
Een tijdje terug kregen we een e-mail in het postvak waarin een trouwe lezer – laten we hem Sjaak noemen – zich afvroeg waarom TopGear zoveel schrijft over ‘de laatste van zijn soort’. Nou Sjaak, dit is dus de reden. Veel modellen die voor altijd lijken te bestaan, worden plots toch maar gedumpt. Dat lot wacht ook de Volkswagen Arteon en het is niet het enige model waar Volkswagen mee stopt.
Volkswagen-baas Thomas Schafer meldt tijdens een presentatie in Wolfsburg dat Volkswagen ‘meer focus op volumemodellen’ gaat leggen. Daarbij worden lage volumemodellen, zoals de VW Arteon, niet voortgezet’, volgens Schafer. ‘We gaan ons focussen op een klein aantal Volkswagen kernmodellen. Hierdoor daalt de complexiteit en dat levert hogere winsten.’ Dat schrijft Autoevolution.
Met welke auto’s stopt Volkswagen nog meer, naast die Arteon?
Dat Volkswagen stopt met de Arteon geeft prachtig weer in welke tijd we leven. Een leuke shooting brake of sedan? Nee, doe mij maar die crossover of SUV. Wat dus ook interessant is, is hetgeen dat Schafer zegt over de lage volumemodellen. Want welke andere modellen wacht hetzelfde lot als de Arteon? Blijven de T-Cross, T-Roc en Taigo nog wel los van elkaar bestaan? En wat te denken van de uitgerekte Golf Variant? We zullen het moeten afwachten.
Volkwagen Nederland vertelt aan ons dat er nog niets bekend is over welke andere modellen gaan sneuvelen. Nu en volgend jaar kun je nog gewoon een Volkswagen Arteon bestellen in Nederland en België. Je bent minimaal 59.190 euro kwijt voor de Arteon (in België 49.275 euro). De shooting brake is iets duurder; 59.790 euro (50.360 euro in België).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

Prijs Volkswagen Arteon Shooting Brake is bekend

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Is de Arteon nou D- of E-segment? Bij verschillende artikelen hier op Top Gear zie je afwisselend D- of E-Segment als tag staan als het gaat om de Arteon.
In navolging van Tesla.
Tesla begreep al vroeg dat je niet 20 modellen nodig hebt, als je per segment gewoon een killer model hebt (zoals de Y die nu de populairste auto ter wereld is), maak je optimaal gebruik van schaalvoordeel en kan je de productie gemakkelijker perfectioneren (lees goedkoper maken). Dit is een zichzelf versterkend effect, want als je al je tijd en effort in slechts 4 modellen stopt, zijn deze efficiënter/beter dan de concurrentie die zijn tijd en resources over 20 modellen moet verdelen. (Dit is peuterschool niveau logica)
Kan je goedkoper produceren (door niet 20 verschillende modellen aan te bieden), verkoop je meer ten kosten van de concurenten, kan je weer goedkoper produceren, etc etc etc. Tot het moment dat je alle legacy autobouwers de markt uit drukt.
De legacy autobouwers zien dit en beginnen dus hun modellen portefeuille in te perken.
Wat ze (legacy autobouwers) nu ook voorzichtig gaan doen is de middleman (dealerships) eruit knippen, ook dit zorgt voor hogere marges voor de fabrikant.
Ja, ik schrijf iets over Tesla, dus laat de blinde haat maar weer komen hieronder: