
Als Volkswagen de prijs bekendmaakt van een snel model, dan weet je dat het geen koopje zal zijn. Auto’s zijn tegenwoordig al duur en leuke auto’s al helemaal. Volkswagen is zelden de voordeligste aanbieder in zijn klasse, dus vandaar het statement: een snelle Volkswagen is nooit goedkoop. Vorige week schrokken we al van de prijs van de opgefriste Golf GTI; nu hebben we de prijs van de onlangs gefacelifte Golf R voor je.
De prijs van de Volkswagen Golf R
De Volkswagen Golf R is het absolute topmodel van de range. De ultieme alleskunner. Dus ja, dat mag wat kosten. Zeker als je bedenkt dat de Golf R enkel en alleen een benzinemotor aan boord heeft, zonder een elektromotor ter CO2-compensatie. Schrik niet: de prijs van de Golf R is 81.990 euro. Uiteraard moet je dat niet omrekenen naar guldens, want dan kom je uit op 180.682 gulden. Dat hoge bedrag komt mede door de BPM-boete, want 27.380 euro verdwijnt direct in de schatkist, naast de 9.298 euro aan BTW.
Je krijgt wel enorm veel waar voor je geld. Onder de kap huist namelijk de befaamde EA888-motor, die in dit geval maar liefst 333 pk en 420 Nm levert. Ook tof is dat je nu standaard het differentieel aan de achterzijde en de driftmodus krijgt, plus een hogere topsnelheid: 270 km/u. Het elektronische XDS-differentieel is ook standaard aanwezig, evenals dempers met verschillende standen. Dit geldt overigens alleen voor de Nederlandse Golf R’s – als je er eentje gaat importeren over een paar jaar (omdat je 81.990 euro zoveel geld vindt) zit dit er dus niet altijd op.
En als je alle opties aanvinkt?
Uiteraard is het mogelijk om de Golf R nog duurder te maken dan ie al is. Denk aan de Warmenau-velgen à 490 euro. Deze meten eveneens 19 inch, maar zijn 20 procent lichter. Tevens is er een Akrapoviç-sportuitlaat te bestellen voor 3.890 euro. Voor een nog sportievere look dien je het Black Edition-pakket à 890 euro te kiezen, waarbij alle details in het hoogglans zwart zijn afgewerkt. Als je alle opties in de configurator op de VW-site aanvinkt, kom je uit op een prijs van 96.408 euro.

Juiste context
Uiteraard moeten we de prijs van de nieuwe Golf R wel een beetje in de juiste context zetten. Het chique broertje van de Golf R – de Audi S3 – mag mee voor 83.572 euro. Deze heeft dezelfde motor en transmissie, maar niet de driftmodus of de hogere topsnelheid. De Honda Civic Type R is een puurder alternatief met voorwielaandrijving en een handbak, waar je alsnog 88.650 euro voor betaalt. Dus in dat licht bezien lijkt de prijs van de nieuwe Golf R wel mee te vallen.

Dat is helemaal zo als je kijkt naar de Mercedes-AMG A 35 4Matic. Deze heeft minder vermogen (306 pk), maar kost maar liefst 90.278 euro. Met de prijs van de Golf R zit Volkswagen dus in het vaarwater van de echte premium hot hatches, waarbij je dan ook nog diep in de buidel moet tasten voor de (vele) opties. Maar wacht, er is hoop. De grootste verrassing komt uit een onverwachte hoek: München. Want de onlangs geïntroduceerde BMW M135 xDrive kost slechts 75.962 euro.
4 reacties op “Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Alles wat je moet weten over de facelift van de Volkswagen Golf 8

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De Golf R rijdt geweldig! Heb in diverse auto’s gereden maar dit een ideale daily driver en racemonster. Infotainment is even wennen, maar hij rijdt geweldig (weglligging, remmen, variabel instelbaar onderstel) en het verbruik is goed te doen als je normaal rijdt. Tip: ook leverbaar als stationcar, de ideale family car.
Welke bijgeluiden? Ik hoor geen bijgeluiden.
De Golf 8 R is super en zonder panoramadak is nog beter.Geen bijgeluiden.
De Golf is de enige echte premium hot hatch.