We blijven het bijzonder vinden. Toen BMW Motorsport – de sportdivisie van BMW – jarig was, deed BMW zichzelf een cadeau in de vorm van de BMW XM. Het tweede BMW M-model waar géén reguliere versie van is. De legendarische BMW M1 was de eerste. Ondanks dat een enorme PHEV-SUV niet typisch ‘sportief’ is, hadden we geen twijfel over dat het een succes ging worden. Dat werd het echter niet. BMW heeft het gamma een beetje bijgepunt en wat dingetjes vernieuwt aan de XM.

Nu is het aan influencers, supplementenverkopers en voetballers uit de Keukenkampioen-divisie om wél toe te happen. De aanpassingen zitten een beetje tussen facelift en update in. De XM is er pas drie jaar, dus voor een enorme verbouwing is het wat vroeg, maar er moest wel iets gebeuren, want de verkopen zijn vooralsnog niet denderend. Althans, wereldwijd. In Nederland is de XM een klein succesje te noemen.

Hoogtepunten van vernieuwde BMW XM

  • Vernieuwde BMW XM
  • De middelste V8 komt te vervallen, zescilinder blijft wel gewoon
  • Label Red wordt omgedoopt naar Label
  • Sneller laden
  • Een heel stuk goedkoper

Wat is er nieuw aan deze auto?

De kleur! Kijk dan, Frozen Tanzanite Blue. Die kon je al via BMW Individual bestellen, maar staat de kleur ook in de folder. Dat lijkt niet bijzonder, maar het scheelt je zo wel duizenden euro’s. Ook wel prettig: de XM Label heeft niet alleen de naam ‘Red’ laten vallen, maar ook alle rode accenten, net zoals de GMC Vandura van B.A. Baracus. Nu heet het topmodel gewoon ‘XM Label’.

BMW XM Label (2025) blauw zijkant links schuin voor

Specificaties van de vernieuwde BMW XM

Het middelste model komt te vervallen. De instapper van de range, de XM 50e met zes-in-lijn motor en een systeemvermogen van 476 pk blijft gewoon. De 4,4 liter V8 met een systeemvermogen van 643 pk is er niet meer. Logisch eigenlijk, want qua prijs zat ie best wel dicht tegen de topversie aan. Dus als je als klant toch kiest voor een V8, ga je toch ook voor de dikste. Niemand gaat naar de Burger King voor een salade, een watertje en een zakje wortelen.

De BMW XM Label heeft dan nog altijd de 4,4-liter biturbo V8 met elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 748 pk. Dat is dus de aandrijflijn uit de BMW M5. Deze accu kun je vanaf nu laden tot 11 kW, in plaats van 7,4 kW. Scheelt toch weer.

Het interieur van de vernieuwde BMW XM

BMW XM Label (2025) blauw interieur zijkant
Eerlijk is eerlijk, dit ziet er waanzinnig goed uit in deze kleurstelling

Mocht je het exterieurdesign van de BMW XM niet mooi vinden, check dan even interieur. Dat is namelijk best geslaagd. BMW heeft drie nieuwe ‘interieurthema’s’. Dat klinkt aparter dan dat het is, het gaat om drie nieuwe kleurstellingen: Individual Nachtblauw Merino leer met koffiebruine accenten, Individual zwart Merino leer met koffiebruine accenten en Individual Silverstone uitgebreid Merino-leer met zwarte accenten. Tip voor de marketingmensen bij BMW: als je alles Individual noemt, is niets Individual meer.

Wat is de prijs van de vernieuwde BMW XM?

Dit is een hele belangrijke, want de BMW XM Label is namelijk behoorlijk in prijs verlaagd door BMW. De BMW XM Label kost namelijk 182.845,60 euro. Dat is echt een spotprijs voor een dergelijke auto. De oude prijs was namelijk 203.925 euro, een flinke korting dus.

Wanneer komt de vernieuwde BMW XM?

Je kunt hem direct bestellen bij BMW. In de configurator van BMW kun je de auto nu al samenstellen. Dat is een perfecte bezigheid om nu te doen in de tijd van de baas. Die vindt het vast niet erg dat je aan het kijken bent om te zien wat de mooiste kleurcombinatie is. Tip: Carbonschwarz-exterieur met Sakhir Orange-interieur. Oh, en uiteraard is het de sport om de auto zo duur mogelijk te maken (en dan niet te bestellen).

Lees ook: Is de BMW XM beter te behappen met deze bodykit?

Wat zijn de alternatieven?

De grootste concurrent is de Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT en die kost 232.100 euro, nog voordat je de beroemde Porsche-optielijsten door moet lopen. Wil je een shockerende SUV coupé met dikke V8, dan heb je de veel duurdere Mercedes AMG GLE 63 S Coupé, Audi RS Q8 en BMW X6 M Competition. Die zijn allemaal 50 tot 70 mille duurder vanwege hoge BPM-boetes. Omdat de XM een hybride is, heb je daar geen last van. Nadeel voor de XM: de BMW M5 Touring kost slechts 146.265 euro.

  • Audi RS Q8
  • BMW X6 M Competition
  • Lamborghini Urus SE
  • Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT

7 reacties op “Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting”

  1. Het zal drugbazen, oosteuropese koppelbazen, voetballers, influencers en ceo’s van bedenkelijke multinationals aan hun hol geroest zijn dattie 21k goedkoper is geworden….wat kan hun dat schelen. Als ze die vroeger niet kochten gaan ze die nu ook niet kopen….Mensen die hun geld eerlijk verdienen kunnen dergelijke patserbakken ook niet kopen en liggen ook niet wakker van die “korting”. Dus de geldwolven van bmw gaan hierdoor geen ene auto meer verkopen… ze hadden beter hun middenklasse wat in prijs verlaagd, en de kwaliteit wat opgetrokken, dat verkoopt beter

    • Klop helemaal, kwaliteit minder en meer plastic bende en uitstraling als vw audi. Erg jammer en dan nog niet te spreken over de kwaliteit vd draaiende delen….. Goed voor de werkpkaats…. Leuk voor de lease…. Erg jammet voor de particulier

      • En toch is de nieuwe 5 de best verkopende in zijn klasse. Logisch ook want de ster en ringen zijn saaie auto’s om te zien in vergelijk met die geweldig mooie 5er.

Geef een reactie

(verplicht)