Een Ikea-meubel van 160 centimeter over de hoofdsteunen en tegen het plafond van een Aygo duwen omdat je ‘dacht dat het wel zou passen’ en het écht te ver rijden is om met lege handen terug te gaan, dat zal een ingenieur bij Toyota niet snel doen. Toch is dat een denkbare situatie, waarmee eigenlijk rekening gehouden zou moeten worden.
Hoe uitgebreid het ontwikkelingsteam een nieuwe auto ook test, het is onmogelijk om alle scenario’s uit de echte wereld na te bootsen. Daarom schafte Toyota in 2016 bij de ontwikkeling van de nieuwe Tundra een oud model aan dat meer dan 1,6 miljoen kilometer had gereden. Of eigenlijk ruilden ze hem in: de eigenaar kreeg er een nieuwe Tundra voor terug. Nu deelt Toyota wat ze precies opstaken van de pick-up met 1,6 miljoen kilometer.
Toyota leerde iets belangrijks van de 1,6 miljoen kilometer
De opvallendste les die Toyota leerde, was dat de teller niet verder wilde dan 999.999 mijlen, ofwel 1,6 miljoen kilometer. Dat kan natuurlijk écht niet als je klanten hebt die blijkbaar 40 keer rond de aarde rijden. De nieuwe Tundra zal dus meer kunnen aangeven dan 999.999 mijlen. Overigens wist de oude truck de immense afstand met zijn originele motor en transmissie af te leggen.
Links de (toen) nieuwe Tundra, rechts de oude met 1,6 miljoen kilometer | Foto: © Toyota
Het tweede euvel was iets kwalijker: de bak van de pick-up was fors beschadigd door het gebruik. Daarom gebruikt Toyota bij de nieuwe Tundra een composietmateriaal voor de laadbak. Dit spul is lichter en sterker dan normaal staal. Ook komen er geen deuken in. Verder was er nog wat klein grut in de cabine kapotgegaan, zoals de sluiting van de zonneklep. Noem ons maar snel tevreden, maar als dat alles is wat er mis is met je auto na 1,6 miljoen kilometer, heb je het als fabrikant toch goed gegaan.
Berry heeft op 5 augustus 2022 geschreven:
Nondeju, wat is het toch ONTZETTEND
WEEEEEEEEEARMMMM
Fijn weekend,
Groet Berry
Clickbait heeft op 4 augustus 2022 geschreven:
Een ronkende titel en een nietszeggend stuk van 27 woorden.
Mark37163 heeft op 3 augustus 2022 geschreven:
Zoals keer op keer wordt aangetoond blijft een Toyota/Lexus veruit het meest betrouwbaar.
Of het nu de sportmodellen, pickups, of gangbare modellen betreft. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven.
Hans278 heeft op 3 augustus 2022 geschreven:
Tja zoals al eerder in top Gear te zien was kan een toyota best wat misbruik en gebruik aan , daar kunnen sommige fabrikanten nog wel wat van leren