
In 1980 was diesel nog een vies woord. Het was dat nare spul dat je in trucks en treinen gooide – machines met roetige, ratelende motoren en zware ladingen. Volkswagens normale turbodieseltechnologie lag nog een decennium voor ons, dus in 1980 had een amechtige oliestoker niets te zoeken in een snelle auto. Tenzij, natuurlijk, die auto een rollend, aerodynamisch laboratorium was, gebouwd op snelheid en gevormd als een torpedo.
1
De ARVW – Aerodynamic Research Volkswagen – leende een 2,4-liter, 175 pk sterke, zescilinder dieselmotor uit een kleine vrachtwagen. Z’n buitenkant was gemaakt van composietmaterialen en aluminium.
2
Z’n ranke postuur gaf ‘m een cW van 0,15 – een cijfer dat nog net iets beter is dan dat van de nieuwe VW XL1, die zijn genen en stamboom wel heel makkelijk kan herleiden nadat ie dit artikeltje heeft gelezen.
3
Hij was licht, en lichtvoetig. Ook als je er een mens in zette om ‘m te besturen – de F1-kampioen Keke Rosberg wist de ARVW naar 370 km/u te slepen op een ovale baan in Italië.
4
Dat maakte ‘m de snelste diesel ter wereld, op dat moment. Hij had maar weinig pitstops nodig: bij een kruissnelheid van 250 km/u reed ie 1 op 20. En op z’n top reed ie nog altijd 1 op 10.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen XL Sport Concept

Volkswagen XL Sport: toefje Ducati

Volkswagen XL1

VW XL1 komt nu echt: 0,9 l/100 km!

Volkswagen XL1

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: werkt deze hybride AMG wel?

BMW XM 50e: verrassend speels en veel goedkoper

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)
