De kans is groot dat je in jouw straat steeds meer elektrische auto’s begint te zien. Zou er een moment komen dat al je buren een eigen laadpaal hebben? Volgens Ferdinand Dudenhöffer is die kans klein. Dudenhöffer is een Duitse professor en medeoprichter van het auto-onderzoekbureau CAR (Center for Automotive Research). ‘De verbrandingsmotor is voor de komende 100 jaar veilig’, zegt de professor.
Dudenhöffer deed onderzoek naar de kortingen die op nieuwe auto’s worden gegeven in Duitsland en vergeleek hierbij elektrische modellen met auto’s met een verbrandingsmotor. Hieruit kwam naar voren dat automerken in verhouding meer korting geven op auto’s met verbrandingsmotoren dan op EV’s. En dat terwijl er extra korting kwam op elektrische auto’s in Duitsland.
Waarom er ineens veel korting kwam op EV’s in Duitsland
Eind vorig jaar werd bekend dat de Duitse regering de subsidie op EV’s abrupt stopzette. Dit gebeurde omdat er voor het einde van jaar een groot gat in de begroting zat. Autokopers betaalden echter nog steeds evenveel. Dit kwam niet door de overheid, maar door de automerken die zelf de subsidie opvingen door middel van kortingen.
Dudenhöffer geeft aan dat niet de automerken zelf de interesse in elektrische auto’s hebben verzwakt, maar de politiek. Hij legt ook uit waarom automerken nu juist benzineauto’s willen verkopen: ‘Op basis van de hogere winstmarges bij auto’s met verbrandingsmotoren is het makkelijker om hier korting op te geven. Bij het wegvallen van de premie voor elektrische auto’s leiden de automerken zelfs soms verlies op de modellen. Daarom zetten automerken voor nu meer in op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren.’
Waarom de verbrandingsmotor niet per se veilig is
Op basis van het wegvallen van de EV-subsidie en het behalen van hogere winst op brandstofauto’s beargumenteert Dudenhöffer dus dat de verbrandingsmotor nog een eeuw mag blijven leven. Waar de professor de kennis vandaan haalt dat er de komende 100 jaar geen nieuwe subsidies of andere EV-stimulansen in het leven worden geroepen, is niet bekend. Daarnaast gaat het hier specifiek over Duitsland, maar er zijn ook nog een paar andere landen in de wereld waar auto’s worden gebouwd en verkocht. Zijn conclusie lijkt ons dan ook wat voorbarig, maar wie zijn wij…
hans peperkamp heeft op 28 maart 2024 geschreven:
Weer een onzin verhaal,de eerste elektrische auto’s waren er voor de jaren 1920,de huidige loodzuur-akku’s zijn ontwikkeld 170 jaar geleden,en kan gezien worden als heel betrouwbaar.Daarnaast welk inkomen moet je hebben om een E-Auto vanaf 40.000 te kunnen kopen-aanschaffen.En daarnaast zal het steeds moeilijker worden,voor het delven van de grondstoffen,en daarnaast hoelang kan men in de toekomst nog auto-rijden!.In 2050 30 miljoen inwoners in Nederlan?.Het is nu al file rijden.En dat kunnen de E-Auto’s niet voorkomen,en steeds meer kans op een Blackout(stroomnet uitval) vooral als de zuivere sinus van 50hz wisselspanning zal veranderen.Wat nu al regelmatig aanwezig is.De kabels zijn te dun.
Dany heeft op 28 maart 2024 geschreven:
De prof heeft ongelijk.
De benzinemotor is geoptimaliseerd. Er kunnen altijd verbeteringen komen, maar dit resultaat in extra complexiteit en kost. En het uitstootprobleem zal blijven. Het is vervuilende technologie.
Elektrische wagens staan aan het begin van hun ontwikkeling. Nog heel veel kosten optimalisatie mogelijk.
En goedkoper in onderhoud.
Binnen enkele jaren zal het goedkoper zijn elektrisch te rijden.
De benzinewagens zullen niet meer gekocht worden.
Productie zal vanzelf stoppen.
hans peperkamp heeft op 27 maart 2024 geschreven:
Om alles afteronden: inzake de voortgang van Otto 4 slag kleppenmotor en de Amerikaanse Cars,wat een plaatjes heb ik zien rijden in Amerika de auto-shows van de Hotrod-cars met de onverziene Amerikaanse Rocka Billy muziek.Om niet meer te vergeten.Via; youtube.nl (tik in) Rockin’ Rollin’ Mix! Part 2.En zet de luidsprekers ook wat harder,dan hebben de buren er ook wat aan!.Op een zonninge Paasdagen,buitenzittend op jouw uitnodiging in je tuin. Daar heb je buren voor nodig,voor het beleven van de goede oude tijd.Adieu.
Erik. heeft op 27 maart 2024 geschreven:
Als werknemer die werkzaam is in een garage (sorry voor alle typefouten) ben ik bang voor wat de toekomst ons gaat brengen.
Omdat ik op het vakgebied iets verder kan kijken dan wat het internet ons geeft heb ik zo mij twijfels bij ev’s. Ze zijn duur in aanschaf maar ook duur in onderhoudt omdat er andere essentiele producten nodig zijn om de ev’s langer op de weg te kunnen houden waarbij ik kan zeggen dat ik als iets onder het midden inkomen langer na niet de gehele auto van aanschaf tot reparatie ooit zou kunnen betalen. Daarnaast is regulier onderhoudt zoals banden schokbrekers en draagarm rubbers een belangerijk punt bij ev’s omdat ze zwaarder zijn.
Ik ben bang dat als wij als werkende burger ons na 2050 ons nog willen verplaatsen doormiddel van een auto er op korte termijn een betere langdurige oplossing moet komen omtrent ev’s dan wel niet de accus of de gewicht van de autos of noemt het maar op of dat het openbaar vervoer een beter en goedkoper netwerk zouden moeten creëren en de norm van ieder huishouden een goedkope kleine auto zou moeten nemen de eindstand is mits je vermogend bent en een mooie tesla roadster kunt betalen.
Hierbij wil ik ev’s niet in een zwart licht zetten want het is een geweldige ervaring om in een ev te mogen rijden en de power van elektriciteit te mogen ontdekken (ik ben nog nooit zo snel van 0 na 100 gevlogen) maar na mijn mening zijn we te snel in het diepe gesprongen zonder er bij na te denken of er haaien in het water zwemmen.
Buddenbreuk heeft op 28 maart 2024 geschreven:
deze Duitse professor heeft gelijk, verbrandingsmotor gaat niet verdwijnen uit het straatbeeld….. elektrische autos is voor de elites reserveert….het verbod op verbrandingsmotor gaat de prullenbak in….de Chinezen bouwen miserabele autos net als Tesla, 45.000€ kan de gewone arbeiders nooit betalen….. onderhoud en energie loopt dermate in de kosten dat het animo verdwijnt om over te stappen,de vermeende vervuiling van het milieu komt door de industrie en boeren, we zijn 50 jaar te laat met ingrijpende maatregelen door de multinational en roofkapitalisten, de toekomst is rampzalig ongeacht de aandrijving van autos, Musk is schatrijk geworden met illusies te verkopen….helpt het milieu geen milimeter,
hans peperkamp heeft op 27 maart 2024 geschreven:
En dat is altijd een voordeel gebleven van Amerikaanse super Cars uit het verleden, en met vaak uitgerust met 8 cilinder 3 liter-motoren,die vaak ook voor zeer lange rijafstanden werden gebruikt,en ook de rijsnelheid was vaak gebonden in de vele Staten van Amerika.En ook geen last hadden van de Milieu-activisten en CO2 uitstoot,maar de brandstof was ook zeer goedkoop,onder het motto:GOOI DE TANK MAAR VOL.Als je dan ziet de enorme vleugels uitgebouwd,en auto-motoren kappen en de lengtes van de auto’s,en binnenruimte’s genoeg om je kinderen en je Vader/Moeder mee tenemen.En natuurlijk allemaal met automatiche versnellingen,de Amerikanen lachten onze Europeanen uit met hun schakelbakken en hun karige binnenuitvoeringen.Resumerend: die Amerikaanse Cars waren net zo trouw aan hun bezitters,door jarenlang als een goed bestandshuwelijk die vele jaren hun meesters veel rijgenoegen te blijven geven.En dat maakt de Otto 4 slag kleppenmotor gezien worden als een langdurige veilige verbrandingsmotor,en toekomst gericht.En de consument zal wel zelf bepalen wat zijn keuze’s zal zijn.En vooral die doelgroep die géén enekele status verbind,in wat voor auto-model,maar ziet meer als een vervoersmiddel van A naar B,en die kopen evt een Dacia Sorento en wat is daar verkeerd aan!.
hans peperkamp heeft op 27 maart 2024 geschreven:
In mijn betoog zet vaak een uitdagend karakter in verweven Maarten.Door nieuwe innovatie-technieken zal de Otto 4 slag kleppenmoter nog lang niet afgezworen zijn,zoals de auto-rijder elke dag wordt gehersenspoeld.Maar vooral de Japanse -auto-industrie zal zich meer gaan inzetten voor waterstof-injectie,maar ook de waterstof-tanks zullen geen bolle maar meer met meerdere platte waterstof-cilinders worden uitgerust,die omwisselbaar zullen zijn.Via: youtube.nl (tik in) Image of a Hydrogen engine (tik in) How Does A Hydrogen Car Work|Future Technology.Waar ik nog steeds aandenk,die vele zelfgekochte auto’s met verbrandings-motoren.Als ambulant technicus. In 1971 gekocht de Fiat 850,en zelf een achterruit in geplakt/daarna de Seat 124/daarna de Fiat 127/daarna de Ford Escort/daarna de Ford Focus Sedan Gia uitvoering/Daarna de Ford Sedan nieuwe uitvoering/ daarna de Mercedes model A met 2 liter turbo diesel,vooral om onze Caravan te trekken door de vele vakantie-landen/daarna gekocht de Opel Karl met alles er op en er aan.En daar een aangereden ongeluk via mijn nieuwe E-Bike(kon niet meer fysiek instappen en uitstappen) verkocht. En daar na de nieuwste scootmobiel gekocht,om toch mobiel te blijven, bestreft: Econelo.de Model S4000 en door de vele autorijden ervaring,ben ik geen gevaar op de weg.En daarnaast geen nieuwe rijbewijs aangevraagt.Met een leeftijd van 80 jaar,is een mooie leeftijd om niet meer deeltenemen aan het huidige jachtige auto-verkeer.Stop er mee,en geen autoverzekering meer/geen wegenbelasting meer/geen onderhouds auto-kosten meer/en vertaalt zich in meer eigenvermogen,om toch heel leuke en een menswaardige levensgeluk samen met mijn vrouw nog te ondervinden.Daarnaast zijn we 54 jaar getrouwd en daar voor 4 jaar verkering,in een tijd toen was nog heel gewoon.Nu de verzieking van onze huidige maatschappij: dagelijkse messteken/autobranden/ouderen overvallen/Drugsgebruik verziekt onze maatschappij,en die maatschappij hebben wij als ouderen totaal niet gewild.We willen graag weer terug naar vanaf de jaren 1950.Waar respect voor elkaar ons met de paplebel werd ingegeven.En vooral het sociale gevoel en levensverbanden met de buurt en de buren was van een ander karakter. Leve de moderne samenlevings-maatschappij,rot weg er mee.In wat voor maatschappij zijn wij ouderen terecht gekomen!.Wat voor maatschappij komen onze kinderen/kleinkinderen in terecht.Maarten.
hans peperkamp heeft op 26 maart 2024 geschreven:
Wat een prachtijd was het rond de jaren 1950,toen er nog géén sprake was van E-10,maar wat een prachtige auto’s,met ontwerpen met motoren die met gemak 600.000 1 miljoen km konden halen,en vooral van de bekende automerken.Maar ook die Elvis-Presley Rock & Roll was een groot genoegen om te luisteren,naar die muziek-soort die oren deden strelen.Maar de Rocka-Billy Dance was zeer populair.Als 80 jarige denk nog regelmatig aan die tijd,wilde haren/zwart-leren-pak aan/zwarte puntschoenen,was een belevenis,maar elk jaar in de Duitse plaats Bad Nauheim elk jaar de Elvis Presly Festival,waar wij elk jaar gingen kamperen.Via youtube.nl (tik in) 21 th European Elvis Festival Bad Nauheim 2023-Film en (tik in) THE EXPLOSION ROCKETS-LIVE Elvis Rockroll Bad Nauheim.Nederlandse bekende Band.Resumerend: ik mis die waanzinnige Amerikanse Automerken,die nog steeds in ere worden gehouden.Mooi was die tijd.
Maarten heeft op 27 maart 2024 geschreven:
Hoi Hans, top dat jij daar zoveel leuke herinneringen aan hebt. Ik zou zeggen koester ze.
Maar vertel ons even; wat heeft dit te maken met de strekking van dit artikel?