De Toyota Supra staat, zoals je weet door aanhoudend gezeur van autojournalisten én reaguurders, op hetzelfde platform als de BMW Z4. De specificaties ontlopen elkaar dan ook zeer weinig en het was wachten tot Toyota ook in Europa aan de slag mocht met de viercilinder van BMW, die ook in de BMW Z4 sDrive30i ligt. Vandaag is het zover: Toyota maakt bekend dat de Supra 2.0 ook naar Europa komt.
Specificaties Toyota Supra 2.0
De viercilinder in de Toyota Supra 2.0 is exact hetzelfde als die in de BMW Z4 sDrive30i. Heel verwarrend, maar in het geval van BMW is de Z4 30i een 2,0-liter en de Z4 M40i is een 3,0-liter. Wat je moet weten, is dat het vermogen van de Toyota Supra 2.0 ook 258 pk en 400 Nm is, en dat de motor altijd aan een automaat hangt. De Supra met viercilinder sprint in 5,2 seconden naar de 100 km/u. Dat is 0,2 seconde sneller dan zijn BMW-evenknie en 0,9 seconde langzamer dan de Supra met 3,0-liter zes-in-lijn.
Het grote voordeel van de kleinere motor is de afname in gewicht van 100 kilo ten opzichte van de zescilinder. De motor is verder naar binnen geplaatst om de gewichtsverdeling van 50/50 te behouden. Op de foto’s zie je de speciale Fuji Speedway-versie. Deze gelimiteerde uitvoering krijgt matzwarte velgen, rode spiegelkappen en koolstofvezel accenten in het interieur. De lak is altijd wit en er komen slechts 200 stuks naar Europa.
Prijs Toyota Supra 2.0
In maart 2020 kun je naar de Toyota-dealer om jouw Toyota Supra 2.0 te bestellen. De prijzen volgen ergens komende maand. De Supra met viercilinder zal in ieder geval minder kosten dan de versie met zes-in-lijn, die 83.995 euro moet opbrengen. In het geval van de BMW Z4 kost de 2,0-liter met 258 pk ruim 24.000 euro minder. De Toyota Supra 2.0 zou in Nederland dus zomaar rond de 60.000 euro kunnen gaan kosten.
Reacties