Stap in een tijdmachine en stel hem in op 2026. Wanneer je uitstapt, zouden er tien elektrische Volkswagen-modellen moeten zijn. Eentje daarvan mag niet meer kosten dan 25.000 euro. Dat moet dan de Volkswagen ID.2all (spreek uit two all, zodat je ‘aan iedereen’ zegt in het Engels). Volkswagen laat nu de eerste beelden zien van de goedkope EV van de toekomst.
Je kunt deze auto zien als de nieuwe über-Volkswagen. Het merk heet niet voor niets zo: ze willen wagens voor het volk maken. Wanneer je het hebt over de über-VW van onze tijd, dan kom je natuurlijk uit bij de Golf. Lange tijd was de toekomst van de Golf onzeker. De Golf wordt ook even aangestipt in de presentatie van de nieuwe auto.
De Volkswagen ID2.all komt in 2025
Tijdens de presentatie vertelt Volkswagen namelijk dat de ID.2all tussen de Polo en Golf zal komen. Hij is zo’n vier meter lang en daarmee ongeveer even groot als een Polo. Vanbinnen moet hij zo ruim zijn als een Golf. Over het interieur gesproken; naast de twee schermen zijn er fysieke knoppen, zowel op het stuur als onder het scherm in het midden. Feest!
Over de specificaties laat Volkswagen al wat los. Het merk vertelt dat de Volkswagen ID.2all voorwielaangedreven wordt; dit in tegenstelling tot de ID.3, ID.4 en ID. Buzz. Voorin ligt ook het motorpakket, goed voor 226 pk, een 0-naar-100-tijd van minder dan 7 seconden en een top van 160 km/u. De actieradius moet 450 kilometer worden en opladen moet straks kunnen met 120 kW. Dat betekent dat je de accu in zo’n 20 minuten van 10 naar 80 procent kunt laden.
De nabije toekomst van Volkswagen
Naast de ID.2all maakt Volkswagen ook al het een en ander bekend over de toekomst van het merk. Zo komt er een instapper genaamd de ID.1 die op het nieuwe MEB-platform komt te staan. Die auto zal wat onderdelen lenen van zijn zustermodel, de Cupra UrbanRebel. Grote kans dat de ID.2all ook op dit platform komt.
Bij het Cupra-concept (die extreme rallyuitvoering met 435 pk en twee motoren even daargelaten) blijkt het platform goed voor vergelijkbare prestaties als nu voor de Volkswagen ID.2all zijn bekendgemaakt. Een versie gericht op een grote actieradius zou 440 kilometer ver moeten komen op één lading, 10 kilometer minder dan de geplande actieradius van de ID.2all dus. De UrbanRebel staat trouwens gepland voor 2025, net als de VW.
‘Elektrische auto’s zullen beschikbaar komen in bijna elk segment en het merk Volkswagen zal het breedste e-portfolio bieden ten opzichte van de competitie. Van een instap-EV tot de elektrische ID.7 sedan’, zegt Volkswagen. Een ambitieus plan dat onder andere ook een tweede-generatie ID.3, ID.3 GTX en ID. Buzz met drie rijen omvat. Tot slot investeert Volkswagen 460 miljoen euro om de fabriek in Wolfsburg klaar te maken voor het elektrische geweld.
LaserSailor heeft op 16 maart 2023 geschreven:
Fantastisch! Ik kijk er naar uit!
Charlie heeft op 15 maart 2023 geschreven:
Als ze dit waar kunnen maken dan is het een game changer.
Maarten heeft op 17 maart 2023 geschreven:
Ja eindelijk een eerlijke kans voor meer mensen om een EV te kiezen.
Die prijs gaat niet lukken als ie in 2026 uit moet komen.
Ter vergelijk, dan zou de prijs nu +/- 19K moeten zijn om met inflatie op 25K uit te komen in 2026