
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf R. Of de Golf 8 R, of de Golf R 2021, net hoe je ‘m noemen wilt. In ons juninummer (27 mei in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf R (2021)
Uitvoering: een zwarte met Akrapovic-uitlaat
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: nat en grauw
Leg nog eens uit: wat is een Volkswagen Golf R?
Haha, lachen. Het is alleen maar de meest tot de verbeelding sprekende Golf van allemaal. Een beul in een strak pak. Of, zoals Volkswagen ‘m zelf neerzet: de krachtigste productie-Golf ooit.
Hoe krachtig?
Ooit was 300 pk het magische getal bij de Volkswagen Golf R, maar voor 2021 en verder geldt nu een vermogen van 320 pk. Het koppel bedraagt 420 Nm, uiteraard nog steeds uit de bekende 2.0 TSI-benzinemotor. Zoals voorheen worden alle vier de wielen aangedreven. De prestatiecijfers: 0 naar 100 in 4,7 seconden en een top van 250 of 270 km/u.
Is dat niet zowat gelijk aan de vorige Golf R?
Ja, veel scheelt het allemaal niet. De 0-naar-100-tijd is zelfs fractioneel langzamer – niet dat je dat zult merken. De nieuwe Volkswagen Golf R borduurt vooral voort op het bekende recept van een bescheiden uiterlijk en onwrikbare performance. En waarom zou ie ook niet? Dat blijkt immers al jaren succesvol.
Is er dan niets nieuws te melden over de Volkswagen Golf R voor 2021?
Jazeker wel. Slimme koppelverdeling zorgt voor de verdeling tussen voor- en achteras en beide achterwielen, en de vierwielaandrijving werkt nu samen met de Vehicle Dynamics Manager en het instelbare onderstel. Klinkt ingewikkeld, maar het maakt belachelijk rappe en neutrale bochten juist doodeenvoudig. En ga je voor het R-Performance-pakket, dan krijg je niet alleen die hogere topsnelheid en een dikke dakspoiler, maar ook een heuse driftmodus.
Op een Golf?!
Jep. In navolging van het goede voorbeeld van Ford en AMG zorgt Volkswagen nu dat je hun snelste Golf dwars kunt gooien. Als je z’n bakken met grip tenminste kunt doorbreken – je moet snelheid, ruimte en lompe ledematen hebben. Laat je die modus voor wat ie is, dan is de Volkswagen Golf R snel en standvastig – een aanvalswapen.
Kost dat?
In Nederland is de Golf R er vanaf 65.490 euro, maar ons testexemplaar (met R-Performance-pakket, matrixkoplampen en titanium Akrapovic-uitlaat) tikt bijna de 75.000 euro aan. Schandalig voor een Golf, of uitstekend voor een razendsnelle sleeper?
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf R 2021 in TopGear Magazine 192, vanaf 27 mei in de winkel!
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost
