
Als eigenaar van horlogemerk TAG is een Porsche 911 Turbo te gewoontjes. Daarom liet Mansoer Ojjeh in de jaren ’80 zijn 911 Turbo omtoveren tot de Porsche 935 Street. Dit is een op een raceauto gebaseerde 911 met een flinke bodykit. De 935 Street van Ojjeh heeft een bedrijf genaamd Unofficial Machines in Monaco geïnspireerd. Dat bedrijf bouwt nu een speciale koest voor de moderne 911 en noemt de creatie de Turbo Spezial.
Voor de Turbo Spezial gebruikt het bedrijf de Porsche 911 Turbo S van de 992.1-generatie. De auto van TAG-baas was een one-off, maar gelukkig worden er wat meer van de nieuwe versie gemaakt. Er komen in totaal honderd stuks op de markt. Daarvan zijn er negentig straatlegaal. De overige tien mag je alleen op het circuit gebruiken.
De Turbo Spezial heeft bijzondere klapkoplampen
Als je goed kijkt, herken je het lijnenspel van de originele 911 die onder de bodykit schuilt. De koets is compleet van koolstofvezel waarbij de neus, de ronde koplampen moet missen. Dat is helemaal niet erg als je het ons vraagt. In plaats daarvan zijn er een soort klapkoplampen in, maar ook weer niet. De lampen gaan niet omhoog, maar zakken een stukje naar beneden waardoor de lampen zichtbaar worden.
Naast de opvallende lampen heeft de Turbo Spezial luchthappers in de motorkap en een behoorlijk brede splitter. De achterkant van de auto bestaat uit een ducktail-spoiler en een doorlopende lichtbalk. Alles moet zo aerodynamisch mogelijk zijn, dus er is naast de ducktail ook nog een wat opvallendere spoiler aan te vinken.
Bijna 1.000 Nm onder de kap
Net zoals de originele 935 is de Turbo Spezial ook onder de motorkap aangepakt. Zo heeft die niet meer zijn standaard vermogen van 640 pk, maar 740 pk en 950 Nm. Dat is wel genoeg, toch? Ook zit er een speciaal ontworpen KW-onderstel onder. Bij de circuitversie krijg je zelfs onderdelen die geïnspireerd zijn op de niet zo tamme Porsche 911 GT3 RS.
Klanten van de Turbo Spezial moeten nog even geduld hebben. Als de plannen doorgaan, zijn de eerste auto’s in de zomer van volgend jaar klaar. Voor de transformatie ben je 350.000 euro kwijt. Dat is duurder dan een nieuwe 911 Turbo S zelf. Er komt later ook nog een pakket voor een Turbo Spezial-cabrio en er zijn plannen om die nieuwe 992.2 Turbo S aan te pakken.
2 reacties op “Deze Turbo Spezial is een Porsche 911 Turbo S met een straatlegale 935-bodykit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Raceauto van het Jaar 2019: Porsche 935

Porsche 935 in actie op Autodromo Nazionale Monza circuit

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Thank you Top gear, visit us https://unofficialmachines.com
935 neus op een andere auto, niet voor het eerst:
https://topgear.nl/autonieuws/nissan-350z-krijgt-de-slantnose-van-een-porsche-935/