Vroeger hoefden autofabrikanten zich alleen maar druk te maken om welke diameter Hella-koplamp ze moesten inkopen voor een nieuw model. En jij hoefde enkel te kiezen of je een toerenteller in plaats van een klok wilde. Tegenwoordig is de verlichting bij auto’s een stuk ingewikkelder – en het einde is nog niet in zicht. Binnenkort ga je in Europa ook nieuwe auto’s zien met witte lichtgevende logo’s op de neus.
De Volkswagen Touareg is de eerste auto in Nederland waarbij het logo achterop licht geeft. Voorlopig blijft hij nog even de enige, want de nieuwe Passat en Tiguan hebben nog geen lichtgevend logo achterop. Gek, zou je zeggen, want dit zijn nieuwere modellen. Het gebrek aan een rood oplichtend logo is eraan te wijten dat de ontwikkeling van deze auto’s veel eerder begon.
De Touareg is slechts een facelift, terwijl de Passat en Tiguan nieuwe modellen zijn. Toen ze begonnen met de twee nieuwe modellen, was er nog geen sprake van verlichte logo’s. Maar de facelift van de Touareg viel precies samen met het moment waarop VW begon te spelen met lichtgevende logo’s voor- en achterop. Bij de SUV is het vooralsnog alleen het achterste logo dat je in het donker kunt zien. Overigens doet Toyota met de nieuwe C-HR iets soortgelijks.
Vroeger waren lichtgevende logo’s nog illegaal in de EU
Niet alleen ga je binnenkort de eerste lichtgevende logo’s op achterkleppen spotten, er komen ook lichtgevende logo’s aan op de neuzen van auto’s. Voorheen was het illegaal voor autofabrikanten om de emblemen te verlichten, maar vorig jaar kwam de Europese Unie tot het besluit dat de merkjes toch licht mogen gaan geven. Belangrijke beslissingen, zoals je begrijpt.
Het is nog niet duidelijk wat de eerste auto in Nederland zal zijn waarvan het logo licht geeft. De verwachting is dat lichtgevende emblemen rond 2025 helemaal legaal zijn. In Amerika kun je de Atlas al krijgen met het lichtgevende VW-logo en de ID. Buzz werd daar ook getoond met een groot lichtgevend embleem. In de VS is het al langer legaal om het logo te verlichten.
Op onze wegen kun je ondertussen bijvoorbeeld al de BMW XM met verlichte nieren spotten – niet helemaal hetzelfde als een verlicht logo, maar het scheelt weinig. Ook Rolls-Royce zal met een simpele software-ingreep wel kunnen zorgen dat de Spirit of Ecstasy tijdens het rijden wordt verlicht; momenteel gebeurt dat alleen als de auto stilstaat, zoals je onder aan dit bericht kunt lezen.
Renault onthulde vorige jaar de 4Ever Trophy Concept (hieronder afgebeeld) waarvan het wybertje in de grille ook licht gaf. Mercedes en Nissan toonden ook studiemodellen met de verlichte emblemen. Ook de nieuwe Volkswagen ID. GTI en de sportieve ID.X Performance lieten een lichtgevend logo zien. Dit zijn in alle gevallen echter nog concepten. Er staan dus best wat merken te springen om hun logo extra te laten opvallen.
Is het niet allemaal een beetje veel?
We vroegen aan Volkswagen-ontwerper Thorben Kochs of het allemaal niet een beetje veel wordt met alle verlichting in en op een auto. Bij Volkswagen denken ze van niet: ‘Verlichting is het nieuwe chroom. Normaal hadden we tussen de koplampen een chromen element. Dat hebben we vervangen door verlichting. Zo heb je ook in het donker een erg onderscheidend uiterlijk.’
Dat Volkswagen minder chroom op auto’s gebruikt, heeft weinig te maken met het nieuwe EU-verbod op het verchromen van onderdelen: ‘We kunnen ook gepolijst aluminium of plastic gebruiken voor hetzelfde effect. Het is meer onze filosofie; we willen de volgende stap maken en iets wat slechts een materiaal is vervangen door iets functionelers.’
MikeWazowski heeft op 25 september 2023 geschreven:
De Nissan ARIYA heeft ook een verlicht Nissan logo aan de voorkant, maar die is in de software standaard uitgeschakeld. Dus nu even een monteur vinden die het kan aanzetten – al is in dit artikel niet duidelijk of het in Nederland ook echt al is toegestaan…
Reinier Sprée heeft op 24 september 2023 geschreven:
Ha ha, niks nieuws !!! Het roemruchte automerk Wolseley paste al in de jaren 50 – 60 logo-verlichting toe in de grille.
Gewoon jatwerk dus.
ceesvt heeft op 24 september 2023 geschreven:
Ik snap niet hoe deze kermis of goedkeuring heeft kunnen krijgen. Wat houdt het op? Ze kunnen beter DRL op achterlichten verplichtten. Als je ziet hoeveel mensen zijn de regen of must zonder verlichting rijden .. levensgevaarlijk! Maarja: “dat gaat toch automatisch?” Nou niet dus.