
Ergens voor 2012 besloot Mazda dat het helemaal niet nodig is om turbo’s op motoren te bouwen, terwijl juist alle merken overstapten op turbomotoren. Tien jaar later is de Mazda CX-5 een van de weinige overgebleven SUV’s zonder turbomotor in Europa. En blijkbaar bevalt dat nog steeds goed, want Mazda heeft zojuist de CX-5 vernieuwd zodat hij er weer tegenaan kan. Voor de verandering wijzigt Mazda zowaar ook iets aan het uiterlijk.
Weer geen turbo?
De Mazda CX-5 kreeg in de loop der jaren wel één turbo-uitvoering, maar die kwam nooit naar Nederland. Het motoraanbod van de nieuwe Mazda CX-5 is niet bekend, maar de vanafprijs is met 35.990 euro ongeveer gelijk, waardoor we geen ingrijpende veranderingen verwachten. Hou dus rekening met twee benzineversies: eentje met 165 pk en eentje met 194 pk. Die laatste is er alleen met automaat. Er was bij de pre-facelift ook nog een diesel met 184 pk te krijgen.
Wat is er anders aan de CX-5?
Het grootste verschil zit hem in de voorbumper, waardoor de Mazda CX-5 nu meer lijkt op de huidige Mazda 3 en de CX-30. De voor- en achterlichten zijn nieuw en er is een nieuwe kleur met de naam Zircon Sand. Je krijgt nu bovendien een draadloze oplader, een nieuwe knop voor de rijmodi en de bagageruimte is toegenomen met 73 liter. Daarbij zijn er nieuwe uitrustingsniveaus. Volgens Mazda rijdt de auto beter en is er effectievere geluidsisolatie. Aan het einde van 2021 arriveert de auto in Nederland.
Meer van TopGear


De Mazda CX-5 blijft een prima keuze, al moet je één optie nooit aanvinken

Mazda CX-5 Sportive is sportiever dan ooit

De Mazda CX-5 is de MX-5 onder de SUV’s

Met een Mazda CX-5 naar het noorden

Met de Mazda CX-5 door Siberië

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
