Gelukkig maar, de nieuwe Toyota Supra met een handbak heeft gewoon zes versnellingen. De vorige generatie Supra (A80) had er namelijk zo’n 25 – als we tenminste de documentairereeks The Fast and the Furious mogen geloven. Zes is voldoende voor de normale mens. De zes-in-lijn met 340 pk krijgt nu de optie voor een handgeschakelde transmissie. De Supra met de viercilinder krijgt géén handbak.
Je zou verwachten dat Toyota kwam shoppen bij BMW voor een mooie handbak. De techniek van de nieuwste Supra komt grotendeels bij BMW vandaan en het merk heeft een handbak liggen voor de BMW M3 met 480 pk. Deze transmissie was niet helemaal wat Toyota zocht en het merk ontwikkelde naar eigen zeggen een compleet nieuwe versnellingsbak voor de Supra.
Kortere eindoverbrenging, lager gewicht
De handbak voor de Supra krijgt een extra grote koppelingsplaat en de eindoverbrenging is korter dan die van de automaat. In de praktijk zorgt deze eindoverbrenging voor een snellere acceleratie en minder lang kunt doorhalen in een versnelling. De handbak met zes versnellingen weegt bovendien minder dan de achttraps automaat.
Het was nog zo makkelijk niet om de nieuwe pook in het interieur te plaatsen. Zo zat de knop van de rijmodi bijvoorbeeld in de weg. Volgens Toyota biedt ‘de herziene lay-out een comfortabele ruimte van 42 mm tussen de pookknop en het airconditioningpaneel.’
Wanneer komt de Toyota Supra met handbak?
Dit jaar nog komt de Toyota Supra met handbak naar Nederland. Wat de handgeschakelde Supra hier moet kosten, is nog niet bekend. De zescilinder met automaat kost in Nederland momenteel 89.000 euro. Het is nog niet duidelijk of de handbak meer gaat kosten.
Reacties