
Een tijdje terug kregen we een e-mail in het postvak waarin een trouwe lezer – laten we hem Sjaak noemen – zich afvroeg waarom TopGear zoveel schrijft over ‘de laatste van zijn soort’. Nou Sjaak, dit is dus de reden. Veel modellen die voor altijd lijken te bestaan, worden plots toch maar gedumpt. Dat lot wacht ook de Volkswagen Arteon en het is niet het enige model waar Volkswagen mee stopt.
Volkswagen-baas Thomas Schafer meldt tijdens een presentatie in Wolfsburg dat Volkswagen ‘meer focus op volumemodellen’ gaat leggen. Daarbij worden lage volumemodellen, zoals de VW Arteon, niet voortgezet’, volgens Schafer. ‘We gaan ons focussen op een klein aantal Volkswagen kernmodellen. Hierdoor daalt de complexiteit en dat levert hogere winsten.’ Dat schrijft Autoevolution.
Met welke auto’s stopt Volkswagen nog meer, naast die Arteon?
Dat Volkswagen stopt met de Arteon geeft prachtig weer in welke tijd we leven. Een leuke shooting brake of sedan? Nee, doe mij maar die crossover of SUV. Wat dus ook interessant is, is hetgeen dat Schafer zegt over de lage volumemodellen. Want welke andere modellen wacht hetzelfde lot als de Arteon? Blijven de T-Cross, T-Roc en Taigo nog wel los van elkaar bestaan? En wat te denken van de uitgerekte Golf Variant? We zullen het moeten afwachten.
Volkwagen Nederland vertelt aan ons dat er nog niets bekend is over welke andere modellen gaan sneuvelen. Nu en volgend jaar kun je nog gewoon een Volkswagen Arteon bestellen in Nederland en België. Je bent minimaal 59.190 euro kwijt voor de Arteon (in België 49.275 euro). De shooting brake is iets duurder; 59.790 euro (50.360 euro in België).
2 reacties op “Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

Prijs Volkswagen Arteon Shooting Brake is bekend

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Is de Arteon nou D- of E-segment? Bij verschillende artikelen hier op Top Gear zie je afwisselend D- of E-Segment als tag staan als het gaat om de Arteon.
In navolging van Tesla.
Tesla begreep al vroeg dat je niet 20 modellen nodig hebt, als je per segment gewoon een killer model hebt (zoals de Y die nu de populairste auto ter wereld is), maak je optimaal gebruik van schaalvoordeel en kan je de productie gemakkelijker perfectioneren (lees goedkoper maken). Dit is een zichzelf versterkend effect, want als je al je tijd en effort in slechts 4 modellen stopt, zijn deze efficiënter/beter dan de concurrentie die zijn tijd en resources over 20 modellen moet verdelen. (Dit is peuterschool niveau logica)
Kan je goedkoper produceren (door niet 20 verschillende modellen aan te bieden), verkoop je meer ten kosten van de concurenten, kan je weer goedkoper produceren, etc etc etc. Tot het moment dat je alle legacy autobouwers de markt uit drukt.
De legacy autobouwers zien dit en beginnen dus hun modellen portefeuille in te perken.
Wat ze (legacy autobouwers) nu ook voorzichtig gaan doen is de middleman (dealerships) eruit knippen, ook dit zorgt voor hogere marges voor de fabrikant.
Ja, ik schrijf iets over Tesla, dus laat de blinde haat maar weer komen hieronder: