
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf R. Of de Golf 8 R, of de Golf R 2021, net hoe je ‘m noemen wilt. In ons juninummer (27 mei in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf R (2021)
Uitvoering: een zwarte met Akrapovic-uitlaat
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: nat en grauw
Leg nog eens uit: wat is een Volkswagen Golf R?
Haha, lachen. Het is alleen maar de meest tot de verbeelding sprekende Golf van allemaal. Een beul in een strak pak. Of, zoals Volkswagen ‘m zelf neerzet: de krachtigste productie-Golf ooit.
Hoe krachtig?
Ooit was 300 pk het magische getal bij de Volkswagen Golf R, maar voor 2021 en verder geldt nu een vermogen van 320 pk. Het koppel bedraagt 420 Nm, uiteraard nog steeds uit de bekende 2.0 TSI-benzinemotor. Zoals voorheen worden alle vier de wielen aangedreven. De prestatiecijfers: 0 naar 100 in 4,7 seconden en een top van 250 of 270 km/u.
Is dat niet zowat gelijk aan de vorige Golf R?
Ja, veel scheelt het allemaal niet. De 0-naar-100-tijd is zelfs fractioneel langzamer – niet dat je dat zult merken. De nieuwe Volkswagen Golf R borduurt vooral voort op het bekende recept van een bescheiden uiterlijk en onwrikbare performance. En waarom zou ie ook niet? Dat blijkt immers al jaren succesvol.
Is er dan niets nieuws te melden over de Volkswagen Golf R voor 2021?
Jazeker wel. Slimme koppelverdeling zorgt voor de verdeling tussen voor- en achteras en beide achterwielen, en de vierwielaandrijving werkt nu samen met de Vehicle Dynamics Manager en het instelbare onderstel. Klinkt ingewikkeld, maar het maakt belachelijk rappe en neutrale bochten juist doodeenvoudig. En ga je voor het R-Performance-pakket, dan krijg je niet alleen die hogere topsnelheid en een dikke dakspoiler, maar ook een heuse driftmodus.
Op een Golf?!
Jep. In navolging van het goede voorbeeld van Ford en AMG zorgt Volkswagen nu dat je hun snelste Golf dwars kunt gooien. Als je z’n bakken met grip tenminste kunt doorbreken – je moet snelheid, ruimte en lompe ledematen hebben. Laat je die modus voor wat ie is, dan is de Volkswagen Golf R snel en standvastig – een aanvalswapen.
Kost dat?
In Nederland is de Golf R er vanaf 65.490 euro, maar ons testexemplaar (met R-Performance-pakket, matrixkoplampen en titanium Akrapovic-uitlaat) tikt bijna de 75.000 euro aan. Schandalig voor een Golf, of uitstekend voor een razendsnelle sleeper?
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf R 2021 in TopGear Magazine 192, vanaf 27 mei in de winkel!
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk
