
Audi lanceerde aan het begin van deze week de nieuwe A6 Limousine met benzinemotor. Sindsdien hebben we wat nieuws over de concurrenten. Gisteren werd de nieuwe Lexus ES aangekondigd en vandaag is er ineens toch een vernieuwde Volvo S90. Net als Audi kiest Volvo voor een chic voorkomen. Donkerrood, beige interieur, geen sportpakketje, aluminium lijstjes: is de chique sedan bezig aan een comeback die sommigen als LL Cool J-esque zouden omschrijven?
In principe heeft Volvo hetzelfde trucje uitgehaald met de S90 als met de XC90. Dat betekent dat ze een wat oudere auto hebben strakgetrokken om er zo weer eventjes tegenaan te kunnen. Niet erg: de S90 was altijd al een vrij tijdloos model en komt niet verouderd over. Het is niet zo dat ze er een compleet andere neus op geboetseerd hebben om zo maar jong over te komen. Zie het als een persoon dat op sierlijke wijze oud wordt met een paar rimpeltjes (plus een paar chirurgisch verwijderde rimpeltjes).
Wijzigingen vernieuwde Volvo S90
De wijzigingen zijn bijna identiek aan die Volvo heeft doorgevoerd bij de XC90. Dus ook hier de grille met de nieuwe diagonale spijlen die BMW ook zo mooi vindt. De koplampen zijn iets strakker en de bumpers zijn nieuw. Aan de achterzijde is een vernieuwde Volvo S90 er enorm op vooruit gegaan. Die achterlichten waren voorheen ietsje druk qua design, maar nu wat eenvoudiger. Het design komt zeer fraai op dronk, zeker door de prachtige donkerrode kleur die Mulberry Red heet.

Het interieur is ook ietsje aangepast. Ook hier zien we de XC90-invloeden. Dat is natuurlijk niet raar, de twee auto’s zijn in technisch opzicht ook behoorlijk aan elkaar verwant. Wat opvalt is dat het scherm nu wat groter is dan voorheen en niet meer mooi geïntegreerd is. Bij sommige Ferrari’s en Mercedessen zien we het ook, dus waarschijnlijk is het onze OCD dat er moeite mee heeft. Het scherm is nu helderder met een hogere resolutie en het systeem erachter een stuk sneller.
80 kilometer elektrisch rijden (daarna benzine)
Dan de techniek van de vernieuwde Volvo S90. Hoe staat het daarmee? Verwacht ook hier geen revolutie. Volvo communiceert nog niet exact welke aandrijflijnen de klanten kunnen kiezen. Wel verklappen ze dat de plug-in hybride-versie 80 kilometer ver komt op enkel en alleen de accu. De PHEV-modellen hebben altijd vierwielaandrijving. Ook komt er een milde hybride met alleen voorwielaandrijving. Diesels doet Volvo niet meer aan.
Lees ook: Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper
Het lijkt een beetje raar dat de Volvo S90 wél een facelift krijg en de V90 niet. In Nederland kom je de V90 eerder tegen dan de sedan. Dat komt omdat wereldwijd Volvo S90 ongeveer 40.000 maal verkocht, tegen nog geen 10.000 exemplaren van de V90. De stationwagon is een Noord-Europees fenomeen. De S90 wordt sinds 2017 in China gebouwd (daar houden ze van sedans). Of de auto naar Nederland komt, is niet bekend, maar hij is welkom. Voor Nederland staat wél de volledig elektrische ES90 op de planning.
Lees ook: De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Doe mij die maar. Je hoeft hem niet in te pakken, ik neem hem zo wel mee. Prachtige auto en een mooie kleur.
Dure televisie.