
Ergens voor 2012 besloot Mazda dat het helemaal niet nodig is om turbo’s op motoren te bouwen, terwijl juist alle merken overstapten op turbomotoren. Tien jaar later is de Mazda CX-5 een van de weinige overgebleven SUV’s zonder turbomotor in Europa. En blijkbaar bevalt dat nog steeds goed, want Mazda heeft zojuist de CX-5 vernieuwd zodat hij er weer tegenaan kan. Voor de verandering wijzigt Mazda zowaar ook iets aan het uiterlijk.
Weer geen turbo?
De Mazda CX-5 kreeg in de loop der jaren wel één turbo-uitvoering, maar die kwam nooit naar Nederland. Het motoraanbod van de nieuwe Mazda CX-5 is niet bekend, maar de vanafprijs is met 35.990 euro ongeveer gelijk, waardoor we geen ingrijpende veranderingen verwachten. Hou dus rekening met twee benzineversies: eentje met 165 pk en eentje met 194 pk. Die laatste is er alleen met automaat. Er was bij de pre-facelift ook nog een diesel met 184 pk te krijgen.
Wat is er anders aan de CX-5?
Het grootste verschil zit hem in de voorbumper, waardoor de Mazda CX-5 nu meer lijkt op de huidige Mazda 3 en de CX-30. De voor- en achterlichten zijn nieuw en er is een nieuwe kleur met de naam Zircon Sand. Je krijgt nu bovendien een draadloze oplader, een nieuwe knop voor de rijmodi en de bagageruimte is toegenomen met 73 liter. Daarbij zijn er nieuwe uitrustingsniveaus. Volgens Mazda rijdt de auto beter en is er effectievere geluidsisolatie. Aan het einde van 2021 arriveert de auto in Nederland.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Mazda CX-5 blijft een prima keuze, al moet je één optie nooit aanvinken

Mazda CX-5 Sportive is sportiever dan ooit

De Mazda CX-5 is de MX-5 onder de SUV’s

Met een Mazda CX-5 naar het noorden

Met de Mazda CX-5 door Siberië

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
