Het aanbod van tweedehands elektrische auto’s groeit in Nederland. Volgens onderzoek van Autoscout24 is het aantal gebruikte EV’s dat te koop werd gezet in een jaar tijd met 60 procent gestegen. Wat het nog interessanter maakt om een tweedehands EV te kopen, is de 2.000 euro korting die de overheid je geeft in de vorm van subsidie. Dat voordeeltje lijkt te verdwijnen in 2025.
Kortgeleden maakte het demissionaire kabinet de Voorjaarsnota openbaar. Hierin staan de plannen voor de komende tijd. Over de korting die de overheid geeft bij tweedehands EV’s schrijft men: ‘Op de Aanvullende Post stond tot en met 2029 in totaal 528 miljoen euro gereserveerd voor de verlenging van de aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische personenauto’s (SEPP). De verlenging van de regeling gaat echter niet door, omdat een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtijgenbelasting wordt ingevoerd.’ Dat moeten we maar even uitleggen.
Nieuwe regels omtrent wegenbelasting voor EV’s
Het oorspronkelijke idee van de overheid was om elektrische auto’s vanaf 2026 geen voordeel meer te geven bij de wegenbelasting. Dat plan is nu veranderd. In 2026 betalen EV-rijders 60 procent van wat een gelijkwaardige benzineauto aan wegenbelasting kost. In 2029 stijgt dat percentage naar 65 procent en in 2030 naar 70 procent. Weer een jaar later betalen bezitters van een elektrische auto alsnog de volle mrb-mep. De wegenbelasting voor elektrische auto’s wordt dus 100 procent in 2031.
Doordat EV-rijders nog een paar jaar voordeel krijgen, komt er alleen minder geld binnen. Dit gat in de opbrengsten moet gedicht worden. Dit compenseert de overheid door vanaf 2025 geen mrb-voordeel meer te geven aan plug-in hybrides. Maar dat is blijkbaar niet genoeg. Om nog wat extra geld te besparen, stopt de overheid vanaf 2025 de subsidie op tweedehands EV’s.
Hoe krijg ik in 2024 nog subsidie op een tweedehands EV?
Er is een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen voordat je subsidie krijgt voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Ten eerste moet de koper een particulier zijn, geen bedrijf. Daarnaast moet de auto gekocht worden bij een autobedrijf dat de RDW-erkenning ‘Bedrijfsvoorraad’ heeft. Bij een verkoop van particulier naar particulier kun je dus geen subsidie krijgen.
Er is ook een aantal voorwaarden voor de auto. Zo moet de nieuwprijs van de EV – oftewel, de catalogusprijs op de datum van de eerste toelating – minimaal 12.000 euro en maximaal 45.000 euro zijn. Daarnaast mag de auto niet eerder in het bezit van de koper geweest zijn en moet de actieradius minimaal 120 kilometer bedragen. Tot slot moet de EV na de verkoop minimaal drie jaar op naam van de koper staan. Je kunt de auto dus niet meteen doorverkopen. Heb je dat allemaal geregeld, dan kun je via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een aanvraag indienen.
Zoveel subsidie is er voor tweedehandse EV’s in 2024
Aan het begin van dit jaar maakte de overheid 29,4 miljoen euro vrij voor deze subsidie. Die schatkist is inmiddels bijna voor de helft leeg. Er is voor 14,1 miljoen euro aan subsidies uitgedeeld waardoor er vandaag, op 16 april 2024, nog 15.250.000 euro over is. Op de website van de RVO kun je per dag zien wat de stand van zaken is. Je vindt er ook een lijst met auto’s die binnen de regeling vallen.
De RVO waarschuwt dat het bedrag dat je ziet nog kan veranderen. Het bedrag dat je ziet is namelijk het bedrag met alle aanvragen eraf. Zodra er aanvragen zijn die worden afgewezen of worden ingetrokken, komt er weer geld vrij. Je kunt tot 27 december 2024 een aanvraag indienen, mits er nog budget over is uiteraard. Afijn, je krijgt die 2.000 euro subsidie dus niet zo maar…
hans peperkamp(schotelman) heeft op 17 april 2024 geschreven:
Geachte hr. Maarten: bedankt voor uw goed onderbouwde en vooral de toekomst verwachtingen,en de Energie-opwekking. Dat getuigd toch van hogere IQ ontwikkeling,dan gemiddeld. Noteer vast voor de toekomst in 2050,en zet het vast in uw digitale geheugen.Via: youtube.nl (tik in) Ein Blick in Unsere Zukunft im Jahr 2050 (tik in) Deutscheland im Jahr 2050-Teil 2:Blick Unser leben der Zukunft(Reportage) geeft weer ook de 50 hz wisselspanning als die door corrosie in de kabels kan veranderen:geeft weer hoe wij zullen gaan voortbewegen via: E-auto’s die door inductie in het wegdek zullen voortbewegen,en dat is een techniek door het verplaatsen van het magnetisch-veld op een veilige afstand zullen voortbewegen.Zoals nu al aanwezig is bij de MAGLEV zweefmagneet-treinen.En heeft heeft u dat wel eens geziene via onze Staatsomroep NPO/Commerciele Omroepen.maar wel weer via de vele Duitse TV omroepen,en dat maakt het verschil in de exakte kennis overdracht.De Kabelkijkers worden weer voor dom gehouden,wan t onder het motto:wat ze niet weten,daar zeuren ze ook niet over.
Vraag heeft op 17 april 2024 geschreven:
Wat is exakte kennis meneer Wartaal?
hans peperkamp(schotelman) heeft op 17 april 2024 geschreven:
Als 80 jarige Senioor: waar de auto-journalisten-landelijke media en vooral onze Staatsomroep de NPO aan voorbij gaan,dat het nog vele jaren zal duren,voordat de totale Energie-behoeften zijn opgelost.En dan is rijdend Nederland 20 jaar verder,inzake zoals zo vaak in de Landelijke Politiek wordt weergegeven! te weinig energie-opbrengst. We gaan allemaal Elektrischrijden oa de E-Auto’s/E-vervoersbussen/E-Treinen/E vervoers-trucks/warmte pompen(vragen heel veel energie)in je eigen woning-locatie alle stroomnetgebruikers etc. etc. Maar waar haal je de goed opgeleide technische onderlegde Elektro-Technische vakmensen vandaan? Een netbeheerder gaf door,dat er 34.000 technische mensen nodig zijn,en ook dat er minimaal 20.000 transformatorhuisjes in de wijken geplaats moeten worden,de komende jaren,om vooral stroomnetuitval BLACKOUT te voorkomen.En dat is géén hyphothese,maar wel de komende werkelijkheid. Ja ze zitten liever in de drugshandel,dat leverd heel meer geld op,dan werken met je handen.Ik vraag me wel eens af en meerdere leeftijds-genoten,in wat voor land zijn wij terecht gekomen?.Maar we kunnen toch evt, gelukkig worden,in het HIERNAMAALS?. En dat gegeven verrijkt onze gedachtengoed.
Maarten heeft op 17 april 2024 geschreven:
Hoi Hans.
“te weinig energie-opbrengst”.
Geen zorgen, dat groeit gelukkig als kool, zie hier de situatie in Nederland betreft % opwek via zon en wind:
2019 : 15% en 7% samen 22%
2020 : 16% en 9% samen 27%
2021 : 16% en 12% samen 28%
2022 : 18% en 17% samen 35%
2023 : 18% en 25% samen 43%
2024 : waarschijnlijk rond de 50%
Het is interessant om te weten dat het aandeel van hernieuwbare energie stijgt om twee redenen: ten eerste vanwege een natuurlijke toename van geïnstalleerd vermogen en ten tweede omdat het mogelijk wordt om andere, meer vervuilende bronnen af te bouwen. Dit komt eenvoudigweg doordat er voldoende capaciteit is om aan de energievraag te voldoen.
Dit is vooral relevant gezien het groeiend aantal elektrische voertuigen op de weg, wat resulteert in een toenemende vraag naar elektriciteit door andere manieren van verwarmen van onze huizen.
Netbeheerders hebben aangegeven dat er tot 2025 100 miljard euro nodig is om een volledige energietransitie te bewerkstelligen. Dit omvat alle benodigdheden, inclusief de kosten voor personeel, materialen en zaken als vergunningen etc.
Hoewel dit een aanzienlijk bedrag lijkt, valt het eigenlijk mee, gezien het slechts 2 miljard euro per jaar is op lineaire basis. Dit is relatief weinig gezien het feit dat we momenteel minstens 40 miljard euro per jaar uitgeven aan subsidies voor de fossiele industrie.
Aangezien we de fossiele subsidies niet abrupt kunnen stopzetten, maar deze geleidelijk over een periode van 25 jaar moeten afbouwen, zou het tegelijkertijd (deels) heralloceren van deze jaarlijkse 40 miljard euro naar netbeheerders om de energietransitie mogelijk te maken, ons in staat stellen ons te ontworstelen van de afhankelijkheid van de olie en gas van de OPEC.
Daarnaast maakt u zich (meermaals) zorgen over de zuiverheid van de sinusvormige golven op het electriciteitsnetwerk en het mogelijke uit de pas lopen daarvan door de interconnectie van verschillende Europese netwerken. Hierbij kan ik u geruststellen dat het doel is om geleidelijk over te stappen van wisselstroom naar gelijkstroom (DC). DC biedt tal van voordelen, waaronder het elimineren van synchronisatieproblemen omdat er geen sinusvorm meer zal zijn en belangrijker nog, aanzienlijk lagere transportverliezen.
Youtube kanaal “Just have a think” heeft daar een mooi item over gemaakt. Sowieso een goudmijn voor informatie dat kanaal :
https://youtu.be/VKpDvCGqUv8?si=xuhXqcEsSSXZkeDW
Maarten heeft op 17 april 2024 geschreven:
Hier kunt u zien, jaar op jaar, per land, hoe de energiemix is opgebouwd en welke stroom er onderling wordt getransporteerd. Ook real-time.
Misschien leuk om een keer te bekijken.
https://app.electricitymaps.com/zone/NL