
Als eigenaar van horlogemerk TAG is een Porsche 911 Turbo te gewoontjes. Daarom liet Mansoer Ojjeh in de jaren ’80 zijn 911 Turbo omtoveren tot de Porsche 935 Street. Dit is een op een raceauto gebaseerde 911 met een flinke bodykit. De 935 Street van Ojjeh heeft een bedrijf genaamd Unofficial Machines in Monaco geïnspireerd. Dat bedrijf bouwt nu een speciale koest voor de moderne 911 en noemt de creatie de Turbo Spezial.
Voor de Turbo Spezial gebruikt het bedrijf de Porsche 911 Turbo S van de 992.1-generatie. De auto van TAG-baas was een one-off, maar gelukkig worden er wat meer van de nieuwe versie gemaakt. Er komen in totaal honderd stuks op de markt. Daarvan zijn er negentig straatlegaal. De overige tien mag je alleen op het circuit gebruiken.
De Turbo Spezial heeft bijzondere klapkoplampen
Als je goed kijkt, herken je het lijnenspel van de originele 911 die onder de bodykit schuilt. De koets is compleet van koolstofvezel waarbij de neus, de ronde koplampen moet missen. Dat is helemaal niet erg als je het ons vraagt. In plaats daarvan zijn er een soort klapkoplampen in, maar ook weer niet. De lampen gaan niet omhoog, maar zakken een stukje naar beneden waardoor de lampen zichtbaar worden.
Naast de opvallende lampen heeft de Turbo Spezial luchthappers in de motorkap en een behoorlijk brede splitter. De achterkant van de auto bestaat uit een ducktail-spoiler en een doorlopende lichtbalk. Alles moet zo aerodynamisch mogelijk zijn, dus er is naast de ducktail ook nog een wat opvallendere spoiler aan te vinken.
Bijna 1.000 Nm onder de kap
Net zoals de originele 935 is de Turbo Spezial ook onder de motorkap aangepakt. Zo heeft die niet meer zijn standaard vermogen van 640 pk, maar 740 pk en 950 Nm. Dat is wel genoeg, toch? Ook zit er een speciaal ontworpen KW-onderstel onder. Bij de circuitversie krijg je zelfs onderdelen die geïnspireerd zijn op de niet zo tamme Porsche 911 GT3 RS.
Klanten van de Turbo Spezial moeten nog even geduld hebben. Als de plannen doorgaan, zijn de eerste auto’s in de zomer van volgend jaar klaar. Voor de transformatie ben je 350.000 euro kwijt. Dat is duurder dan een nieuwe 911 Turbo S zelf. Er komt later ook nog een pakket voor een Turbo Spezial-cabrio en er zijn plannen om die nieuwe 992.2 Turbo S aan te pakken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Deze Turbo Spezial is een Porsche 911 Turbo S met een straatlegale 935-bodykit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Raceauto van het Jaar 2019: Porsche 935

Porsche 935 in actie op Autodromo Nazionale Monza circuit

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Extinction Rebellion krijgt eigen stuk snelweg om te blokkeren: ‘Zo kunnen ze ongestoord hun gang gaan’

Bijzonder nieuw verkeersbord duikt op in Amsterdam met ‘kleine’ toevoeging die het 100% effectief maakt

Morgen is weer de Flitsmarathon des Doods in Nederland: dit kost een snelheidsboete nu

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Thank you Top gear, visit us https://unofficialmachines.com
935 neus op een andere auto, niet voor het eerst:
https://topgear.nl/autonieuws/nissan-350z-krijgt-de-slantnose-van-een-porsche-935/