Als eigenaar van horlogemerk TAG is een Porsche 911 Turbo te gewoontjes. Daarom liet Mansoer Ojjeh in de jaren ’80 zijn 911 Turbo omtoveren tot de Porsche 935 Street. Dit is een op een raceauto gebaseerde 911 met een flinke bodykit. De 935 Street van Ojjeh heeft een bedrijf genaamd Unofficial Machines in Monaco geïnspireerd. Dat bedrijf bouwt nu een speciale koest voor de moderne 911 en noemt de creatie de Turbo Spezial.

Voor de Turbo Spezial gebruikt het bedrijf de Porsche 911 Turbo S van de 992.1-generatie. De auto van TAG-baas was een one-off, maar gelukkig worden er wat meer van de nieuwe versie gemaakt. Er komen in totaal honderd stuks op de markt. Daarvan zijn er negentig straatlegaal. De overige tien mag je alleen op het circuit gebruiken.

De Turbo Spezial heeft bijzondere klapkoplampen

Als je goed kijkt, herken je het lijnenspel van de originele 911 die onder de bodykit schuilt. De koets is compleet van koolstofvezel waarbij de neus, de ronde koplampen moet missen. Dat is helemaal niet erg als je het ons vraagt. In plaats daarvan zijn er een soort klapkoplampen in, maar ook weer niet. De lampen gaan niet omhoog, maar zakken een stukje naar beneden waardoor de lampen zichtbaar worden.

Naast de opvallende lampen heeft de Turbo Spezial luchthappers in de motorkap en een behoorlijk brede splitter. De achterkant van de auto bestaat uit een ducktail-spoiler en een doorlopende lichtbalk. Alles moet zo aerodynamisch mogelijk zijn, dus er is naast de ducktail ook nog een wat opvallendere spoiler aan te vinken.

Bijna 1.000 Nm onder de kap

Net zoals de originele 935 is de Turbo Spezial ook onder de motorkap aangepakt. Zo heeft die niet meer zijn standaard vermogen van 640 pk, maar 740 pk en 950 Nm. Dat is wel genoeg, toch? Ook zit er een speciaal ontworpen KW-onderstel onder. Bij de circuitversie krijg je zelfs onderdelen die geïnspireerd zijn op de niet zo tamme Porsche 911 GT3 RS.

Klanten van de Turbo Spezial moeten nog even geduld hebben. Als de plannen doorgaan, zijn de eerste auto’s in de zomer van volgend jaar klaar. Voor de transformatie ben je 350.000 euro kwijt. Dat is duurder dan een nieuwe 911 Turbo S zelf. Er komt later ook nog een pakket voor een Turbo Spezial-cabrio en er zijn plannen om die nieuwe 992.2 Turbo S aan te pakken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)