
TopGear stapt net uit de vernieuwde Volkswagen Polo. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Polo
Uitvoering: R-Line Business+
Locatie: Nederland
Weersomstandigheden: Druilerig met buien
Hé, dat is net een Polo, maar dan anders
Juist, dit is de vernieuwde Volkswagen Polo. Of de facelift, net wat je wilt. Volkswagen tekende een nieuwe set achterlichten die uit twee delen bestaan en een sportiever neusje. Zo zou hij meer op de Golf lijken. Voor Volkswagen-begrippen is het een nog best ingrijpende facelift. Bovendien heeft ie nu standaard airco (de vorige kon je echt zonder bestellen), lane-assist en hij wordt altijd geleverd met een digitaal dashboard in plaats van analoge tellers. Plus: hij is 2.000 euro goedkoper
Huh, was de oude Volkswagen Polo zo duur?
Nee, maar ze hebben een nieuwe instapper bedacht. Dus de vernieuwde Volkswagen Polo die goedkoper is, is ook kariger uitgerust dan de uitgaande versie. Maar dus wel met die digitale tellerbak. Het liefst ga je voor één stapje hoger, want dan heb je tenminste lichtmetalen velgen, adaptieve cruisecontrol en een regensensor.
Oké, en hoe rijdt het?
Het eerste je merkt als je instapt, is dat een goede zit snel gevonden is. Ook als je wat langer bent, kun je lekker zitten zonder dat je een keuze moet maken tussen de knieën tegen het dashboard of het stuur veel te ver weg. Qua ergonomie doet het allemaal niet veel onder voor een Golf. Het onderstel is comfortabel met een stevig randje en het stuur voelt licht aan. Moderne banden zorgen voor genoeg grip, maar verder is het geen spannende auto om te rijden. Zo voldoet de Polo precies aan de verwachtingen.
Zit er een beetje pit in de nieuwe Volkswagen Polo?
Wij reden de versie met 95 pk en een DSG. De prestaties zijn gewoon acceptabel voor normaal weggedrag. Invoegen gaat prima, net als inhalen. Hij laat meer dan genoeg ruimte voor de aankomende GTI met 200 pk. Er is nog een versie met 110 pk, maar als je echt meer tempo wenst, moet je een segmentje hoger pakken. De DSG is duidelijk afgesteld op zuinigheid, waardoor hij snel hoog in de versnellingen gaat zitten. Uiteraard kun je gewoon zelf terugschakelen met de flippers.
Conclusie?
De vernieuwde Volkswagen Polo steekt weer erg degelijk in elkaar en geeft vaak op veel vlakken de indruk een segmentje hoger te zitten. Je kunt er bovendien goed mee voor de dag komen. Als je de ruimte of snelheid niet nodig hebt, zou je er een Golf voor kunnen laten staan. De keerzijde is dat het allemaal niet zo spannend is.
Klein foutje in de Polo
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Van welke automerken en automodellen rijden er het meeste rond in Nederland?

De goedkope Polo Robust moet weer een onverwoestbare Volkswagen zijn

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Gewoon softwarematig upgraden.
Meer koppel rijdt soepel.
Als je een splinternieuwe auto koopt, mag je er toch vanuit gaan dat de DSG-versnellingsbak goed en soepel functioneert.
En niet dat je eerst 600 euro extra moet uitgeven om de DSG-versnellingsbak, (door een niet Volkswagen bedrijf) softwarematig te laten aanpassen.
Ik begrijp dat Volkswagen zijn auto’s “op papier” zuinig wil laten zijn, maar als dit ten koste gaat van de (rij)kwaliteit, ben je als autobouwer niet goed bezig.
Dat Volkswagen deze DSG-versnellingsbak service niet zelf aanbiedt, is ook een (onbegrijpelijke) tekortkoming.
NiX vernomen van de aanwezige Turbo
Geachte Mattijn,
Dank u voor uw review!
Mag ik wat opmerken?
U zei:
Citaat:
“De DSG is duidelijk afgesteld op zuinigheid, waardoor hij snel hoog in de versnellingen gaat zitten. Uiteraard kun je gewoon zelf terugschakelen met de flippers.”
De DSG is dusdanig door Volkswagen (slecht) afgesteld dat er gewoon niet fijn en soepel mee te rijden is, geen “Fahrvergnügen” dus…
Wat erger is, dat je de flippers moet gaan gebruiken om een beetje normaal te kunnen rijden, maar daarvoor kies je dan toch geen DSG-bak?
Gebruik je de flippers niet, dan schakelt de DSG boven de 4de versnelling veel te snel op en maakt de motor constant hinderlijke aanhorende en schadelijke ondertoeren.
Je kunt deze ondertoeren uiteraard laten verhelpen, maar dan kost je dat wel 600 Euro, en je kunt dit niet laten doen bij de Volkswagen-dealer.
Ik begrijp dat Volkswagen bewust heeft gekozen om zo zuinig mogelijk, op papier uit de testen te komen, maar deze zuinigheid verdwijnt totaal als de DSG-versnellingsbak vroegtijdig kapot gaat door de schadelijke structurele ondertoeren.
Met vriendelijke groet,
Mike