
In 1980 was diesel nog een vies woord. Het was dat nare spul dat je in trucks en treinen gooide – machines met roetige, ratelende motoren en zware ladingen. Volkswagens normale turbodieseltechnologie lag nog een decennium voor ons, dus in 1980 had een amechtige oliestoker niets te zoeken in een snelle auto. Tenzij, natuurlijk, die auto een rollend, aerodynamisch laboratorium was, gebouwd op snelheid en gevormd als een torpedo.
1
De ARVW – Aerodynamic Research Volkswagen – leende een 2,4-liter, 175 pk sterke, zescilinder dieselmotor uit een kleine vrachtwagen. Z’n buitenkant was gemaakt van composietmaterialen en aluminium.
2
Z’n ranke postuur gaf ‘m een cW van 0,15 – een cijfer dat nog net iets beter is dan dat van de nieuwe VW XL1, die zijn genen en stamboom wel heel makkelijk kan herleiden nadat ie dit artikeltje heeft gelezen.
3
Hij was licht, en lichtvoetig. Ook als je er een mens in zette om ‘m te besturen – de F1-kampioen Keke Rosberg wist de ARVW naar 370 km/u te slepen op een ovale baan in Italië.
4
Dat maakte ‘m de snelste diesel ter wereld, op dat moment. Hij had maar weinig pitstops nodig: bij een kruissnelheid van 250 km/u reed ie 1 op 20. En op z’n top reed ie nog altijd 1 op 10.
Meer van TopGear


Volkswagen XL Sport Concept

Volkswagen XL Sport: toefje Ducati

Volkswagen XL1

VW XL1 komt nu echt: 0,9 l/100 km!

Volkswagen XL1

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)
