
TopGear stapt net uit de vernieuwde Volkswagen Polo. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Polo
Uitvoering: R-Line Business+
Locatie: Nederland
Weersomstandigheden: Druilerig met buien
Hé, dat is net een Polo, maar dan anders
Juist, dit is de vernieuwde Volkswagen Polo. Of de facelift, net wat je wilt. Volkswagen tekende een nieuwe set achterlichten die uit twee delen bestaan en een sportiever neusje. Zo zou hij meer op de Golf lijken. Voor Volkswagen-begrippen is het een nog best ingrijpende facelift. Bovendien heeft ie nu standaard airco (de vorige kon je echt zonder bestellen), lane-assist en hij wordt altijd geleverd met een digitaal dashboard in plaats van analoge tellers. Plus: hij is 2.000 euro goedkoper
Huh, was de oude Volkswagen Polo zo duur?
Nee, maar ze hebben een nieuwe instapper bedacht. Dus de vernieuwde Volkswagen Polo die goedkoper is, is ook kariger uitgerust dan de uitgaande versie. Maar dus wel met die digitale tellerbak. Het liefst ga je voor één stapje hoger, want dan heb je tenminste lichtmetalen velgen, adaptieve cruisecontrol en een regensensor.
Oké, en hoe rijdt het?
Het eerste je merkt als je instapt, is dat een goede zit snel gevonden is. Ook als je wat langer bent, kun je lekker zitten zonder dat je een keuze moet maken tussen de knieën tegen het dashboard of het stuur veel te ver weg. Qua ergonomie doet het allemaal niet veel onder voor een Golf. Het onderstel is comfortabel met een stevig randje en het stuur voelt licht aan. Moderne banden zorgen voor genoeg grip, maar verder is het geen spannende auto om te rijden. Zo voldoet de Polo precies aan de verwachtingen.
Zit er een beetje pit in de nieuwe Volkswagen Polo?
Wij reden de versie met 95 pk en een DSG. De prestaties zijn gewoon acceptabel voor normaal weggedrag. Invoegen gaat prima, net als inhalen. Hij laat meer dan genoeg ruimte voor de aankomende GTI met 200 pk. Er is nog een versie met 110 pk, maar als je echt meer tempo wenst, moet je een segmentje hoger pakken. De DSG is duidelijk afgesteld op zuinigheid, waardoor hij snel hoog in de versnellingen gaat zitten. Uiteraard kun je gewoon zelf terugschakelen met de flippers.
Conclusie?
De vernieuwde Volkswagen Polo steekt weer erg degelijk in elkaar en geeft vaak op veel vlakken de indruk een segmentje hoger te zitten. Je kunt er bovendien goed mee voor de dag komen. Als je de ruimte of snelheid niet nodig hebt, zou je er een Golf voor kunnen laten staan. De keerzijde is dat het allemaal niet zo spannend is.
Klein foutje in de Polo
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Gewoon softwarematig upgraden.
Meer koppel rijdt soepel.
Als je een splinternieuwe auto koopt, mag je er toch vanuit gaan dat de DSG-versnellingsbak goed en soepel functioneert.
En niet dat je eerst 600 euro extra moet uitgeven om de DSG-versnellingsbak, (door een niet Volkswagen bedrijf) softwarematig te laten aanpassen.
Ik begrijp dat Volkswagen zijn auto’s “op papier” zuinig wil laten zijn, maar als dit ten koste gaat van de (rij)kwaliteit, ben je als autobouwer niet goed bezig.
Dat Volkswagen deze DSG-versnellingsbak service niet zelf aanbiedt, is ook een (onbegrijpelijke) tekortkoming.
NiX vernomen van de aanwezige Turbo
Geachte Mattijn,
Dank u voor uw review!
Mag ik wat opmerken?
U zei:
Citaat:
“De DSG is duidelijk afgesteld op zuinigheid, waardoor hij snel hoog in de versnellingen gaat zitten. Uiteraard kun je gewoon zelf terugschakelen met de flippers.”
De DSG is dusdanig door Volkswagen (slecht) afgesteld dat er gewoon niet fijn en soepel mee te rijden is, geen “Fahrvergnügen” dus…
Wat erger is, dat je de flippers moet gaan gebruiken om een beetje normaal te kunnen rijden, maar daarvoor kies je dan toch geen DSG-bak?
Gebruik je de flippers niet, dan schakelt de DSG boven de 4de versnelling veel te snel op en maakt de motor constant hinderlijke aanhorende en schadelijke ondertoeren.
Je kunt deze ondertoeren uiteraard laten verhelpen, maar dan kost je dat wel 600 Euro, en je kunt dit niet laten doen bij de Volkswagen-dealer.
Ik begrijp dat Volkswagen bewust heeft gekozen om zo zuinig mogelijk, op papier uit de testen te komen, maar deze zuinigheid verdwijnt totaal als de DSG-versnellingsbak vroegtijdig kapot gaat door de schadelijke structurele ondertoeren.
Met vriendelijke groet,
Mike