
TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf R. Of de Golf 8 R, of de Golf R 2021, net hoe je ‘m noemen wilt. In ons juninummer (27 mei in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf R (2021)
Uitvoering: een zwarte met Akrapovic-uitlaat
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: nat en grauw
Leg nog eens uit: wat is een Volkswagen Golf R?
Haha, lachen. Het is alleen maar de meest tot de verbeelding sprekende Golf van allemaal. Een beul in een strak pak. Of, zoals Volkswagen ‘m zelf neerzet: de krachtigste productie-Golf ooit.
Hoe krachtig?
Ooit was 300 pk het magische getal bij de Volkswagen Golf R, maar voor 2021 en verder geldt nu een vermogen van 320 pk. Het koppel bedraagt 420 Nm, uiteraard nog steeds uit de bekende 2.0 TSI-benzinemotor. Zoals voorheen worden alle vier de wielen aangedreven. De prestatiecijfers: 0 naar 100 in 4,7 seconden en een top van 250 of 270 km/u.
Is dat niet zowat gelijk aan de vorige Golf R?
Ja, veel scheelt het allemaal niet. De 0-naar-100-tijd is zelfs fractioneel langzamer – niet dat je dat zult merken. De nieuwe Volkswagen Golf R borduurt vooral voort op het bekende recept van een bescheiden uiterlijk en onwrikbare performance. En waarom zou ie ook niet? Dat blijkt immers al jaren succesvol.
Is er dan niets nieuws te melden over de Volkswagen Golf R voor 2021?
Jazeker wel. Slimme koppelverdeling zorgt voor de verdeling tussen voor- en achteras en beide achterwielen, en de vierwielaandrijving werkt nu samen met de Vehicle Dynamics Manager en het instelbare onderstel. Klinkt ingewikkeld, maar het maakt belachelijk rappe en neutrale bochten juist doodeenvoudig. En ga je voor het R-Performance-pakket, dan krijg je niet alleen die hogere topsnelheid en een dikke dakspoiler, maar ook een heuse driftmodus.
Op een Golf?!
Jep. In navolging van het goede voorbeeld van Ford en AMG zorgt Volkswagen nu dat je hun snelste Golf dwars kunt gooien. Als je z’n bakken met grip tenminste kunt doorbreken – je moet snelheid, ruimte en lompe ledematen hebben. Laat je die modus voor wat ie is, dan is de Volkswagen Golf R snel en standvastig – een aanvalswapen.
Kost dat?
In Nederland is de Golf R er vanaf 65.490 euro, maar ons testexemplaar (met R-Performance-pakket, matrixkoplampen en titanium Akrapovic-uitlaat) tikt bijna de 75.000 euro aan. Schandalig voor een Golf, of uitstekend voor een razendsnelle sleeper?
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Golf R 2021 in TopGear Magazine 192, vanaf 27 mei in de winkel!
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring
