We gaan niet zeggen dat het succes van nieuwe elektrische automerken door Tesla komt, maar het heeft anderen wel degelijk geïnspireerd om het ook te proberen. Zonder Tesla zouden merken als Rivian, Lucid, Xpeng en Nio niet hebben bestaan. Niet elk merk is echter zo succesvol als Tesla. Sterker nog, vooralsnog is Tesla het meest succesvolle nieuwe automerk. In elk geval succesvoller dan HiPhi. Inmiddels is het alweer kopje-onder gegaan, maar er staan wel vijf maal een HiPhi op een veiling in Nederland.
HiPhi is een Chinees automerk dat in 2019 is opgericht. Inderdaad: dit automerk is twee jaar jonger dan de Alfa Romeo Giulia Het eerste model was de X, een grote SUV. Deze kwam in 2021 op de (Chinese) automarkt. Later dat jaar kwam de HiPhi Z op de markt. Dat was een sportieve vierdeurs GT. In beide gevallen moesten de modellen het opnemen tegen de gevestigde orde. Zonder succes, want niet veel consumenten hebben zin om Mercedes-geld uit te geven aan een auto waar geen Mercedes op staat.
Enkele HiPhi-modellen zijn terechtgekomen in Nederland.
Dus voordat het merk goed en wel zijn vleugels kon uitslaan om de Europese markt te veroveren, was het al klaar. Misschien maar beter ook, want wij Europeanen zijn erg conservatief qua premium automerken. Of ben jij zo iemand die zijn Range Rover inruilt voor een Hongqi e-HS9? Het bijzondere is, HiPhi was heel erg serieus en wilde ook actief zijn op de Nederlandse markt. Sterker nog, er zijn een paar HiPhi’s naar Nederland gekomen. Binnenkort worden deze vijf exemplaren geveild.
Daarvan is er een oranje HiPhi X en vier exemplaren van de HiPhi Z. Je hebt dan keuze uit een eentje in het zilver, grijs, groen of lichtblauw. Dit apparaat is dermate knotsgek dat we ‘m weer gaaf vinden. Alsof-ie rechtstreeks uit GTA komt. Het zijn enorme auto’s: meer dan vijf meter lang. Het vermogen is ook enorm (meer dan 650 pk), evenals de accu’s: 120 kWh. Het was de bedoeling om de HiPhi X voor zo’n 110.000 euro te gaan verkopen in Nederland, de HiPhi Z voor 130.000 euro.
Vijf HiPhi modellen op de veiling
De veilingen voor de vijf HiPhi’s zijn zojuist geopend. Bieden is mogelijk vanaf 25.000 euro. We zijn heel erg benieuwd wie hier geld aan uit durft te geven. Net als bij Fisker heb je wel heel erg veel auto voor erg weinig geld. Alle vijf de exemplaren hebben minder dan 80 kilometer gelopen. Ze zijn dan ook gewoon helemaal nieuw. Qua onderhoud en onderdelen is het minder erg gesteld dan bij Fisker. Je kan namelijk terecht bij de Kia-dealer. Kia heeft in joint-venture vorm samengewerkt met HiPhi.
Lees ook: Het Chinese HiPhi komt met een vierzits hypercar: 1.305 pk, 0-100 in <2 seconden
Enkele modellen van HiPhi werden in een Kia-fabriek in China gebouwd. Voor service en onderhoud hoef je je (vooralsnog) geen zorgen te maken. Ook voor de fabrieksgarantie (nog vijf jaar) kun je bij aanbellen bij de Kia-dealer. Kortom, er staat je niets in de weg om weinig een hele dikke Chinees te scoren. Houd er rekening mee dat de prijs exclusief btw en exclusief veilingkosten is, voordat je jezelf rijk rekent.
VonToetenNochBlazen heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Wel of geen spionage, duur of rete goedkoop maakt me allemaal niet uit. Die dingen zijn niet om aan te gluren zo lelijk. Snap niet dat iemand zonder blinde geleidehond zoiets koopt.
Chris heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Als ik een taxibedrijf had kocht ik er minstens 1, als die erg goedkoop zijn, die bobbel voorop lijkt precies op een taxi-bord en je kunt er privé flinke sprintjes ermee maken.
Maarten heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
Dat zou niet slim zijn. Mijn bedrijf zit in de defensieindustrie en het is ons strikt verboden om in Chinese auto’s te rijden, zelfs taxi’s. Reden: spyware en risico op hacks. Wij zijn met security altijd een koploper maar ik denk dat veel bedrijven dit gaan volgen.
Piet heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
Een spionagebak is nooit lekker.
Slimpie heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
Naar het schijnt stonden ze tegenover het kantoor van Interpol, de Tweede Kamer, het ICC, het hoofdkantoor van defensie en het ministerie van buitenlandse zaken geparkeerd. Geen idee waarom.