De Renault Espace is er vroeg bij voor zijn facelift. Het is pas twee jaar geleden dat de MPV omgetoverd werd tot SUV. Maar omdat er een nieuwe hoofdontwerper werd aangesteld kort na de introductie, mag de grote auto nu al voor een opfrisbeurtje. En zo lijkt de nieuwe Renault Espace vanaf nu weer op de Rafale. Logisch, want dit is min of meer dezelfde auto. Net als de Austral, trouwens.

De Renault Espace is gebaseerd op hetzelfde platform als de Austral en de Rafale, maar zoals altijd heeft de grote SUV de optie voor zeven zitplaatsen. Vijf mag ook. Hij krijgt dezelfde hybride aandrijflijn met 200 pk als die modellen, plus de optie voor vierwielbesturing, waardoor de draaicirkel afneemt van 11,6 naar 10,4 meter. Je kunt hem niet kopen als plug-in hybride of als volledig elektrisch model.

Wat is er anders aan de nieuwe Renault Espace?

De grootste veranderingen zitten in het exterieurdesign. Renault zegt dat de nieuwe look de Espace ‘een meer eigentijdse stijl’ geeft. De nieuwe verlichting lijkt meer op die van de Rafale, en de grille heeft een chic diamantpatroon gekregen. Ook de motorkap en achterklep zijn nieuw, en aan de achterkant zitten scherpere achterlichten die blijkbaar geïnspireerd zijn op tangram-puzzels. De kleur gris baltique is ook nieuw.

De versnellingsbak is opnieuw geprogrammeerd voor soepelere schakelmomenten en een snellere kick-down. Je moet met één tankbeurt 1.100 kilometer kunnen rijden. En nee, dit is dus geen plug-in hybride. Het zuinige verbruik komt van een 1,2-liter driecilinder met een elektromotor. Je moet wel heel rustig en soepel rijden wil je in de buurt komen van het opgegeven verbruik van 4,8 liter benzine per 100 kilometer.

Renault Espace interieur

Binnenin zijn er nieuwe stoelen die meer steun moeten bieden. Daarnaast zijn er verse bekledingsopties en verbeterde geluidsisolatie. Er is ook een gigantisch panoramadak van 1,7 meter lang en 1,13 meter breed. Deze zogenoemde ‘Solarbay’ bestaat uit negen segmenten die met een druk op de knop ondoorzichtig kunnen worden gemaakt. Je kent dit trucje van Porsche en Volkswagen.

Een nieuwe camera in de A-stijl herkent nu ook de bestuurder. Als je een profiel hebt ingesteld, krijg je direct je favoriete radiostation, jouw zitpositie en de Google-apps die je het meest gebruikt. En ja, dat is ook een beetje creepy. Daarnaast zijn de deurrubbers beter en er is een betere temperatuursensor voor de airco. Kleine details die het leven ongetwijfeld beter maken.

Wat is de prijs van de de nieuwe Renault Espace?

De prijs van de vernieuwde Renault Espace is nog niet bekend. De motorspecificaties en de uitvoeringen zijn gelijk gebleven, dus we vermoeden dat de prijzen vergelijkbaar zijn met de oude versie. Het prijsverschil tussen de vijfzitter en zevenzitter was altijd 1.200 euro. De Techno was het goedkoopst met een prijs van 47.590 euro. De Esprit Alpine was 50.590 euro en voor de Iconic was je 52.790 euro kwijt. Elke uitvoering heeft de 1,2-liter driecilinder met in totaal 200 pk.

Wanneer komt de Renault Espace?

Momenteel staat de oude versie nog in de configurator. Zodra de prijzen bekend zijn, kun je hem waarschijnlijk ook bestellen. Lang hoef je niet te wachten, want deze zomer staat de vernieuwde Renault Espace al bij de dealers. Renault produceert de nieuwe Espace in de fabriek in het Spaanse Palencia, wat ruim zes uur rijden is van Valencia. Mocht je het interessant vinden.

Wat zijn de alternatieven?

De Peugeot 5008 (review) zou een alternatief kunnen zijn als je een grote SUV met een kleine motor zoekt. Ook deze heeft een 1,2-liter driecilinder. De grote Peugeot heeft maar 136 pk en kost 47.120 euro. De Skoda Kodiaq van 44.990 euro kan ook een leuke optie zijn. Ook hierbij kun je een derde zitrij laten plaatsen in de fabriek. Helaas is de Toyota Highlander niet meer leverbaar – dit was altijd een interessante keuze.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *