
Als eigenaar van horlogemerk TAG is een Porsche 911 Turbo te gewoontjes. Daarom liet Mansoer Ojjeh in de jaren ’80 zijn 911 Turbo omtoveren tot de Porsche 935 Street. Dit is een op een raceauto gebaseerde 911 met een flinke bodykit. De 935 Street van Ojjeh heeft een bedrijf genaamd Unofficial Machines in Monaco geïnspireerd. Dat bedrijf bouwt nu een speciale koest voor de moderne 911 en noemt de creatie de Turbo Spezial.
Voor de Turbo Spezial gebruikt het bedrijf de Porsche 911 Turbo S van de 992.1-generatie. De auto van TAG-baas was een one-off, maar gelukkig worden er wat meer van de nieuwe versie gemaakt. Er komen in totaal honderd stuks op de markt. Daarvan zijn er negentig straatlegaal. De overige tien mag je alleen op het circuit gebruiken.
De Turbo Spezial heeft bijzondere klapkoplampen
Als je goed kijkt, herken je het lijnenspel van de originele 911 die onder de bodykit schuilt. De koets is compleet van koolstofvezel waarbij de neus, de ronde koplampen moet missen. Dat is helemaal niet erg als je het ons vraagt. In plaats daarvan zijn er een soort klapkoplampen in, maar ook weer niet. De lampen gaan niet omhoog, maar zakken een stukje naar beneden waardoor de lampen zichtbaar worden.
Naast de opvallende lampen heeft de Turbo Spezial luchthappers in de motorkap en een behoorlijk brede splitter. De achterkant van de auto bestaat uit een ducktail-spoiler en een doorlopende lichtbalk. Alles moet zo aerodynamisch mogelijk zijn, dus er is naast de ducktail ook nog een wat opvallendere spoiler aan te vinken.
Bijna 1.000 Nm onder de kap
Net zoals de originele 935 is de Turbo Spezial ook onder de motorkap aangepakt. Zo heeft die niet meer zijn standaard vermogen van 640 pk, maar 740 pk en 950 Nm. Dat is wel genoeg, toch? Ook zit er een speciaal ontworpen KW-onderstel onder. Bij de circuitversie krijg je zelfs onderdelen die geïnspireerd zijn op de niet zo tamme Porsche 911 GT3 RS.
Klanten van de Turbo Spezial moeten nog even geduld hebben. Als de plannen doorgaan, zijn de eerste auto’s in de zomer van volgend jaar klaar. Voor de transformatie ben je 350.000 euro kwijt. Dat is duurder dan een nieuwe 911 Turbo S zelf. Er komt later ook nog een pakket voor een Turbo Spezial-cabrio en er zijn plannen om die nieuwe 992.2 Turbo S aan te pakken.
2 reacties op “Deze Turbo Spezial is een Porsche 911 Turbo S met een straatlegale 935-bodykit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Raceauto van het Jaar 2019: Porsche 935

Porsche 935 in actie op Autodromo Nazionale Monza circuit

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Thank you Top gear, visit us https://unofficialmachines.com
935 neus op een andere auto, niet voor het eerst:
https://topgear.nl/autonieuws/nissan-350z-krijgt-de-slantnose-van-een-porsche-935/