Een bekend merk, maar een onbekende auto. Dat is geen nieuw fenomeen. Een automerk past zijn gamma altijd aan op de wensen van de markt. Dat niet alleen, ook de geldende wet- en regelgeving. Helaas komt het soms voor dat bepaalde modellen niet in Nederland terechtkomen. In dit geval van de vernieuwde Peugeot Landtrek is dat heel erg jammer, want het is een werkpaard pur sang en de spirituele opvolger van de Peugeot 504 pick-up.

De Peugeot Landtrek is er al sinds 2021, dus is het de hoogste tijd voor een update. Zie je die grille? Die is helemaal compleet nieuw en te herkennen aan de verticale spijlen. Als je hiermee aan komt rijden bij de bakker in Kaapstad zien ze dat je in de nieuwste Peugeot Landtrek voor komt rijden. Ook de voorbumper is helemaal nieuw. De achterzijde is ook strakgetrokken.

Vernieuwde Peugeot Landtrek: motor uit de Giulia

Over bumpers gesproken: ergens hebben we wel een zwak voor dat basismodel met die zwarte bumpers. Niet alleen heeft die zwarte bumpers en reguliere verlichting, maar ook stalen velgen. In tijden dat alle wielen bicolor en diamond-cut lijken te zijn, zijn de stalen velgen heerlijk verfrissend. Belangrijk om te weten is dat de instapversie (de Allure) er niet is met de nieuwe motor. En die wil je wel: de motor komt namelijk uit de Alfa Romeo Giulia.

vernieuwde Peugeot Landtrek (2024) grijs zijkant voor met steelies

Zoals we in de titel verklappen heeft de vernieuwde Peugeot Landtrek een nieuwe dieselmotor onder de kap. Het is de 2,2-liter ‘HDI’ met 200 pk en 450 Nm. Deze motor is de 2.2 MultiJet die we ook kennen uit de Alfa Romeo Giulia en Stelvio. Net als de Giulia is de motor in lengte geplaatst en drijft deze de achterwielen aan, vierwielaandrijving is optioneel (net als bij de Giulia). Deze motor is alleen verkrijgbaar in de meest luxe ‘Excellence’-uitvoering.

Kinming Yunnei

Je kunt vervolgens kiezen om zelf te schakelen (zesversnellingsbak) of voor een nieuwe achttraps automaat die we ook kennen uit, jawel, de Alfa Romeo Giulia. Mocht je de 2.2 HDI overkill vinden, er is ook een Chinese Kunming Yunnei 1,9-liter diesel met 150 pk en 350 Nm. Voor de notoire dieselhaters is het goed om te weten dat er nog altijd een 2,4-liter viercilinder benzinemotor is met 211 pk en 320 Nm.

Lees ook: Gestolen Peugeot 206 heeft hekel aan de natuur, maar krijgt karma

De vernieuwde Peugeot Landtrek is natuurlijk geen ‘echte’ Peugeot. De auto is het resultaat van een samenwerking tussen Changan en PSA (dat nu Stellantis heet). De auto wordt voornamelijk in Afrika en Zuid-Amerika verkocht, evenals in Oekraïne. De Peugeot Landtrek wordt onder een hele hoop andere namen verkocht, zoals de Changan F70 (China), RAM 1200 (Mexico) en Fiat Titano (Brazilië). Overigens kun je ze wel degelijk tegenkomen in Europa, want het Spaanse leger heeft er 4.500 van besteld.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)