
In 1980 was diesel nog een vies woord. Het was dat nare spul dat je in trucks en treinen gooide – machines met roetige, ratelende motoren en zware ladingen. Volkswagens normale turbodieseltechnologie lag nog een decennium voor ons, dus in 1980 had een amechtige oliestoker niets te zoeken in een snelle auto. Tenzij, natuurlijk, die auto een rollend, aerodynamisch laboratorium was, gebouwd op snelheid en gevormd als een torpedo.
1
De ARVW – Aerodynamic Research Volkswagen – leende een 2,4-liter, 175 pk sterke, zescilinder dieselmotor uit een kleine vrachtwagen. Z’n buitenkant was gemaakt van composietmaterialen en aluminium.
2
Z’n ranke postuur gaf ‘m een cW van 0,15 – een cijfer dat nog net iets beter is dan dat van de nieuwe VW XL1, die zijn genen en stamboom wel heel makkelijk kan herleiden nadat ie dit artikeltje heeft gelezen.
3
Hij was licht, en lichtvoetig. Ook als je er een mens in zette om ‘m te besturen – de F1-kampioen Keke Rosberg wist de ARVW naar 370 km/u te slepen op een ovale baan in Italië.
4
Dat maakte ‘m de snelste diesel ter wereld, op dat moment. Hij had maar weinig pitstops nodig: bij een kruissnelheid van 250 km/u reed ie 1 op 20. En op z’n top reed ie nog altijd 1 op 10.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen XL Sport Concept

Volkswagen XL Sport: toefje Ducati

Volkswagen XL1

VW XL1 komt nu echt: 0,9 l/100 km!

Volkswagen XL1

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)
