Als je het merk Rimac moet omschrijven, dan zou ‘bouwer van elektrische hypercars‘ een treffende definitie zijn. Voor nu dan, want het kan zomaar zijn dat Rimac in de toekomst een supercar op diesel gaat bouwen. In een interview met Autocar onthult de baas Mate Rimac dat het automerk niet ‘exclusief elektrisch’ is en zelfs nieuwe brandstoftechnieken onderzoekt.

Rimac onderzoekt momenteel een start-up die zich bezighoud met zogenoemde nanotubes en superheating. In het Nederlands mag je het ook gewoon nanobuizen en kookvertraging noemen. Dat laatste heeft te maken met het verhitten van vloeistoffen (in dit geval dus bijvoorbeeld diesel) tot boven het kookpunt, zonder dat ze gaan koken.

Kopje water in de magnetron

Kookvertraging gebeurt bijvoorbeeld als je water zou opwarmen in de magnetron. Als het water onverstoord blijft, kan het zomaar warmer dan 100 graden worden zonder te koken. Maar op het moment dat je er dan bijvoorbeeld een theezakje in hangt, kan het heel explosief ineens toch gaan koken. Hoe het bedrijf dit precies toepast, vertelt Rimac niet, maar je kunt je voorstellen dat er een hoop energie vrijkomt.

Mate vertelt ook aan Autocar dat ze de techniek kunnen gebruiken met diesel, waterstof en ook LPG. Ze willen dus geen verbrandingsmotor gaan bouwen, maar iets dat brandstof omzet in elektriciteit voor elektromotoren. Verwacht dus niet dat Rimac voor Bugatti een nieuwe W16 gaat ontwikkelen, maar dan op diesel. Al zou het nog best cool zijn ook.

Het toekomstbeeld van Rimac? | Foto: © Dall-E / Open AI

Rendement van brandstof van 30 naar 80 procent

Interessant is de efficiëntie van de uitvinding. De grote baas zegt dat het rendement van een gemiddelde verbrandingsmotor slechts 30 procent is, maar dat deze techniek maar liefst 80 procent rendement kan pakken. Al zegt hij wel dat de experimenten momenteel slechts op kleine schaal zijn uitgevoerd. Maar wie weet, is de toekomst voor supercars dus niet volledig elektrisch.

Reacties

  • Mr.m heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Rendement van 30% is echt de max. Ach, de wet van de thermodynamica is zo’n grote spelbreker… Dus stop maar met onderzoeken want het is gewoon onmogelijk. En de wet van de thermodynamica KAN NIET overtreden worden!

    Reageer
  • Henk heeft op 6 januari 2024 geschreven:

    Kernenergie techniek toepassen op diesel. Supergave ontwikkeling, ik hoop dat het werkt en er betaalbare techniek uit voortkomt!

    Reageer
  • Hans Leijsen heeft op 5 januari 2024 geschreven:

    Kletskoek. Carnot heeft al bewezen dat dit theoretisch onmogelijk is.

    Reageer
  • Anton heeft op 5 januari 2024 geschreven:

    Dit zou fantastisch zijn voor alle grootverbruikers!
    Dan hebben we het over vrachtwagens, landbouwwerktuigen, scheepvaart en energiecentrales. De techniek zal in aanschaf duurder zijn, maar zich waarschijnlijk snel terugverdienen doordat er maar de helft aan brandstof nodig is voor dezelfde afstand of opgewekte energie.
    Voor personenauto’s zou het als range-extender kunnen fungeren, maar met de toekomstige batterij techniek waarschijnlijk al overbodig.

    Reageer
  • Dave heeft op 5 januari 2024 geschreven:

    “kan het heel explosief ineens toch gaan koken. Hoe het bedrijf dit precies toepast, vertelt Rimac niet, maar je kunt je voorstellen dat er een hoop energie vrijkomt.”
    Je krijgt niet magisch ineens nieuwe energie door het toepassen van kookvertraging.
    Je stopt in het voorbeeld van het water in de magnetron eerst heel veel energie in.
    Dat zorgt er voor dat het kookpunt bereikt wordt, bij ‘normale’ druk is dat voor zuiver water bij 100°C.
    Alleen moet er een ‘startpunt’ zijn waar het koken kan beginnen, op dat punt gaat de vloeistof over in een gas.
    Dat kost dan weer heel veel energie, waardoor de temperatuur ondanks het toevoegen van extra energie niet verder toeneemt.

    Als er nu geen startpunt is kan het gebeuren dat het koken niet spontaan start, waardoor de temperatuur wél hoger wordt dan het kookpunt. Als je dan tegen het glas (waar het water in zit) tikt, of er een theezakje in hangt dan is er wel een startpunt. Op dat punt begint het koken zelf ineens wel, waardoor er een schokgolf ontstaat, die er voor zorgt dat de rest van het water ook kan gaan koken. Een soort kettingreactie dus.
    Alleen kost dat koken (die overgang van vloeibaar naar gas) zoveel energie, dat de temperatuur weer zal dalen, tot aan het kookpunt.

    Waarom zoveel tekst: om te proberen uit te leggen dat je niet ineens magisch meer energie krijgt.

    (Waarmee ik niet wil zeggen dat Rimac niet een super-efficiënte methode kan hebben gevonden, maar puur als uitleg dat hoe spectaculair (en gevaarlijk) kookvertraging ook kan zijn er niet ineens een wonder gebeurt.)

    Reageer
  • Leon heeft op 5 januari 2024 geschreven:

    Een moderne diesel haalt 40% rendement, dus maak er maar 2 maal zo efficiënt van.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear