
Ben je een keer voor de verandering goed voorbereid de weg op gegaan en heb je netjes een tolvignet gekocht voor Oostenrijk, word je alsnog thuis verwelkomd door een boete op de mat. Volgens de ANWB kregen zo’n 7.000 Nederlanders afgelopen jaar onverwachts een tolboete, terwijl het grootste deel netjes een vignet had. Blijkbaar zijn er wegen waar het tolvignet niet geldt. Voor deze Sondermautstrecken moeten F1-fans goed oppassen aan het einde van deze maand.
De letterlijke vertaling van Sondermautstrecke is bijzondere tolweg. Dus eentje die buiten het reguliere tolvignet valt. Als je in Oostenrijk de A9 pakt richting de Red Bull Ring, dan kom je bij Bosruck (geen flauwe grappen alstublieft) zo’n tolweg tegen. Als je de afrit mist voor het circuit, dan kom je er zelfs nog eentje tegen. De bekende Brennerpas is er ook eentje. Er zijn poortjes zonder slagboom. Als je daar doorheen rijdt zonder te betalen, krijg je dus een boete.
Hoe moet je tol betalen in Oostenrijk?
De ANWB legt uit: ‘Je kunt deze Sondermautstrecken vooraf online betalen of ter plekke bij de tolhuisjes. Let er bij het extra toltraject op dat het juiste tolpoortje wordt genomen. Alleen als vooraf online is betaald, kan gebruik worden gemaakt van de automatische tolpoorten die het kenteken scannen (meestal aangegeven met een groene strook).’

Is het dan nutteloos om het normale tolvignet te kopen? Zeker niet. Op bijna alle Oostenrijkse A- en S-wegen is het reguliere tolvignet verplicht. Er zijn twee opties: de bekende sticker kopen en op de voorruit plakken of online registreren. Dat klinkt als een hoop tolwegen (en dat is het ook), maar de wegen in Oostenrijk zijn nu eenmaal supertol.
De ANWB waarschuwt om geen bezwaar te maken

De boete is 120 euro voor het niet betalen van de tol. We gaan ervan uit dat je ook terug moet, dus met een beetje pech pak je de boete twee keer. Je eerste reactie is misschien om bezwaar te maken, maar de ANWB adviseert om dit misschien maar niet te doen: ‘Word je in het ongelijk gesteld, dan kan de rechter naast een boete van minimaal 300 euro, ook de procedurekosten opleggen.’ Zorg dus dat je even goed oplet bij de tolwegen en betaal anders de boete op tijd.
Lees ook: Blijkbaar kun je een (hoge) boete krijgen voor 0,22 km/u te hard – en dat is niet eens het gekste

Het zou pas terecht zijn,als het niet 1 richtingsverkeer zou zijn geweest en met het kopen van een vignet, de indruk wordt gewekt dat je aan alle regels voldoet. Met 1 richtingsverkeer bedoel ik uiteraard dat de Oostenrijker wèl gratis gebruik mag maken van het Nederlandse wegennet.
Werkt een Bip@Go tag ook???
Wanneer gaat NL tol heffen voor auto uit het buitenland. Kennelijk mogen ze hier rijden zonder extra kosten en de Nederlander overal voor betalen. Eén EU en ik zie nergens voordelen voor NL.
Kijk Zeeland, lijkt meer op Duitsland. Je wordt er zelfs in duits aangesproken tijdens winkelen.
Wanneer gaat NL tol heffen voor auto uit het buitenland. Kennelijk mogen ze hier rijden zonder extra kosten en de Nederlander overal voor betalen. Eén EU en ik zie nergens voordelen voor NL.
Kijk Zeeland, lijkt meer op Duitsland. Je wordt er zelfs in duits aangesproken tojdens winkelen.
Het wordt de mensen niet makkelijker gemaakt met die vignetten tolbetalingen, begrijp best wel dat wij gebruik maken van deze autowegen maar ze slaan er maar een slaatje uit ook de benzineprijzen liegen er niet om, er is natuurlijk enorm veel verkeer maar ze zijn makkelijk met boetes geven ook in veel gevallen wat perongeluk gebeurd of dat het zo is gecreëerd dat je onbelunnig bekeurd wordt net zoals 2 of 3km te hard rijden wat op je snelheidsmeter van de auto moeilijk traceerbaar is.
Het zal ongetwijfeld allemaal wel. Maar het veroorzaakt bij mij vooral een gevoel van besodemieterij (door de Oostenrijkers). Als vakantieganger kijk ik niet op een paar euro meer of minder om veilig en legaal door een ander land te kunnen rijden. Heb ik er keurig voor over. Desondanks toch met boetes te worden geconfronteerd beschouw ik als onsportieve geldklopperij.
Dit artikel is niet geheel volledig en het ligt echt aan de bestuurder in het geval van een boete. In Oostenrijk heb je inderdaad aparte tolwegen (dus los van die met het vignet) maar op de meeste (bv die van de Brennerpas) kom je toch echt langs een tolhuisje en is het knap om daar door te rijden zonder te betalen. Ook de geautomatiseerde tolpoortjes hebben een slagboom.
Oostenrijk vind ik anders een stuk simpeler dan die open tolwegen in Frankrijk tegenwoordig! Op de site van ASFINAG die de Oostenrijkse tolwegen beheerd, maak je eenmalig een account aan met je kenteken en creditcard nummer en je kunt zo door de fastlane zonder problemen! Vorigjaar september voor mijn vakantie naar Kroatië ingesteld, en werkte nu voor mijn vakantie richting Italië ook weer uitstekend!
Idd, net terug van gisteren uit Kroatië.
Het op voorhand aanmelden van je voertuig op de site van ASFINAG is eenvoudig.
Binnen de kortste tijd na je doorgang van een tolpoortje op een Sondermautstrecke, ontvang je een bericht dat het bedrag X van je rekening geboekt is.
Wel de Prepaid (groene) route volgen, zoals op de foto te zien, ook al moet je nog betalen.
Dame aan de normale tolpoort was een beetje boos, dat we daar stonden aan te schuiven.
Ik ging ervanuit dat Pre-paid nog iets anders was….. niet dus 😉