
Tesla is een bijzonder merk. Mede dankzij dit merk is het elektrisch rijden in een stroomversnelling gegaan. Dankzij Tesla is elektrisch rijden cool en later zelfs mainstream geworden. Dat begon natuurlijk bij de Roadster, maar dat was een omgekatte Lotus Elise waarvan Tesla de opbrengsten gebruikte om de ontwikkeling van de Model deels te kunnen financieren. Dat model is er al sinds 2012 en dat blijft nog wel even het geval, want dit is de vernieuwde Tesla Model S.
Tegelijkertijd pakken ze de Model X mee. Die is er al sinds 2016. Je zou de Model X bijna als een carrosserievariant ervan kunnen zien, dan een compleet ander model. In veel opzichten zijn de twee identiek. De Model S is de lage sedan (feitelijk een liftback) en de Model X een crossover. Die twee krijgen de updates al een tijdje op hetzelfde moment en dat is nu niet anders.
Hoogtepunten van de vernieuwde Tesla Model S
- Wederom een facelift voor de Model S en Model X
- Grote actieradius voor alle modellen
- Plaid-versie wijkt meer af qua design …
- … maar niet qua topsnelheid
- Duurder dan voorheen
Wat is er nieuw aan deze auto?
Het is wéér een facelift, geen nieuw model. Dat gezegd hebbende, er is wel degelijk nieuws te melden. Er zijn nieuwe velgen en een nieuwe kleur: Fost Blue. De Plaid-modellen wijken iets meer af van de reguliere Long Range-modellen. Dat was wel nodig ook, want een topmodel met 1.020 pk is leuk, maar niet als deze er hetzelfde uitziet als de Model S van de buurman.

Wat dus wel nieuw is, is het uiterlijk van de Plaid. Dat is namelijk aangepast met een nieuwe voorbumper, achterbumper en koolstofvezel achter spoiler. Terecht, want een topmodel met meer dan 1.000 pk mag er afwijkend uitzien. En laten we eerlijk zijn, ondanks zijn leeftijd is de Model S nog altijd een fraaie verschijning en de kleine updates misstaan zeker niet. Wat wel opmerkelijk is, volgens Tesla moet het nieuwe uiterlijk zorgen voor meer stabiliteit op hogere snelheid. En dat is raar, zie de alinea hieronder:
Specificaties van de vernieuwde Tesla Model S
Ja, hier gaat het een beetje fout. Veel dingen blijven gelijk, maar Tesla pakt wel een USP aan van de Model S Plaid. De topsnelheid daalt namelijk van 322 km/u naar 240 km/u. Dat is een daling van 72 km/u, ongekend. Waarom zegt Tesla niet, maar de Plaid is dermate snel dat je ook in no-time op die hoogst illegale snelheden zit. Ook viel ons op dat het onderstel en de remmen van de Plaid nogal moeite hadden met het snelheidspotentieel. Optioneel zijn er overigens keramische remschijven leverbaar.
Het interieur van de vernieuwde Tesla Model S

Dat is grotendeels gelijk gebleven. Nu was dat met de update de vorige keer flink op de schop gegaan. Tesla belooft een stiller interieur middels een verbeterde active noise cancellation. Want waarom zou je meer isolatie toepassen als het ook softwarematig kan? Volgens Tesla moet het zorgen voor aanzienlijk meer rust aan boord. Er is nieuwe sfeerverlichting aan boord die moet zorgen voor, eh, sfeer. Oh, de Model X heeft meer ruimte op de derde zitrij.
Indien mogelijk: Wat is de actieradius van de vernieuwde Tesla Model S?
Hier gaat het allemaal om. Als je kiest voor de Model S Long Range, dan is het mogelijk om 659 kilometer op een volle accu te halen. Daarmee is het de Tesla met de grootste actieradius. Ook de Plaid gaat erop vooruit: 592 kilometer. Dit zijn nog geen WLTP-cijfers die wij in Europa communiceren, dus daarop is het nog eventjes wachten. Maar laadstress is in elk geval verleden tijd met de Model S. De Model X Long Range haalt 566 kilometer en de Plaid-versie daarvan 539 kilometer.
Wat is de prijs van de vernieuwde Tesla Model S?
De prijzen zijn nog niet bekend, maar we verwachten geen wonderen. De Model S kost tegenwoordig al 110.000 euro, de supersnelle Plaid-variant kost 10.000 euro meer. Dat is op zich best raar. Voorheen was de instapper van de Model S ruim onder de ton en koste het supersonisch snelle model anderhalve ton. In de VS zijn alle versies een kleine 4.500 euro duurder geworden.

Wanneer komt de vernieuwde Tesla Model S?
Dat is niet bekend. Met dit soort updates is Tesla altijd heel erg snel. Dus we verwachten zeer binnenkort de Europese updates, Nederlandse prijzen en specificaties.
Wat zijn de alternatieven?
Het probleem voor de Tesla Model S, is dat de concurrentie niet heeft stilgezeten. Of het nu gaat om concurrentie uit China, Duitsland of de Verenigde Staten, je kunt nu voor minder geld meer waar voor je geld krijgen. Dit is dan slechts een kleine greep, want ook bij Mercedes, BMW en andere merken un je een ton stuk slaan op een dikke EV.
- Audi S6 e-tron (503 pk – 675 km) | 97.490 euro
- Lotus Emeya (603 pk – 610 km) | 109.585 euro
- Lucid Air Touring (629 pk – 794 km) | 102.000 euro
- Nio ET7 Touring (653 pk – 580 km) | 93.900 euro
- Volvo ES90 Performance Ultra (680 pk – 700 km) | 91.495 euro
Lees ook: De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan
