Dit hier is de HiPhi Z, een iets stoerder, bruter, extraverter broertje van de HiPhi X, die daar dan wel weer een paar vleugeldeuren tegenover stelt. Ze zijn de eerste modellen van de automobiele tak van de Chinese mobiliteitsstart-up Human Horizons. De X speelt hierbij de rol van de conventionele luxe SUV, de Z is de wildere, meer aandacht trekkende sedan.

Hun hoofdontwerper werkte eerder bij BMW, maar als je elementen van de i3 of i8 zoekt: die staan geen van beide op zijn CV. Misschien dat er vanuit bepaalde hoeken een vleugje Nissan GT-R in het ontwerp te bespeuren is. Hoe dan ook, stilistisch is er van alles gaande. Het oordeel over hoe succesvol alle ditjes en datjes bij elkaar komen, dat laten we gezellig aan jou over. Het is véél, dat in ieder geval.

En dat hele verhaal kun je ook gerust van toepassing verklaren op de prijs en de prestaties. Hij heeft twee motoren, die niet minder dan 672 pk en 820 Nm op het nauwelijks benijdenswaardige wegdek loslaten, heeft vierwielaandrijving en doet een sprint naar 100 km/u in 3,8 seconden.

HiPhi wil niet concurreren met Porsche

De technische baas bij HiPhi is Mark Stanton, die eerder bij Jaguar Land Rover werkte. Hij weet maar al te goed dat proberen om een Porsche Taycan te verslaan op het gebied van wegligging a) bij voorbaat een gelopen race is en dus b) helemaal niet de moeite van het proberen waard is. En dus gaan ze voor een andere ervaring.

De Z mag er dan van alle kanten uitzien als een Transformer-wannabe, vanbinnen is de hele boel gelukkig een stuk rustiger gehouden en kun je jezelf in een coconnetje wanen tot je een ons weegt. Wat beslist niet betekent dat het een totale softie is.

  • HiPhi Z (2023) rijdend schuin voor fietspad
    Foto: © TopGear
  • HiPhi Z (2023) rijdend achterkant landweg
    Foto: © TopGear
  • HiPhi Z (2023) zijkant deuren open
    Foto: © TopGear
  • HiPhi Z (2023) motorkap
    Foto: © TopGear
  • HiPhi Z (2023) achterkant naam badge
    Foto: © TopGear
  • HiPhi Z (2023) achterkant achterlicht
    Foto: © TopGear
  • HiPhi Z (2023) rijdend schuin voor fietspad
  • HiPhi Z (2023) rijdend achterkant landweg
  • HiPhi Z (2023) zijkant deuren open
  • HiPhi Z (2023) motorkap
  • HiPhi Z (2023) achterkant naam badge
  • HiPhi Z (2023) achterkant achterlicht

Hij gaat heel behoorlijk door bochten en haalt heel wat consistente grip uit zijn Michelin Pilot Sport EV-banden, terwijl de achterwielbesturing (met 13,2 procent uitslag) iets afknabbelt van de effecten van zijn gewicht van 2,5 ton – dat dan wel weer keurig 50/50 verdeeld is over de voor- en achteras.

De HiPhi Z is nog jong, maar dat merk je niet

We kregen niet echt de gelegenheid om hem goed op zijn donder te geven, en het zou zomaar kunnen dat er ergens onderhuids nog een grotere entertainer verstopt zit, maar echte klachten hebben we eigenlijk niet. Hij voelt degelijk in elkaar geschroefd aan, zeker voor een product van een bedrijf dat pas in 2017 het levenslicht zag.

En het heeft wel degelijk voordelen als je als merk een hele roedel mensen binnenhaalt die voorheen bij Jaguar Land Rover werkten. Zijn fijne rijkwaliteiten op de standaard geleverde luchtvering doen zonder meer denken aan het beste dat JLR te bieden heeft, en de voormalige contacten met Meridian hebben in ieder geval geleid tot een zalig, 23 speakers tellend en 2.820 watt sterk audiosysteem van dat bedrijf. Lekker.

Wat minder duidelijk is, is de laadcapaciteit van de Z. Hij heeft een 120-kWh accu die een volgens WLTP-normen gemeten bereik van 555 kilometer voorspiegelt, maar het tempo waarin je dat pakket kunt bijvullen, is vooralsnog niet bekendgemaakt.

Wanneer kan ik er eentje bestellen?

Goed, ze hebben ook nog wel even; wij reden in een auto die voor de Chinese markt werd gemaakt en het zal naar verwachting zeker tot eind 2024/begin 2025 duren voordat deze HiPhi bij ons leverbaar wordt. Een definitief oordeel schorten we dus ook nog even op. Maar naast alle esthetische frivoliteit en de overdaad aan techniek lijkt er een behoorlijk solide basis aan de HiPhi Z ten grondslag te liggen.

Specificaties van de HiPHi Z (2023)


Motor
2 elektromotoren
672 pk
820 Nm
120 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,7 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
555 km
Laadtijd
n.b.
Afmetingen
5.036 x 2.018 x
1.439 mm (l x b x h)
3.150 mm (wielbasis)
2.950 kg
316 l (bagage)
Prijzen
ca. € 110.000 (NL)
ca. € 110.000 (B)

Reacties

  • Peace heeft op 6 januari 2024 geschreven:

    Snap de haat niet🤣 Deze wagen is dik en I love it

    Reageer
  • Trixie heeft op 1 januari 2024 geschreven:

    In de categorie Origami-Design is dit best een aardige. Maar zit de gemiddelde automobilist anno 2024 nu echt te wachten op een laptop als dashboard? Of komt er een tegenbeweging van ouderwetse klokkenliefhebbers (die dus een Alfa Romeo kopen.)
    Misschien is dat mijn nieuwjaarswens voor 2024.

    Reageer
  • Bah bah heeft op 27 november 2023 geschreven:

    Verschrikkelijk lelijk en vol met spionage software.

    • Rudi Van Gestel heeft op 29 november 2023 geschreven:

      Vleugje Nissan GT-R ?? …Echt niet…. Wat een smakeloos Chinees gedrocht is dit …

      Reageer
    • James heeft op 28 november 2023 geschreven:

      Exact

      Inspiratieloos gedrocht
      Heeft geen enkele dynamische uitstraling

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)