
De schrik zat er goed in toen we hoorden dat Mercedes-AMG stopt met zijn V12-motoren. Er was al geen Audi A8 meer met een twaalfcilinder en de Jaguar XJ is zelfs alleen nog leverbaar met dieselmotoren. Nu zou je denken dat de zakensedan van BMW aan de beurt is. Maak je voorlopig maar even geen zorgen: de V12-motor van de BMW 7-serie zal voor nu blijven bestaan.
Lang leve de V12 van BMW
Voor de komende vier jaar is de motor in ieder geval veilig. BMW’s chef-aandrijflijnen voor de 7-serie, Michael Bayer, bevestigt dit aan TopGear. Sterker nog: hij legt uit dat het verlies van AMG voordelig kan uitpakken voor BMW. Er zijn namelijk klanten die per se een twaalfcilinder willen in hun sedan. Die kunnen straks nog maar bij één merk terecht.
‘We houden de V12 in het aanbod voor de rest van deze generatie 7-serie, tenminste tot 2023’, vertelt Bayer ons bij de lancering van de vernieuwde 7-serie. En bij de volgende generatie van BMW’s oppersedan? Valt het doek dan voor de fijne klont vermogen?
Bayer vertelt dat het misschien mogelijk is om de 6,0-liter biturbo V12 aan de volgende ronde emissie-eisen te laten voldoen, maar dat het ongelofelijk lastig is. De mogelijkheid is er dus dat de twaalfcilinder tot dit decennium blijft bestaan, als een genetisch gemanipuleerde dinosaurus met 610 pk.
De V12 van BMW is vooral populair in China en het Midden-Oosten
De populariteit van de V12 in de M760Li verraste BMW. ‘Sinds de onthulling van deze auto draaien we de maximale productiecapaciteit voor deze motor’, vertelt Christian Metzger, productiechef van de 7-serie. ‘Klanten uit China en het Midden-Oosten zijn onze grootste fans.’
Vooral in China is de populariteit opmerkelijk: daar betalen de kopers zich scheel aan belastingen voor de grote V12-motoren. Blijkbaar zijn er dus genoeg poenige Chinezen die het zich kunnen veroorloven en niet dood gevonden willen worden in 7-serie met een zes-in-lijn of een schamele V8.
Vertel maar niet tegen kopers dat de M760Li niet langer de krachtigste BMW is. Dankzij de emissie-eisen en de bijhorende partikelfilters moest BMW de V12 stilletjes teruggeschroeven van 610 pk naar 585 pk. Dat is maar 40 pk meer dan de V8-versie van de 7-serie en minder krachtig dan de BMW M5 Competition. Rare wereld, hè?
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Zo weet je alles over de F1-race in België in minder dan 120 seconden
