Volkswagen Golf R: drie-hon-derd pk

Je dacht dat de nieuwe Golf GTI een gloeiend heet brokje was? Is ie ook. Maar nu komt VW – niet geheel verrassend – met iets nóg heters: de Golf R. Compleet met vierwielaandrijving, heel veel pk's en semi-supercar-acceleratietijden.

De nieuwe R heeft unieke bumpers, 18-inch velgen en vier blèrende uitlaten. Hij hangt vol met led'jes en alcantara en ligt 20 millimeter dichter bij het asfalt dan een standaard Golf. Hij maakt wederom gebruik van een opgefokte 2.0 TSI-motor, maar deze keer houdt het geweld niet op bij 270 pk. Nee, het zijn niet minder dan 300 pk en 380 Nm die VW uit het kleine blokje heeft getoverd.

Desondanks (en dat is tegenwoordig minstens zo belangrijk, toch?) is de motor een stuk zuiniger geworden: hij neemt genoegen met gemiddeld 6,9 l/100 km en stoot 159 g/km aan CO2 uit, mits uitgerust met start/stop, remenergie-regeneratie en dsg. Anders hebben we het over 7,1 l/100 km en 165 g/km.

Terug naar interessantere materie. Om al die kracht zo goed mogelijk op het wegdek te smijten, zijn alle vier de wielen nodig. De Golf R heeft de nieuwste generatie 4Motion-aandrijving, die onder normale omstandigheden alleen de voorwielen benut en de achterwielen bijschakelt wanneer het moet. Er zijn remschijven van 17 inch, een XDS+ elektronisch sperdifferentieel, progressieve besturing en een hardcore R-stand op de knop met instelbare rijmodussen. Ook goed om te weten: de stabiliteitscontrole is tegenwoordig volledig uitschakelbaar. Voor circuitgebruik, zegt Volkswagen.

Je kunt de Golf R bestellen met een handgeschakelde zesbak of met de bekende dsg-transmissie. Met die eerste sprint de machine van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden, maar met de dsg doet hij er – je leest het goed – 4,9 seconden over. Dat zijn tijden die nog niet zo lang geleden waren voorbehouden aan de duurdere Porsches. De Nürburgring-tijd (sorry, James) is eveneens indrukwekkend: 8 minuten en 15 seconden. Dat is 11 seconden sneller dan de GTI, en 15 seconden sneller dan de vorige Golf R.

De nieuwe über-Golf komt in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt. De prijzen zijn nog niet bekend, maar met deze prestaties zal het ongetwijfeld een lieve duit mogen zijn.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken