Maak je klaar voor de comeback van de eeuw: de terugkomst van flowerpower en hippies. Volkswagens elektrische ode aan de T1 Transporter krijgt binnenkort gezelschap van meer uitvoeringen. We gaan op de koffie bij Volkswagen om te horen wat de plannen zijn voor de ID. Buzz. In het kort: er komt een zevenzitter, een GTX met veel vermogen en wellicht een camperuitvoering.

TopGear spreekt met Volkswagens hoofd van engineering, Kai Grünitz. We vragen hem of er een Buzz komt met zeven stoelen, of de stoelen uitneembaar zijn en of je de stoelen voorin kunt draaien. Zijn antwoord is kort en duidelijk: ‘Ja, ja en ja’. Overigens verklappen de bekerhouders in de kofferruimte van de huidige Buzz al lang dat er een zevenzitter aankomt.

Zo’n draaiende voorstoel is wel handig voor een camperuitvoering. Grünitz bevestigt dat er een plan in Wolfsburg ligt voor een California-model, maar dat plan is nog niet definitief. Het zou wel een ander reistempo vereisen: om de 400 kilometer moet je stoppen om te laden. Voordat het zover is, zul je dus nog een paar jaar met je oude Transporter California door Frankrijk moeten banjeren.

Volkswagen ID. Buzz GTX met 340 pk

Naast de camper liggen er plannen om een Volkswagen ID. Buzz GTX te bouwen waarmee je je gezinnetje misselijk kunt maken. De snelle variant krijgt twee elektromotoren die samen goed zijn voor ‘meer dan 340 pk’. Grünitz beaamt dat dit ‘wat ongebruikelijk is in het MPV-segment’, maar daarom is het juist zo leuk. Naast het extra vermogen krijgt de GTX een nieuw interieur en nieuwe kleuren.

Er zijn nog zoveel meer manieren waarop je de ID. Buzz kunt inzetten. Van een koelwagen tot een heuse ambulance. Deze versies liet Volkswagen al eerder aan de wereld zien. Ziet er allemaal prima uit, maar het feestnummer voor ons zijn de California en de GTX. Bij die laatste bidden we dat de ID. Buzz niet zijn charme verliest door de versie zo snel mogelijk te maken.

Advertentie

Reacties

  • Mwa heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Heb er al een paar zien rijden en het is echt een geslaagd ontwerp. Maar 340pk in een busje lijkt me een beetje overdreven. Stop dat dan in de elektrische opvolger van de Passat!

    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie