Ja, het is echt waar: na meer dan tien jaar ontwikkeling en een serie conceptcars is Volkswagens gewaagde XL1, een plug-in hybride met een gemiddeld dieselverbruik van 0,9 l/100 km (1 op 111!), nu echt klaar voor productie.

We reden al eens met een vroege XL1 en werden aangenaam verrast. Het is een tweezittertje met een innemend uiterlijk, dat alles op stroomlijn en efficiëntie gooit. Zijn Cw-waarde bedraagt 0,189, ongekend laag, en hij weegt slechts 795 kilo. Hij wordt aangedreven door een tweecilinder TDI van 48 pk en een elektromotor van 27 pk, gevoed door lithium-ionaccu's en gekoppeld aan een dsg-transmissie, waarmee ie vanuit stilstand in 12,7 seconden 100 km/u weet te bereiken en een topsnelheid van 160 km/u kan halen. Geen slechte waarden voor de allerzuinigste productieauto ter wereld.

De auto heeft ongeveer de afmetingen van een Polo, behalve dan dat ie veel lager is: van grond tot dak meet ie een miezerige 1,15 meter. De passagiers zitten niet langer in een rijtje, zoals bij de prototypes die hem voorgingen, maar semi-naast elkaar. Tot een afstand van 50 kilometer kan de XL1 volledig elektrisch rijden – dat helpt natuurlijk om dat ongelooflijk lage brandstofverbruik en een CO2-uitstoot van 29 g/km te realiseren – waarna de dieselmotor bijspringt.

Een eerste serie van 50 XL1's wordt op dit moment geproduceerd in de VW-fabriek in Osnabrück. Hoe veel er daarna nog zullen volgen, is niet bekend, evenmin als het precieze prijskaartje dat eraan komt te hangen.

Reacties