Als het gaat om productie heeft Volkswagen geen makkelijke tijd achter de rug. Eerst moesten de fabrieken dicht vanwege corona en toen alles weer open mocht, werd de auto-industrie getroffen door een groot tekort aan computerchips. Volgens Auto, Motor und Sport kampt het merk momenteel met een productieverlies van 27 procent. CEO Herbert Diess kreeg de volle laag van de ondernemingsraad van Volkswagen. Het chiptekort zou niet goed worden aangepakt en de medewerkers zouden niet blij zijn met zijn constante vergelijkingen met Tesla.

Als reactie op de kritiek zegt Diess tijdens een fabrieksvergadering in Wolfsburg: ‘Mij wordt vaak gevraagd waarom ik onszelf steeds vergelijk met Tesla. Ik weet dat het sommigen ergert.’ Zijn reden hiervoor zou de productiviteit van Tesla zijn. De Amerikaanse autobouwer kan momenteel in 10 uur tijd een auto in elkaar zetten, terwijl dat bij Volkswagen-fabriek in Zwickau momenteel 30 uur is. Volgend jaar moet de productiviteit bij Volkswagen wel verbeteren naar 20 uur per auto.

‘Tesla is vandaag de maatstaf’

‘Het zijn deze cijfers die me ertoe brengen om op deze nieuwe concurrentie te wijzen en geen oog dicht te doen. Zelfs als ik niet meer over Elon Musk zou praten: hij blijft hier en zal een revolutie teweegbrengen in onze industrie en snel meer en meer competitief worden’, waarschuwt Diess. Hij gaat verder: ‘Je kunt alleen winnen als je de concurrentie begrijpt en in de gaten houdt. Tesla is vandaag de maatstaf en ook andere sterke startups uit China dringen onze markt binnen. Ralf Brandstätter en ik hebben een paar auto’s uit China getest in de afgelopen weken. We moeten bekennen: ze zijn echt goed.’

Lees ook: Volkswagen en Tesla zijn de onbetrouwbaarste merken volgens de Consumentenbond

De plannen van Volkswagen om met Tesla te concurreren

Uiteraard zit Volkswagen niet stil. Naast de uitrol van het MEB-platform waar bijvoorbeeld de ID.3 op staat, komt over vijf jaar de eerste auto van het Trinity-project. Dit nieuwe platform moet een betaalbare EV voortbrengen, maar ook een efficiëntere manier van produceren. Deze auto is volgens Diess het antwoord op alle kritiek: ‘Alleen als we thuis bewijzen dat we klaar zijn voor de toekomst, kunnen we wereldwijd concurreren. De volgende Golf mag geen Tesla zijn! De volgende Golf mag niet uit China komen! Het volgende icoon moet weer een Wolfsburger zijn! Trinity!’

Reacties

  • Emob heeft op 7 november 2021 geschreven:

    Vroeger moesten elektrische auto’s een emv attest hebben of elektromagnetische verdraagzaamheid.
    Nu wordt er met geen woord meer over gerept.
    Wanneer moeten de motorfietsen eigenlijk verplicht elektrisch?

    Reageer
  • AvS heeft op 6 november 2021 geschreven:

    De achterstand die bedoeld zou kunnen zijn,
    30 uur ipv 10 uur fabricage, tesla’s 2x zo snel laden als VW/Skoda, en de tesla-snelladers onderweg…
    Als die verschillen het komende jaar weggewerkt zijn dan kan VW zijn voorsprong als 1 vd grootste autobouwers houden.
    (Zelf heb ik de EV6 gekozen)

    • Loek heeft op 8 november 2021 geschreven:

      Laadtijd is echt geen probleem. Wel een probleem is de verschrikkelijke onbetrouwbaarheid van die Tesla’s en de piepkleine kofferbak van de Model 3 in vergelijking met zijn concurrenten. Dat is pas echt achterstand.

      Reageer
    Reageer
  • G. Willemsen heeft op 5 november 2021 geschreven:

    Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. Dat gaat een elektrische worden. Ik heb proefritten gemaakt met verschillende auto’s om een gevoel te krijgen. Tesla 3 is heel snel en kennelijk zuinig met energie maar ik vind de auto lelijk en het voelt allemaal nogal krakkemikkig. Ook is die veel kleiner dan zijn concurrenten. Niet mijn keuze. De Ford Mach E is groot en voelt een stuk beter maar niet echt mijn smaak. De Hyundai Ioniq 5 is niet mijn ding. De verhoudingen kloppen niet en deze is ook een stuk duurder. Datzelfde geldt voor zijn broertje de Kia EV6. Gewoon te duur voor wat je krijgt. Dus kom ik bij de Skoda Enyaq en de VW ID.4 uit. Veel waar voor je geld. Prima range want alleen Tesla’s long range modellen komen aan de range van de 77kw modellen en die zijn veel duurder. Ik vind de ID.4 mooier dan de Enyaq dus die is het geworden. Wat ik maar wil zeggen is dat VW helemaal geen achterstand heeft op Tesla. Je ziet dat ook in de verkoopcijfers terug. Dit is gewoon een beetje beeldvorming van de CEO die een andere gedachtegang wil krijgen bij zijn personeel.

    • Aad heeft op 5 november 2021 geschreven:

      Herkenbaar. Hier precies dezelfde redenatie met zelfde resultaat.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear