
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf R. Of de Golf 8 R, of de Golf R 2021, net hoe je ‘m noemen wilt. In ons juninummer (27 mei in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf R (2021)
Uitvoering: een zwarte met Akrapovic-uitlaat
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: nat en grauw
Leg nog eens uit: wat is een Volkswagen Golf R?
Haha, lachen. Het is alleen maar de meest tot de verbeelding sprekende Golf van allemaal. Een beul in een strak pak. Of, zoals Volkswagen ‘m zelf neerzet: de krachtigste productie-Golf ooit.
Hoe krachtig?
Ooit was 300 pk het magische getal bij de Volkswagen Golf R, maar voor 2021 en verder geldt nu een vermogen van 320 pk. Het koppel bedraagt 420 Nm, uiteraard nog steeds uit de bekende 2.0 TSI-benzinemotor. Zoals voorheen worden alle vier de wielen aangedreven. De prestatiecijfers: 0 naar 100 in 4,7 seconden en een top van 250 of 270 km/u.
Is dat niet zowat gelijk aan de vorige Golf R?
Ja, veel scheelt het allemaal niet. De 0-naar-100-tijd is zelfs fractioneel langzamer – niet dat je dat zult merken. De nieuwe Volkswagen Golf R borduurt vooral voort op het bekende recept van een bescheiden uiterlijk en onwrikbare performance. En waarom zou ie ook niet? Dat blijkt immers al jaren succesvol.
Is er dan niets nieuws te melden over de Volkswagen Golf R voor 2021?
Jazeker wel. Slimme koppelverdeling zorgt voor de verdeling tussen voor- en achteras en beide achterwielen, en de vierwielaandrijving werkt nu samen met de Vehicle Dynamics Manager en het instelbare onderstel. Klinkt ingewikkeld, maar het maakt belachelijk rappe en neutrale bochten juist doodeenvoudig. En ga je voor het R-Performance-pakket, dan krijg je niet alleen die hogere topsnelheid en een dikke dakspoiler, maar ook een heuse driftmodus.
Op een Golf?!
Jep. In navolging van het goede voorbeeld van Ford en AMG zorgt Volkswagen nu dat je hun snelste Golf dwars kunt gooien. Als je z’n bakken met grip tenminste kunt doorbreken – je moet snelheid, ruimte en lompe ledematen hebben. Laat je die modus voor wat ie is, dan is de Volkswagen Golf R snel en standvastig – een aanvalswapen.
Kost dat?
In Nederland is de Golf R er vanaf 65.490 euro, maar ons testexemplaar (met R-Performance-pakket, matrixkoplampen en titanium Akrapovic-uitlaat) tikt bijna de 75.000 euro aan. Schandalig voor een Golf, of uitstekend voor een razendsnelle sleeper?
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf R 2021 in TopGear Magazine 192, vanaf 27 mei in de winkel!
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
