Niets is zo leuk als met de auto op vakantie gaan. Natuurlijk kun je met het gezin lekker als haringen in een ton in een Boeing 737 je naar de bestemming laten vliegen. Maar zeg nu zelf: dan is het toch lekkerder om in je eigen auto te zitten? Over het algemeen is dat een stuk zorgelozer, maar er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden. In dit geval gaan we even in op het fenomeen vignetten.
Het is geen hogere wiskunde, maar wel goed om even rekening mee te houden. Zeker omdat een vignet regelen zo gedaan is. Qua financiën is het vaak geen grote uitgave, terwijl de boetes als je géén vignet hebt, best hoog kunnen zijn. In veel gevallen wordt er digitaal gecontroleerd, dus het is niet de vraag of je een boete ontvangt, maar wanneer.
Wat is een het eigenlijk?
Een vignet is een sticker die je op je voorruit plakt om aan te tonen dat je betaald hebt om door het betreffende gebied te rijden. Dit is vaak nog een fysieke sticker, maar het kan in bepaalde gevallen ook digitaal op kenteken. Het is een bepaalde manier van wegenbelasting of rekeningrijden. Laat het ze in Den Haag niet horen. Er is overigens een vrij logische redenen waarom je een vignet moet kopen in sommige landen en waarom Nederland daar niet toe behoort.
In Nederland hoef je geen vignet te hebben. Een van de redenen is dat Nederland niet echt een doorreisland is. Het verkeer in Nederland komt meestal uit Nederland of gaat er naartoe. Er wordt dus een bepaalde vorm van belasting betaald voor het gebruik van de weg. In veel landen waar je doorreist, mist het land in kwestie inkomsten, terwijl ze wel kosten moeten maken om de wegen te onderhouden, doordat er zoveel verkeer door het betreffende land reist. De gebruiker betaalt.
Voor welke landen heb ik een vignet nodig?
Een vignet heb je nodig in Bulgarije, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië en Zwitserland. Dat zijn in elk geval de Europese landen waarvoor je een vignet nodig hebt om doorheen te kunnen rijden. We gaan er in dit artikel even van uit dat je niet richting Tsjaad, Turkmenistan of Thailand wil gaan rijden.
De prijs en geldigheidsduur van een vignet kan nogal variëren. In sommige gevallen moet je gewoon voor een jaar een vignet kopen, maar soms kan je ook voor één dag, een paar dagen, een week of een maand een vignet kopen. Houd er overigens rekening mee dat je niet alleen op vakantie door een land naar je bestemming rijdt, maar aan het einde ook weer terug moet. Soms is voor een maand of tien dagen voordeliger dan twee keer een dag.
Hoe kan ik een vignet kopen?
Dat kan in principe altijd in het grensgebied. Soms kun je al een vignet aanschaffen, enkele tankstations vóór de grens. Uiteraard kan je ook altijd bij de ANWB terecht om de vignetten aan te schaffen en op te laten sturen. Een andere vorm is om het vignet digitaal aan te schaffen. Let even goed op de data en het in te vullen kenteken. Als je op de link klinkt, kun je direct het vignet bestellen. Handig, toch?
Is een vignet hetzelfde als een milieusticker?
Nee. Een milieusticker toont aan dat jouw auto aan gestelde emissie-eisen voldoet. Het staat los van de wegenbelasting. Nu kun je vaak de milieusticker ook aanschaffen, daar waar je het vignet koopt. Een groot verschil is dat je een vignet eigenlijk altijd nodig hebt, en een milieusticker alleen als je een bepaalde milieuzone ingaat. Als je alleen op doorreis bent, hoef je geen milieusticker te kopen, maar dus wel het vignet.
Lees ook: Milieusticker Frankrijk: Dit goedkope vignet kan je flink wat geld besparen
Voor welke landen moet ik een milieusticker hebben?
Let op, sommige plaatsen hebben géén milieusticker, maar wél een milieuzone, zoals in België. In de steden Antwerpen, Brussel en Gent zijn er milieuzones. Nederlanders en Belgen hoeven niet een sticker te kopen (die krijgen automatisch een boete (150 euro, 350 euro in Brussel) als de auto niet schoon genoeg is.
- Frankrijk (diverse steden, check ruim van tevoren, sticker wordt verstuurd uit Frankrijk)
- Duitsland (veelal centra van de grotere steden)
- Spanje (Barcelona en Madrid)
- Zwitserland (Genève)
Jacq heeft op 11 november 2024 geschreven:
Het is gewoon een geld kwestie als je betaalt voor het vinjet of milieu stikkers dan mad je gewoon rijden jacq
Gerard heeft op 11 november 2024 geschreven:
Nederland geen door reis land
A 67 75 % buitenlandse vrachtwagens
Engeland— Polen/ Litouwen/ Roemenië
Weltair heeft op 11 november 2024 geschreven:
Goh als je een grote Europese rit maakt, kan het zomaar zijn dat je weer een boete krijgt omdat je niet genoeg zicht hebt door de vele stickers. Ja, een Europa werkt bij mij wel op de lachspieren.
Weer een flink succes van een Europa.
Kees heeft op 11 november 2024 geschreven:
Nexit, het liefst vandaag
Aha heeft op 11 november 2024 geschreven:
Net als de Britten, die het honderden miljarden gekost heeft en waar het volgens de eigen rekenbureaus tot onherstelbare economische schade heeft geleid? Ohja, voor de onderbuiktypes onder ons: er zijn meer migranten dan ooit, terwijl de zorg en voedselvoorziening een groot probleem heeft omdat ze te weinig mensen hebben nu er geen mensen van het Europese vasteland ingezet mogen worden.
Met zo’n voorbeeld moet je het IQ van een regenworm hebben en dat als een goed idee te beschouwen.
Henk heeft op 12 november 2024 geschreven:
Iedereen die daarover praat heeft ook echt het IQ van een regenworm zoals je zegt. Of heeft een dubbele agenda, wat bij die anti-types ook nog wel eens voorkomt (aangezien bewezen is dat partijen als FvD, PVV, AfD Chinese en Russische spionnen hebben, tot de top aan toe).
Modest heeft op 11 november 2024 geschreven:
In het artikel staat niet vermeld dat het milieuvignet van Frankrijk ook geldig is in Spanje en Zwitserland.
DICO heeft op 12 november 2024 geschreven:
Is slechts een voorlopige maatregel in afwachting van een aanpassing van het Spaans informatica systeem tot gebruik voor Belgische en Nederlandse kentekens. En er zijn uitzonderingen, het Frans milieuvignet is bvb. niet geldig in Barcelona. Goed informeren op voorhand is de boodschap.
M.C. heeft op 11 november 2024 geschreven:
EU stond voor: vrij verkeer van goederen en personen. Dit is geen vrij meer. Als 1 van de hoofdlijnen al niet meer gewaarborgd kunnen worden, dan kan je net zo goed alles opheffen.
Zie er de voordelen niet meer van in.
Ikke heeft op 11 november 2024 geschreven:
M.c. staat zeker voor Mandarin Chinese? Nogal irritant die trollen die letterlijk de Russische of Chinese propaganda napraten om onrust te stoken in de EU.
Piet heeft op 11 november 2024 geschreven:
Volgens mij stond EU gewoon altijd voor Europese Unie hoor.