
Gelukkig maar, de nieuwe Toyota Supra met een handbak heeft gewoon zes versnellingen. De vorige generatie Supra (A80) had er namelijk zo’n 25 – als we tenminste de documentairereeks The Fast and the Furious mogen geloven. Zes is voldoende voor de normale mens. De zes-in-lijn met 340 pk krijgt nu de optie voor een handgeschakelde transmissie. De Supra met de viercilinder krijgt géén handbak.
Je zou verwachten dat Toyota kwam shoppen bij BMW voor een mooie handbak. De techniek van de nieuwste Supra komt grotendeels bij BMW vandaan en het merk heeft een handbak liggen voor de BMW M3 met 480 pk. Deze transmissie was niet helemaal wat Toyota zocht en het merk ontwikkelde naar eigen zeggen een compleet nieuwe versnellingsbak voor de Supra.
Kortere eindoverbrenging, lager gewicht
De handbak voor de Supra krijgt een extra grote koppelingsplaat en de eindoverbrenging is korter dan die van de automaat. In de praktijk zorgt deze eindoverbrenging voor een snellere acceleratie en minder lang kunt doorhalen in een versnelling. De handbak met zes versnellingen weegt bovendien minder dan de achttraps automaat.
Het was nog zo makkelijk niet om de nieuwe pook in het interieur te plaatsen. Zo zat de knop van de rijmodi bijvoorbeeld in de weg. Volgens Toyota biedt ‘de herziene lay-out een comfortabele ruimte van 42 mm tussen de pookknop en het airconditioningpaneel.’
Wanneer komt de Toyota Supra met handbak?
Dit jaar nog komt de Toyota Supra met handbak naar Nederland. Wat de handgeschakelde Supra hier moet kosten, is nog niet bekend. De zescilinder met automaat kost in Nederland momenteel 89.000 euro. Het is nog niet duidelijk of de handbak meer gaat kosten.
Meer van TopGear


Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota bouwt 100 speciale GR Supra’s (met handbak!) voor Europa

Altijd gedroomd van een getunede Toyota Supra met 2JZ-motor? Dit is je kans

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota Supra MT review: Is de Supra beter met een handbak?

De oude Toyota Supra (A80) neemt het op tegen de nieuwe (A90) op het circuit

Toyota Supra schakelt bij met handbak

De Supra GT4 50 Edition is een raceauto, maar Toyota wil niet dat ermee geracet wordt

Zo klinkt het als je 96 fluitjes op je uitlaat monteert

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
