
De Toyota MR2 uit 1984 is een delicate innovator met Lotus-connecties en de eerste Japanse auto met middenmotor. Dat is bijna al genoeg om ‘m te kopen. De eerste generatie (AW10) weegt iets meer dan 1.060 kilo en had onder meer de fijn hoogtoerige 4AGE-motor met 124 pk.
De tweede generatie is groter en niet iedereen was dol op z’n rijeigenschappen. Hij werd volledig nieuw ontworpen in werd ook met een turbo geleverd op bepaalde markten. Hij stond vooral bekend om z’n listigheid en veel vind je ook terug met een hap uit de zijkant van een lantaarnpaal.
De verlossing kwam rond de millenniumwissel. Deze Toyota MR2, die ook wel bekend staat als de Spyder, weegt minder dan een ton en is een feest om te rijden. Maar hij is klein en velen verkozen de meer praktische MX-5. Na een paar jaar verdween hij van de markt. Goed zoeken, dus.
Wil je een Toyota MR2?
Exemplaren van de tweede en derde generatie zijn redelijk betaalbaar en nog goed te vinden. Kijk goed uit voor roest. Bij de derde generatie zijn de motoren van de eerste lichting ook niet altijd goed. De eerste generatie MR2 is inmiddels een echte klassieker, en dus duurder.
Meer van TopGear


Kooptip: Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32

’De opvolger van de Toyota GT86 is geannuleerd’

Toyota MR2: zo mag ie eruitzien

Deze Toyota MR2 is een droomschuurvondst

Bestuurder Toyota MR2 gered door paspoort

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
