Vert-A-Pac: een geniale oplossing voor een hopeloze auto

Een geniale uitvinding voor een van de meest hopeloze auto's ooit

Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac Chevrolet
Vert-A-Pac

‘Oké jongens, ontwerp een compacte auto van 2.000 dollar (inflatiecorrectie: 13.000 dollar). En dit is de jaren zeventig, dus kalm aan met het hoogpolige tapijt. En Jack, is die afro echt nodig?’, klonk het ongeveer 50 jaar geleden bij Chevrolet.

Het resultaat was de Chevrolet Vega, volgens velen samen met de Ford Pinto en de AMC Gremlin een van de slechtste auto’s ooit gebouwd. De motor liep in de soep, je kon hem haast horen roesten en kamperen midden op de A2 was nog veiliger. Er was echter één ding dat de Chevrolet Vega heel slim deed.

De Chevrolet Vega zou in Lordstown (Ohio) in elkaar gezet gaan worden. Via de trein zou de auto dan naar dealers gaan. En dat was een probleem, want per treinstel pasten maar achttien auto’s. Dat zou betekenen dat de transportkosten 300 dollar (nu 1.900 dollar) zouden bedragen. Relatief veel geld voor zo’n goedkope auto.

De Vert-A-Pac

Dus de slimme knapen bij GM bedachten de Vert-A-Pac; een treinwagon waar de Chevrolet Vega verticaal vervoerd kon worden. Het volgende probleem: alle vloeistoffen werden al in de fabriek in de auto geschonken. Ook daar was een oplossing voor.

De Vega kreeg een speciale carterpan die voorkwam dat de olie in voorste cilinder liep. De batterij had de vuldoppen zo ver mogelijk aan de achterkant, zodat het accuzuur niet zou morsen en de carburator was zo ontworpen dat eventuele benzine in het tankje van de carterontluchting werd opgevangen. Het tankje van de ruitensproeiervloeistof stond in een hoek van 45 graden.

Bij de fabriek werden de Vega’s op een plaat gereden, vastgezet en met een heftruck omhoog getild. In de Vert-A-Pac kon Chevrolet tot wel dertig Vega’s kwijt. De goedkope Chevy sloeg aan en het merk verkocht meer dan 2 miljoen exemplaren.

In 1977 had de slechte reputatie de lage prijs ingehaald en trok Chevrolet de stekker uit de Vega. De Vert-A-Pac was zo specifiek ontworpen voor de wancreatie, dat hij niet meer inzetbaar was voor andere modellen. Het project werd gestopt.

Chevrolets Vert-A-Pac in actie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws