
Gelukkig maar, de nieuwe Toyota Supra met een handbak heeft gewoon zes versnellingen. De vorige generatie Supra (A80) had er namelijk zo’n 25 – als we tenminste de documentairereeks The Fast and the Furious mogen geloven. Zes is voldoende voor de normale mens. De zes-in-lijn met 340 pk krijgt nu de optie voor een handgeschakelde transmissie. De Supra met de viercilinder krijgt géén handbak.
Je zou verwachten dat Toyota kwam shoppen bij BMW voor een mooie handbak. De techniek van de nieuwste Supra komt grotendeels bij BMW vandaan en het merk heeft een handbak liggen voor de BMW M3 met 480 pk. Deze transmissie was niet helemaal wat Toyota zocht en het merk ontwikkelde naar eigen zeggen een compleet nieuwe versnellingsbak voor de Supra.
Kortere eindoverbrenging, lager gewicht
De handbak voor de Supra krijgt een extra grote koppelingsplaat en de eindoverbrenging is korter dan die van de automaat. In de praktijk zorgt deze eindoverbrenging voor een snellere acceleratie en minder lang kunt doorhalen in een versnelling. De handbak met zes versnellingen weegt bovendien minder dan de achttraps automaat.
Het was nog zo makkelijk niet om de nieuwe pook in het interieur te plaatsen. Zo zat de knop van de rijmodi bijvoorbeeld in de weg. Volgens Toyota biedt ‘de herziene lay-out een comfortabele ruimte van 42 mm tussen de pookknop en het airconditioningpaneel.’
Wanneer komt de Toyota Supra met handbak?
Dit jaar nog komt de Toyota Supra met handbak naar Nederland. Wat de handgeschakelde Supra hier moet kosten, is nog niet bekend. De zescilinder met automaat kost in Nederland momenteel 89.000 euro. Het is nog niet duidelijk of de handbak meer gaat kosten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota bouwt 100 speciale GR Supra’s (met handbak!) voor Europa

Altijd gedroomd van een getunede Toyota Supra met 2JZ-motor? Dit is je kans

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota Supra MT review: Is de Supra beter met een handbak?

De oude Toyota Supra (A80) neemt het op tegen de nieuwe (A90) op het circuit

Toyota Supra schakelt bij met handbak

De Supra GT4 50 Edition is een raceauto, maar Toyota wil niet dat ermee geracet wordt

Zo klinkt het als je 96 fluitjes op je uitlaat monteert

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
