Ergens voor 2012 besloot Mazda dat het helemaal niet nodig is om turbo’s op motoren te bouwen, terwijl juist alle merken overstapten op turbomotoren. Tien jaar later is de Mazda CX-5 een van de weinige overgebleven SUV’s zonder turbomotor in Europa. En blijkbaar bevalt dat nog steeds goed, want Mazda heeft zojuist de CX-5 vernieuwd zodat hij er weer tegenaan kan. Voor de verandering wijzigt Mazda zowaar ook iets aan het uiterlijk.
Weer geen turbo?
De Mazda CX-5 kreeg in de loop der jaren wel één turbo-uitvoering, maar die kwam nooit naar Nederland. Het motoraanbod van de nieuwe Mazda CX-5 is niet bekend, maar de vanafprijs is met 35.990 euro ongeveer gelijk, waardoor we geen ingrijpende veranderingen verwachten. Hou dus rekening met twee benzineversies: eentje met 165 pk en eentje met 194 pk. Die laatste is er alleen met automaat. Er was bij de pre-facelift ook nog een diesel met 184 pk te krijgen.
Wat is er anders aan de CX-5?
Het grootste verschil zit hem in de voorbumper, waardoor de Mazda CX-5 nu meer lijkt op de huidige Mazda 3 en de CX-30. De voor- en achterlichten zijn nieuw en er is een nieuwe kleur met de naam Zircon Sand. Je krijgt nu bovendien een draadloze oplader, een nieuwe knop voor de rijmodi en de bagageruimte is toegenomen met 73 liter. Daarbij zijn er nieuwe uitrustingsniveaus. Volgens Mazda rijdt de auto beter en is er effectievere geluidsisolatie. Aan het einde van 2021 arriveert de auto in Nederland.
Reacties