Ook Alfa Romeo wil binnenkort – in dit geval 2027 – alleen nog elektrische modellen uitbrengen. Tenminste, dat was de boodschap. Nu de regels van de Euro 7-norm lijken af te zwakken, overweegt het Italiaanse automerk wél door te gaan met de verbrandingsmotor. De baas van Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, bevestigt dat de V6 voorlopig niet met pensioen gaat als Euro 7 wordt aangepast.
Het zou specifiek gaan over de 2,9-liter V6-motor met Ferrari-genen. Je vindt de zescilinder in topuitvoeringen van de Giulia en de Stelvio. In de Quadriofoglio’s zorgt ie voor 510 pk, in de GTAm en SWB Zagato 540 pk. De zescilinder dient ook als basis voor de 3,0-liter V6 van de 33 Stradale en is verwant aan de ‘Nettuno’-motor van Maserati.
Alfa beslist binnenkort over het lot van de V6
Autocar vraagt aan Imparato of de motor een toekomst heeft. ‘Het antwoord is ja, omdat ik de uitkomst van de Euro 7 [-voorstellen] dit jaar verwacht. Ik wil dat de [nieuwe] regels interessant zijn’, zegt Imparato. Zodra de EU-lidstaten het eens zijn over de nieuwe norm, kan Stellantis een besluit nemen over de toekomst van de motor.
Laten we hopen dat de nieuwe norm zacht genoeg is om de zescilinder in leven te houden. Intussen werkt Alfa aan een elektrische opvolger voor de 4C. Misschien kunnen de nieuwe regels ervoor zorgen dat de elektrische 4E ook een benzinebroertje krijgt met een V6-motor. Daar komen we pas in 2028 achter wanneer we de 4E voor het eerst te zien krijgen.
Ulbe heeft op 4 oktober 2023 geschreven:
In een alfa hoort een verbrandingsmotor, klaar!
RiSMuL heeft op 7 oktober 2023 geschreven:
Hear hear! 👍🏼👍🏼🤜🏼🤛🏼