Ondanks dat elektrische auto’s toenemen in populariteit, zijn er nog altijd een hoop auto’s op benzine. Met name als het gaat om kleine, betaalbare auto’s kiest men tegenwoordig nog relatief vaak voor het ouderwetse ‘dinosap’. Het zijn auto’s die je veelal ook koopt met je hoofd, omdat je gewoon vervoer wenst met zo min mogelijk onkosten. Maar welke moet je dan hebben als je de meest betrouwbare wenst? Dat heeft Autobild uitgezocht.

Autobild is Duits, en die doen de dingen heel erg grondig. Dus in plaats van drie maanden even rondkarren in een dikke bak, gaan ze meteen voor 100.000 kilometer, waarna ze de complete auto uit elkaar halen. Daarbij kijken ze naar de staat van de auto en wat er allemaal mee is. Per item dat mis is, worden er strafpunten uitgedeeld.

Wat is de betrouwbaarste compacte auto?

En de winnaar is… de Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet. Deze auto scoorde bijzonder goed in de duurtest van Autobild met slechts 3 strafpunten. Er was eigenlijk niets mis met de auto, op wat roestvorming na op lasnaden en boordgaten aan de achterzijde. De nummer 2 is de Toyota Yaris, met 13 strafpunten. Deze auto was eveneens erg betrouwbaar, maar kende ook wat roestissues.

De Zuid-Koreaanse auto’s waren bijna net zo betrouwbaar als de Japanse tegenstrevers, maar waren niet perfect. In beide gevallen was de koppeling niet denderend. De Europese auto’s hebben totaal geen last van roest, maar hebben vooral elektronische problemen. Bij de Volkswagen, Skoda en Ford waren er aanzienlijk meer aandachtspunten. Let op: dit is niet een top 9 van de meest betrouwbare auto’s in de klasse, maar hoe de negen compacte auto’s hebben gescoord, van betrouwbaar naar onbetrouwbaar.

PositieModelBouwjaarStrafpunten
1Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet20213
2Toyota Yaris 1.5 Hybrid201613
3Renault Twingo TCe90201815
4Kia Rio 1.4 CVVT201417
5Hyundai i10 1.2201920
6Volkswagen Up 1.0201522
7Skoda Fabia COmbi 1.2 TSI201824
8Renault Clio GrandTour TCe90201629
9Ford Fiesta 1.0 EcoBoost202052
Bron: AutoBild

Exemplarisch bewijs

De uitslagen kun je grotendeels met elkaar vergelijken, maar we moeten wel een kanttekening plaatsen. De auto’s zijn niet gelijktijdig getest en uit elkaar gehaald. Maar je kunt zo wel een globaal beeld krijgen van de betrouwbaarheid van de auto. Nog een disclaimer: het is de test van één model, niet zozeer een onderzoek van alle modellen. Zeker in het geval van de Ford lijkt er sprake te zijn van een maandagmorgenauto.

Lees ook: Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Maar welke wijsheid kun jij als consument hieruit extraheren? Het wordt een beetje afgezaagd, maar Japanse automerken staan in allerlei betrouwbaarheidsstatistieken fier bovenaan. Wat ook handig is: ga voor een zo laat mogelijk model. Beter een ouder type van de laatste serie dan het nieuwere model van de eerste serie.

29 reacties op “Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota”

  1. Ik heb in 2002 een nieuwe Renalt Clio gekocht. Deze is in december 2016 vervangen met 621657 km op de teller. Werd altijd gezegd dat Peugeot onder je kont wegroest, geen roestplekken gezien. Buiten de gewone onderdelen weinig extra kosten gehad, zelfs geen uitlaat en accuHij reed nog als een zonnetje, alleen de onderkant begon slecht te worden en aangezien ik veel medische artikelen vervoerde die het verschil konden maken tussen leven en dood heb ik hem maar, met pijn in mijn hart, vervangen.

  2. Mijn Toyota Yaris uit 2008 (eerste eigenaar) rijd nog als een trein. Naast het gebruikelijke onderhoud, zoals bandjes of accu, twee keer extra onderhoud moeten laten uitvoeren. Voor totaal
    € 1.200,- Het achterste deel van de uitlaat ging 15 jaar mee. Nu 120.000 km gereden. Nog steeds op mijn eerste remblokjes.

    • Yago bj 2013..gekocht met 80.000 op de klok in 2018..nu 350.000km..4xbobine vervangen..1xkachelmotor,,2x nieuwe bogies s,,2x olie en luchtfilter…1x wielager,,.rijd 1 op 22..,en moet nog jaartje mee..

  3. Ik rij een Toyota Starlet ep91 uit ‘96 met 220.000 op de teller. Behalve de normale slijtage delen en APK punten doe ik er nooit wat aan.
    Ik heb één keer olie en filters verwisseld en een paar keer de bougies. Hij is één keer door de wasstraat geweest, toen werden alle witte borstels groen. De distributieriem is nog steeds de originele uit 1996.
    Vorige week de APK gehad, meteen goedgekeurd 🙂

  4. Toyota Yaris, 2000. Heb ik in bezit sinds 2012. Alleen banden vernieuwen en accu. Eerste uitlaat zit er nog onder. De beste auto’s ooit gebouwd, nooit een probleem.

          • Voor taal verbeterprogramma ’s zijn er andere sites. Zo lang duidelijk is wat wordt bedoeld is alles goed. Het betekent namelijk dat je een grote groep buitensluit van deelname wanneer schrijf vaardigheid een eis wordt. Dat het onderwijs steken laat vallen mag je de leerlingen niet aanrekenen.

          • Als je mensen op taalfouten wijst moet je zelf ook geen opvallende fouten maken.
            Dat het hier off topic is maakt m.i. niet uit

    • Text is gewoon goed oud Hollands, tekst is nieuw.
      Maar ik vind schrijffouten helemaal niet verkeerd, en dat is het ook niet.
      Maar ik vind bovenstaande nog niet zo erg als; hij wilt, of de meisje…
      Als je niet kan schrijven, schrijf dan niet.
      Je laat daarmee gelijk zien dat je niet zo slim bent.
      Het is uiterst irritant, en ik erger me er mateloos aan.
      Niet andersom.

  5. Renault Clio Zen uit 2017 helemaal top nog niks kapot,81000km, eerste banden nog,nog geen nieuwe remblokken nodig,nog geen nieuwe uitlaat nodig, het enige zijn nieuwe ruimte wissers,op de snelweg loopt hij 1 op20, veel beter ken het niet worden, goeie wegligging.is gewoon een top auto.

  6. Heft een polo ,van 2013,14.12.2,tsi.124,700 km.om de 30.,000 km of twee jaar.groote beurd. En nog steeds de eerste eigenaar.

    • Misschien een beetje meer verdiepen in de tests van autobild voordat je het afzeikt. Deze auto’s zijn niet tegelijkertijd uit elkaar gehaald. Maar ze doen jaarlijks meerdere van dit soort tests, maar maar een auto per keer. Die oudere modellen zijn voorgaande tests die al eerder gedaan zijn na de zelfde gebruiksjaren en kilometers. Het is dus gewoon Appels met Appels vergelijken.

      • Het is nog steeds appels met peren vergelijken als ze niet tegelijk op dezelfde locatie de afstanden gereden hebben. Andere weersomstandigheden, andere temperaturen, wel of geen strooizout, noem het maar op, zijn allemaal factoren die invloed kunnen hebben op het resultaat.

Laat een antwoord achter aan Ronnie Reactie annuleren

(verplicht)