Tijdens het lanceerevenement van F1 2017 waren Richard Verschoor en Floris Wijers aanwezig. Red Bull stoomt Verschoor klaar als coureur en hij werd vorig jaar eerste in het Noord-Europese Formule 4-kampioenschap. Een vergelijking met Verstappen is snel gemaakt. Wijers staat op dit moment bovenaan in het klassement van de Ziggo eBattle en is lid van het digitale team van Racestars. Maar de vraag is: verslaat een simracer een echte coureur in een simulatie?
Dus, wie was er sneller?
Op het Circuit van Spa-Francorchamps, waar de digitale piloot veel geoefend had, was Wijers een stuk sneller. We durven het zelfs een pittige nederlaag te noemen. Een kwestie van veel ervaring. Verschoor had F1 2017 immers nog niet eerder gespeeld. Maar pas later werd het spannend. Op het stratencircuit van Singapore waren beide coureurs minder bekend.
En toen?
In het begin gaat het gelijk op. Maar dan komt het ware talent van een echte coureur naar boven: de vaardigheid om snel te leren en te anticiperen. Verschoor is sneller, al scheelt het niet veel. Het blijft een extreem spannende battle. Ja: op zulk niveau weet een digitale race de aandacht goed vast te houden. Zelfs als de jonge Red Bull-coureur een verkeerde afslag neemt (dat kan blijkbaar, in Singapore), weet hij het gat weer te dichten.
Dus, verslaat een simracer een echte coureur?
Verschoor ligt voorop als hij in een van de laatste bochten een stuurfout maakt. Wijers schiet hem voorbij en pakt nipt de leiding over de finishlijn.
Eh, een gamer is dus sneller?
Een simulatie (wat je F1 2017 nét niet kunt noemen) is wezenlijk anders dan een echte auto. Iemand die geoefend is in digitaal racen zal veelal sneller zijn op een bekende baan dan een coureur. Maar zet je de pixelcoureur naast een echte coureur op een onbekende baan, zal het talent van een werkelijk coureur schitteren.
Reacties