
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf R. Of de Golf 8 R, of de Golf R 2021, net hoe je ‘m noemen wilt. In ons juninummer (27 mei in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf R (2021)
Uitvoering: een zwarte met Akrapovic-uitlaat
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: nat en grauw
Leg nog eens uit: wat is een Volkswagen Golf R?
Haha, lachen. Het is alleen maar de meest tot de verbeelding sprekende Golf van allemaal. Een beul in een strak pak. Of, zoals Volkswagen ‘m zelf neerzet: de krachtigste productie-Golf ooit.
Hoe krachtig?
Ooit was 300 pk het magische getal bij de Volkswagen Golf R, maar voor 2021 en verder geldt nu een vermogen van 320 pk. Het koppel bedraagt 420 Nm, uiteraard nog steeds uit de bekende 2.0 TSI-benzinemotor. Zoals voorheen worden alle vier de wielen aangedreven. De prestatiecijfers: 0 naar 100 in 4,7 seconden en een top van 250 of 270 km/u.
Is dat niet zowat gelijk aan de vorige Golf R?
Ja, veel scheelt het allemaal niet. De 0-naar-100-tijd is zelfs fractioneel langzamer – niet dat je dat zult merken. De nieuwe Volkswagen Golf R borduurt vooral voort op het bekende recept van een bescheiden uiterlijk en onwrikbare performance. En waarom zou ie ook niet? Dat blijkt immers al jaren succesvol.
Is er dan niets nieuws te melden over de Volkswagen Golf R voor 2021?
Jazeker wel. Slimme koppelverdeling zorgt voor de verdeling tussen voor- en achteras en beide achterwielen, en de vierwielaandrijving werkt nu samen met de Vehicle Dynamics Manager en het instelbare onderstel. Klinkt ingewikkeld, maar het maakt belachelijk rappe en neutrale bochten juist doodeenvoudig. En ga je voor het R-Performance-pakket, dan krijg je niet alleen die hogere topsnelheid en een dikke dakspoiler, maar ook een heuse driftmodus.
Op een Golf?!
Jep. In navolging van het goede voorbeeld van Ford en AMG zorgt Volkswagen nu dat je hun snelste Golf dwars kunt gooien. Als je z’n bakken met grip tenminste kunt doorbreken – je moet snelheid, ruimte en lompe ledematen hebben. Laat je die modus voor wat ie is, dan is de Volkswagen Golf R snel en standvastig – een aanvalswapen.
Kost dat?
In Nederland is de Golf R er vanaf 65.490 euro, maar ons testexemplaar (met R-Performance-pakket, matrixkoplampen en titanium Akrapovic-uitlaat) tikt bijna de 75.000 euro aan. Schandalig voor een Golf, of uitstekend voor een razendsnelle sleeper?
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf R 2021 in TopGear Magazine 192, vanaf 27 mei in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?
