
De schrik zat er goed in toen we hoorden dat Mercedes-AMG stopt met zijn V12-motoren. Er was al geen Audi A8 meer met een twaalfcilinder en de Jaguar XJ is zelfs alleen nog leverbaar met dieselmotoren. Nu zou je denken dat de zakensedan van BMW aan de beurt is. Maak je voorlopig maar even geen zorgen: de V12-motor van de BMW 7-serie zal voor nu blijven bestaan.
Lang leve de V12 van BMW
Voor de komende vier jaar is de motor in ieder geval veilig. BMW’s chef-aandrijflijnen voor de 7-serie, Michael Bayer, bevestigt dit aan TopGear. Sterker nog: hij legt uit dat het verlies van AMG voordelig kan uitpakken voor BMW. Er zijn namelijk klanten die per se een twaalfcilinder willen in hun sedan. Die kunnen straks nog maar bij één merk terecht.
‘We houden de V12 in het aanbod voor de rest van deze generatie 7-serie, tenminste tot 2023’, vertelt Bayer ons bij de lancering van de vernieuwde 7-serie. En bij de volgende generatie van BMW’s oppersedan? Valt het doek dan voor de fijne klont vermogen?
Bayer vertelt dat het misschien mogelijk is om de 6,0-liter biturbo V12 aan de volgende ronde emissie-eisen te laten voldoen, maar dat het ongelofelijk lastig is. De mogelijkheid is er dus dat de twaalfcilinder tot dit decennium blijft bestaan, als een genetisch gemanipuleerde dinosaurus met 610 pk.
De V12 van BMW is vooral populair in China en het Midden-Oosten
De populariteit van de V12 in de M760Li verraste BMW. ‘Sinds de onthulling van deze auto draaien we de maximale productiecapaciteit voor deze motor’, vertelt Christian Metzger, productiechef van de 7-serie. ‘Klanten uit China en het Midden-Oosten zijn onze grootste fans.’
Vooral in China is de populariteit opmerkelijk: daar betalen de kopers zich scheel aan belastingen voor de grote V12-motoren. Blijkbaar zijn er dus genoeg poenige Chinezen die het zich kunnen veroorloven en niet dood gevonden willen worden in 7-serie met een zes-in-lijn of een schamele V8.
Vertel maar niet tegen kopers dat de M760Li niet langer de krachtigste BMW is. Dankzij de emissie-eisen en de bijhorende partikelfilters moest BMW de V12 stilletjes teruggeschroeven van 610 pk naar 585 pk. Dat is maar 40 pk meer dan de V8-versie van de 7-serie en minder krachtig dan de BMW M5 Competition. Rare wereld, hè?
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Binnenkort kun je heel betaalbaar op vakantie binnen Europa zonder auto of vliegtuig

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt
