Toyota maakt sneer naar Tesla: 'niet echt'

De grote baas heeft geen boodschap aan de waarde van Tesla

Akio Toyoda bij de Toyota Supra A90
Foto('s): Toyota

Zou hier iemand The Wolf of Wall Street hebben gekeken? En specifiek de scène waarin Mark Hanna (Matthew McConaughey) aan Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) vertelt dat de aandelenmarkt fugazi is. Niemand weet of het omhoog of omlaag gaat, het staat niet op de elementenkaart – het is niet echt. De grote baas van Toyota, Akio Toyoda, besloot er zijn eigen draai aan te geven met een keukenmetafoor en het als sneer te gebruiken richting Tesla.

‘Tesla zegt dat hun recept de standaard wordt in de toekomst, maar wat Toyota heeft, is een echte keuken en een echte chef’, zegt Akio Toyoda tijdens een online briefing. Tesla haalde Toyota in op de beurs als de meest waardevolle autobouwer ter wereld. Akio erkent dat Tesla nu meer waard is dan de zes grote Japanse autobouwers bij elkaar, maar ook dat Tesla ‘maar’ 367.500 voertuigen bouwde – wat een kleine 3,4 procent is van Toyota’s 10,74 miljoen auto’s per jaar.

‘We verliezen het als het gaat om aandeelprijs’, zegt Toyoda volgens Bloomberg. ‘Maar als het om producten gaat, hebben we een vol menu dat gekozen wordt door klanten.’ Als het gaat om verkopen is Toyota nog de op één na grootste ter wereld. Hij gaat nog verder met zijn sneer naar Tesla: ‘Ze maken niet echt iets dat echt is, mensen kopen gewoon het recept. Wij hebben een keuken en een chef, wij maken echt voedsel.’

Nog even de scène uit The Wolf of Wall Street

Met dank aan Gwijde voor de tip!

Reacties
  1. MrGG zegt op 10 november 2020 om 19:26:

    Toyota: the guys who built the Prius. Wat betreft EV’s is de Prius de filosofie van Toyota. Eigenlijk heb ik al genoeg gezegd.
    Sinds december vorig jaar rij ik een Tesla M3. Als ik eerder wist wat ik nu weet had ik 5 jaar geleden al een Tesla gekocht. Brouwkwaliteit is niet super maar goed genoeg. Bij de eerste keer planken vergeef je alle gebreken. 0 tot 100 in 3.9 seconden. Vierwiel aandrijving. Stil. Elke twee weken een software update met gave nieuwe features. Superieure accu management.
    De grote fabrikante krijgen een lesje EV bouwen van Tesla en dat doet pijn.
    Toyota gun ik het beste. De spelregels zijn echter veranderd. Andere zaken zijn nu belangrijker geworden voor consumenten. Kleine stapjes zijn niet meer genoeg. Er is een revolutie gaande.

    • Blabla zegt op 11 november 2020 om 12:26:

      De spelregels zijn niet veranderd. Zonder megasubsidies zouden de mensen deze slecht ontworpen en gebouwde auto’s gewoon laten staan en zal een enkeling deze interessant vinden vanwege de 0-100. Net als sommige sport auto liefhebbers een Corvette Z06 willen hebben ipv iets met verfijning. Tesla is en blijft en hype en jij zit duidelijk op de hypetrain.

  2. logisch zegt op 10 november 2020 om 10:46:

    Een beetje software maken is 1 ding maar auto’s bouwen die niet rammelen, onderdelen hebben die er af vallen en om de haverklap kapot gaan is heel wat anders. Tesla blijft een hype die alleen dankzij belastingsubsidies auto’s kan verkopen.

    • ADR zegt op 10 november 2020 om 18:21:

      Vergeet de CO2 handel niet.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws