TopGear stapt net uit de vernieuwde Volkswagen Polo. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen Polo
Uitvoering: R-Line Business+
Locatie: Nederland
Weersomstandigheden: Druilerig met buien

Hé, dat is net een Polo, maar dan anders

Juist, dit is de vernieuwde Volkswagen Polo. Of de facelift, net wat je wilt. Volkswagen tekende een nieuwe set achterlichten die uit twee delen bestaan en een sportiever neusje. Zo zou hij meer op de Golf lijken. Voor Volkswagen-begrippen is het een nog best ingrijpende facelift. Bovendien heeft ie nu standaard airco (de vorige kon je echt zonder bestellen), lane-assist en hij wordt altijd geleverd met een digitaal dashboard in plaats van analoge tellers. Plus: hij is 2.000 euro goedkoper

Huh, was de oude Volkswagen Polo zo duur?

Nee, maar ze hebben een nieuwe instapper bedacht. Dus de vernieuwde Volkswagen Polo die goedkoper is, is ook kariger uitgerust dan de uitgaande versie. Maar dus wel met die digitale tellerbak. Het liefst ga je voor één stapje hoger, want dan heb je tenminste lichtmetalen velgen, adaptieve cruisecontrol en een regensensor.

Oké, en hoe rijdt het?

Het eerste je merkt als je instapt, is dat een goede zit snel gevonden is. Ook als je wat langer bent, kun je lekker zitten zonder dat je een keuze moet maken tussen de knieën tegen het dashboard of het stuur veel te ver weg. Qua ergonomie doet het allemaal niet veel onder voor een Golf. Het onderstel is comfortabel met een stevig randje en het stuur voelt licht aan. Moderne banden zorgen voor genoeg grip, maar verder is het geen spannende auto om te rijden. Zo voldoet de Polo precies aan de verwachtingen.

Zit er een beetje pit in de nieuwe Volkswagen Polo?

Wij reden de versie met 95 pk en een DSG. De prestaties zijn gewoon acceptabel voor normaal weggedrag. Invoegen gaat prima, net als inhalen. Hij laat meer dan genoeg ruimte voor de aankomende GTI met 200 pk. Er is nog een versie met 110 pk, maar als je echt meer tempo wenst, moet je een segmentje hoger pakken. De DSG is duidelijk afgesteld op zuinigheid, waardoor hij snel hoog in de versnellingen gaat zitten. Uiteraard kun je gewoon zelf terugschakelen met de flippers.

Conclusie?

De vernieuwde Volkswagen Polo steekt weer erg degelijk in elkaar en geeft vaak op veel vlakken de indruk een segmentje hoger te zitten. Je kunt er bovendien goed mee voor de dag komen. Als je de ruimte of snelheid niet nodig hebt, zou je er een Golf voor kunnen laten staan. De keerzijde is dat het allemaal niet zo spannend is.

Klein foutje in de Polo

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TopGear Nederland (@topgear.nl)

Reacties

  • Mar heeft op 1 november 2021 geschreven:

    Gewoon softwarematig upgraden.
    Meer koppel rijdt soepel.

    • Mike heeft op 2 november 2021 geschreven:

      Als je een splinternieuwe auto koopt, mag je er toch vanuit gaan dat de DSG-versnellingsbak goed en soepel functioneert.

      En niet dat je eerst 600 euro extra moet uitgeven om de DSG-versnellingsbak, (door een niet Volkswagen bedrijf) softwarematig te laten aanpassen.

      Ik begrijp dat Volkswagen zijn auto’s “op papier” zuinig wil laten zijn, maar als dit ten koste gaat van de (rij)kwaliteit, ben je als autobouwer niet goed bezig.

      Dat Volkswagen deze DSG-versnellingsbak service niet zelf aanbiedt, is ook een (onbegrijpelijke) tekortkoming.

      Reageer
    Reageer
  • R.A heeft op 1 november 2021 geschreven:

    NiX vernomen van de aanwezige Turbo

    Reageer
  • Mike heeft op 31 oktober 2021 geschreven:

    Geachte Mattijn,

    Dank u voor uw review!

    Mag ik wat opmerken?

    U zei:

    Citaat:

    “De DSG is duidelijk afgesteld op zuinigheid, waardoor hij snel hoog in de versnellingen gaat zitten. Uiteraard kun je gewoon zelf terugschakelen met de flippers.”

    De DSG is dusdanig door Volkswagen (slecht) afgesteld dat er gewoon niet fijn en soepel mee te rijden is, geen “Fahrvergnügen” dus…

    Wat erger is, dat je de flippers moet gaan gebruiken om een beetje normaal te kunnen rijden, maar daarvoor kies je dan toch geen DSG-bak?

    Gebruik je de flippers niet, dan schakelt de DSG boven de 4de versnelling veel te snel op en maakt de motor constant hinderlijke aanhorende en schadelijke ondertoeren.

    Je kunt deze ondertoeren uiteraard laten verhelpen, maar dan kost je dat wel 600 Euro, en je kunt dit niet laten doen bij de Volkswagen-dealer.

    Ik begrijp dat Volkswagen bewust heeft gekozen om zo zuinig mogelijk, op papier uit de testen te komen, maar deze zuinigheid verdwijnt totaal als de DSG-versnellingsbak vroegtijdig kapot gaat door de schadelijke structurele ondertoeren.

    Met vriendelijke groet,

    Mike

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)