Beste dames en heren, we zijn op een punt aanbeland waarbij elektrische auto’s ook in aanschaf ongeveer even duur zijn als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Dat is een trend die we al langer zien aankomen, maar nu is het ook in de lagere prijsregionen merkbaar. Vandaag neemt Volkswagen een grote stap met de ID.3 Black Edition. Dat is een nieuw instapmodel dat de EV interessanter moet maken.

De prijs is namelijk 34.990 euro. Voor dat geld krijg je een ID.3 Black Edition, dus die ziet er best geinig uit met zwarte stylingdetails, 19 inch zwarte velgen en een zwart dak. De motor drijft de achterwielen aan en is goed voor 170 pk en 310 Nm. De accu is 52 kWh groot en zorgt voor een actieradius van 384 kilometer. Snelladen is mogelijk tot 145 kW. Allemaal geen wereldschokkende waarden, maar voor de prijs en het segment is het absoluut niet verkeerd.

ID.3 Black Edition en instap-Golf kruizen elkaar

Zeker niet als je rekening houdt met de standaarduitrusting: een infotainmentscherm (‘Ready to Discover genaamd’), multifunctioneel stuurwiel, adaptieve cruisecontrol en lane-assist zijn allemaal standaard. Dat klinkt als een prima uitrusting voor dit prijsniveau. Daardoor kregen wij het lumineuze idee om het vergelijk met de Volkswagen Golf te gaan maken. Want nu lijken de twee eindelijk te gaan kruizen qua prijs en elkaar weinig te ontlopen qua prestaties.

De Golf die je dan krijgt, is de 1.5 TFSI met 116 pk en 220 Nm. Op zich ook voldoende, maar daarmee is de Golf wel langzamer dan de ID.3 op de stoplichtsprint. Alleen op de Autobahn kun je je superieur wanen, want de ID3 is begrensd op 160 km/u, terwijl de basis-Golf een nauwelijks te bevatten 203 km/u laat noteren. We hebben de belangrijke dingen in een tabelletje gezet:

Golf 1.0 TSI ID.3 Black Edition
Prijs (NL)35.990 euro34.990 euro
Power116 pk / 220 Nm170 pk / 310 Nm
Gewicht1.204 kilo1.687 kilo
0-100 km/u-tijd en topsnelheid9,9 seconden, 203 km/u8,2 seconden, 160 km/u
Verbruik5,42 liter per 100 km (1 op 18,5)15,2 kWh per 100 km
Actieradius832,5 kilometer387 kilometer

Prijsverschil kon nog groter zijn

Eigenlijk zou de Golf nog ietsje duurder moeten zijn dan de ID.3 Black Edition. In dit exemplaar moet je namelijk nog zelf schakelen. Een automaat is leverbaar (dan krijg je automatisch een klein beetje elektrische ondersteuning middels een 48 volt-systeem), maar die kost dan ineens 38.490 euro. Ook is de uitrusting aanzienlijk soberder. Veel items zijn alleen mogelijk op de duurdere Life Edition. Kortom, welke moet je nu kiezen als je een nieuwe C-segmentauto van Volkswagen wenst?

Lees ook: Volkswagen ID.3 Pro S review: De ID.3 krijgt de verbeteringen die hij nodig had

Dat is nog een lastige vraag om te beantwoorden. Het valt of staat natuurlijk of je wel of niet kunt laden op de plaats waar je woont en de plaats waar je vaak naartoe gaat (laten we zeggen: het kantoor). Mocht dat het geval zijn: ga voor de ID3. Moet je elke dag 386 kilometer of meer rijden, ga voor de Golf. Maar als je bijna 400 kilometer per dag moet doen, overweeg je dan nog wel een C-segmentauto? Kortom, laat weten wat jij zou kiezen in de commentsectie.

17 reacties op “Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras”

  1. Wel in een e car rijden maar niet bij een hoogspanningsmast willen wonen? Doe eerst zelf onderzoek voor je tot de aanschaf van een e car overgaat.

  2. De overheid zal op korte termijn de korting op de wegenbelasting voor elektrische auto’s helemaal afbouwen en dan heb je dus een auto die maar liefst 5 categorieën hoger uitvalt dan de benzine versie. Dat gaat er stevig inpakken. En ja, dat gaat gebeuren want alles wat populair is wordt extra uitgemolken. Kijk maar naar de campers. Nooit wat aan de hand en nu de campers niet aan te slepen zijn, gaat de belasting omhoog. Dat is overheid.

    Verder is elektrisch rijden voor de particuliere massa nog steeds een probleem. Die rijden in hun gezinsauto uit 2013, want een nieuwe auto is voor de meeste mensen, die het zelf moeten betalen, nog steeds niet te doen. In de zomer moet de caravan aan de trekhaak en kunnen ze dus met een elektrische niets. Of moeten we dan maar allemaal gaan vliegen in de zomer of naar dure vakantieparken met kant en klare huisjes. Nee, dat trekt een gemiddeld gezin met 2 of 3 kinderen niet. En goedkoop zijn ze ook niet, want in hun straat met rijtjeshuizen of flatjes op 8 hoog is het moeilijk laden voor de deur.

    De occasions worden massaal naar Nederland gehaald vanuit onze buurlanden, en in ruim 90% heeft een brandstof motor. Dat heeft een reden.

  3. Zal ik eens iets geks zeggen gezien de stroom nieuwsberichten van de laatste tijd? VW is lekker bezig!

    De ID modellen zijn doorontwikkeld en gewoon goede auto’s geworden. De ID3 is met dit soort prijzen een erg sterke aanbieding. De ID7 is qua bereik en prijs een hele sterke troef en de ID.buzz is een klasse op zich.
    De Golf is de hybride met de grootste accu dus dat is ook ideaal.
    En niet onbelangrijk: de ellende met de TSI blokken en de DSG bakken ligt in het verleden dus ze zijn weer betrouwbaar zoals het hoort.

    Het klinkt alsof VW weer VW is.

  4. De auto heeft een rijbereik van 384km echter rijdt je de accu van een ev nooit helemaal leeg.
    In de winter heb je 30% minder bereik dan in de zomer. Dus houd gewoon 300 km effectief bereik aan.

    De laadkosten zijn wel bijzonder, in Noord Holland € 0,50 in andere delen van het land € 0,70 dit maakt de overstap moeilijk. Thuis laad ik voor € 0,23 per kwh. Kosten per kilometer zijn wel lager dan benzine.

    • Eens met Jeroen, bezit nu een id3 pro 58kw,
      Met dit weer kom ik net 250km en dat is te beperkt.
      Auto rijdt heerlijk en i.c.m. met een laadpaal thuis super voor in de regio.
      Toch ben ik blij dat ik zelf weer terug ga na een benzine.

    • Ik rijd onze EV altijd een stuk leger dan de brandstofauto; een resterend bereik van minder dan 40km is geen uitzondering.
      Bovendien is deze veel nauwkeuriger dan de benzinemeter in de ‘leuke’ auto; daar brandt het brandstoflampje en dan blijkt er zo nog 20 liter in de (80-liter) tank te zitten.
      Maar inderdaad; in de winter is het bereik toch echt wel een heel stuk minder dan die opgegeven waarde.

      Dus ik zou de stelling “Moet je elke dag 386 kilometer of meer rijden, ga voor de Golf.” toch echt aanpassen naar een wat meer conservatieve 250. Dat haal je echt altijd, ook als je binnen Nederland ’s avonds lekker door rijdt.

      • Hallo Wijsneus: via : youtube.nl (tik in) koop GEEN elektrische auto meer! (tik in) De teloorgang van de de EV:”over 10 jaar zijn er geen elektrische auto’s meer,” (tik in) E-Auto gerät bein laden in Brand (tik in) wie gefährlich ist die Batterijen ?|Querks.Enorme afschrijving op de gebruikte E-Auto’s,en ook niet meer te verkopen.En daarnaast in het NOS journaal afgelopen Zaterdag: Het gevaar van het ontploffen van de E-Auto’s in de parkeer-garage’s.En de enorme schade’s die kunnen ontstaan,vooral omdat de Brandweer vaak niet bij de Brandende E-Auto’s kunnen blussen.(tik in) Stadt verbietet Elektroautos in Tiefgarage| Brandgefähr.Een Burgemeester met ballen,die geen toegang verleent voor de E-Auto’s in de ondergrondse parkeer-garage’s.De enorme schade’s die ontstaan,en heel veel het onroerendgoed flink kunnen beschadigen,en zelfs het gebouw kunnen ontzetten.Laat die Elektrische auto’s in de Show-Room staan,dan gaan ze ook heel lang mee.Het kost enorm veel van je spaarcentjes,Het is net vuurwerk: je schiet je geld in de ruimte,denk er over naar,waar je mee bezig bent,met de aankoop van de zeer laag geprijsde E-Auto’sToen ik vele jaren geleden LPG reed,mocht ik niet in de aangewezen parkeer-garage’s met de teks: geen LPG auto’s plaatsen.Maar ook in het Buitenland.

  5. Als je thuis kunt laden en voor 95% in de regio rijdt, is de ID3 wellicht een mooi alternatief. Voor de rest zou ik “gewoon” de Golf doen. Ik zie namelijk niet in waarom ik op dit bedrag E 1000 minder zou gaan betalen voor een auto die een stuk beperkter is in het gebruik dan ik gewend ben. Met de huidige stand van de techniek moet een EV echt wel een heel stuk goedkoper zijn, wil ik gaan overstappen.

    • Eerste dat opvalt is hoeveel geld je mag neertellen voor een Golf automaat. Ik vraag me af welke particulier dat überhaupt kan en wil betalen voor een kleine tot gemiddelde gezinsauto.
      Mocht je dan toch dit bedrag bij VW willen stukslaan dan de ID3. Alle berichten over hoe veel langer accu’s meegaan dan gedacht, comfortabel rijden en toch beetje minder milieu belastend. Specificaties van laden en actieradius zijn prima. En infrastructuur verbetert snel.

      • Als ik 35-40K neer zou moeten leggen voor een compact, dan zou ik toch echt liever een BRZ halen met wat leuke opties hoor.
        Of een Ford Fiesta ST/RS waar de kop vanaf is (onder de 50K KM, want Ford maakt ze niet meer nieuw) voor 20-25K en een leuke vakantie

  6. Nou en? Dan kost opladen hier in Mijdrecht nog steeds €0,70 per kwh. Dus ook als ze goedkoper worden ben je nog steeds duurder uit. Over de komende wegenbelasting nog maar te zwijgen. En de dure verzekeringspremie. En de plakboete als je langer als 4 uur staat. Blij dat dat EV ding weg is.

      • Adje laat wel vaker zien het niet helemaal te snappen. 1. Die solid state accu duurt nog vele jaren. 2. De huidige auto’s hebben al een prima bereik en dus zullen die solid state accu’s geen game changer zijn. Conclusie is dat die restwaarde wel goed zit. Bij Mercedes heeft een EQE een hogere restwaarde dan de gewone E klasse.

          • Dat geldt voor al die Chinese troep maakt niet uit of het EV of ICE is. Dat soort rommel moet je nooit kopen.

        • Even 15,2 kWh/100km vertalen in een vergelijkbaar gebruik: 15,2 kWh => 55MJ => vergelijkbaar met 1,5 l/100km. Dus die ID.3 rijdt iets van 1 op 50! Elektrisch rijden is zo efficiënt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *