Beste dames en heren, we zijn op een punt aanbeland waarbij elektrische auto’s ook in aanschaf ongeveer even duur zijn als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Dat is een trend die we al langer zien aankomen, maar nu is het ook in de lagere prijsregionen merkbaar. Vandaag neemt Volkswagen een grote stap met de ID.3 Black Edition. Dat is een nieuw instapmodel dat de EV interessanter moet maken.
De prijs is namelijk 34.990 euro. Voor dat geld krijg je een ID.3 Black Edition, dus die ziet er best geinig uit met zwarte stylingdetails, 19 inch zwarte velgen en een zwart dak. De motor drijft de achterwielen aan en is goed voor 170 pk en 310 Nm. De accu is 52 kWh groot en zorgt voor een actieradius van 384 kilometer. Snelladen is mogelijk tot 145 kW. Allemaal geen wereldschokkende waarden, maar voor de prijs en het segment is het absoluut niet verkeerd.
ID.3 Black Edition en instap-Golf kruizen elkaar
Zeker niet als je rekening houdt met de standaarduitrusting: een infotainmentscherm (‘Ready to Discover genaamd’), multifunctioneel stuurwiel, adaptieve cruisecontrol en lane-assist zijn allemaal standaard. Dat klinkt als een prima uitrusting voor dit prijsniveau. Daardoor kregen wij het lumineuze idee om het vergelijk met de Volkswagen Golf te gaan maken. Want nu lijken de twee eindelijk te gaan kruizen qua prijs en elkaar weinig te ontlopen qua prestaties.
De Golf die je dan krijgt, is de 1.5 TFSI met 116 pk en 220 Nm. Op zich ook voldoende, maar daarmee is de Golf wel langzamer dan de ID.3 op de stoplichtsprint. Alleen op de Autobahn kun je je superieur wanen, want de ID3 is begrensd op 160 km/u, terwijl de basis-Golf een nauwelijks te bevatten 203 km/u laat noteren. We hebben de belangrijke dingen in een tabelletje gezet:
Golf 1.0 TSI | ID.3 Black Edition | |
Prijs (NL) | 35.990 euro | 34.990 euro |
Power | 116 pk / 220 Nm | 170 pk / 310 Nm |
Gewicht | 1.204 kilo | 1.687 kilo |
0-100 km/u-tijd en topsnelheid | 9,9 seconden, 203 km/u | 8,2 seconden, 160 km/u |
Verbruik | 5,42 liter per 100 km (1 op 18,5) | 15,2 kWh per 100 km |
Actieradius | 832,5 kilometer | 387 kilometer |
Prijsverschil kon nog groter zijn
Eigenlijk zou de Golf nog ietsje duurder moeten zijn dan de ID.3 Black Edition. In dit exemplaar moet je namelijk nog zelf schakelen. Een automaat is leverbaar (dan krijg je automatisch een klein beetje elektrische ondersteuning middels een 48 volt-systeem), maar die kost dan ineens 38.490 euro. Ook is de uitrusting aanzienlijk soberder. Veel items zijn alleen mogelijk op de duurdere Life Edition. Kortom, welke moet je nu kiezen als je een nieuwe C-segmentauto van Volkswagen wenst?
Lees ook: Volkswagen ID.3 Pro S review: De ID.3 krijgt de verbeteringen die hij nodig had
Dat is nog een lastige vraag om te beantwoorden. Het valt of staat natuurlijk of je wel of niet kunt laden op de plaats waar je woont en de plaats waar je vaak naartoe gaat (laten we zeggen: het kantoor). Mocht dat het geval zijn: ga voor de ID3. Moet je elke dag 386 kilometer of meer rijden, ga voor de Golf. Maar als je bijna 400 kilometer per dag moet doen, overweeg je dan nog wel een C-segmentauto? Kortom, laat weten wat jij zou kiezen in de commentsectie.
R42 heeft op 14 januari 2025 geschreven:
De auto heeft een rijbereik van 384km echter rijdt je de accu van een ev nooit helemaal leeg.
In de winter heb je 30% minder bereik dan in de zomer. Dus houd gewoon 300 km effectief bereik aan.
De laadkosten zijn wel bijzonder, in Noord Holland € 0,50 in andere delen van het land € 0,70 dit maakt de overstap moeilijk. Thuis laad ik voor € 0,23 per kwh. Kosten per kilometer zijn wel lager dan benzine.
Wijsneus heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Ik rijd onze EV altijd een stuk leger dan de brandstofauto; een resterend bereik van minder dan 40km is geen uitzondering.
Bovendien is deze veel nauwkeuriger dan de benzinemeter in de ‘leuke’ auto; daar brandt het brandstoflampje en dan blijkt er zo nog 20 liter in de (80-liter) tank te zitten.
Maar inderdaad; in de winter is het bereik toch echt wel een heel stuk minder dan die opgegeven waarde.
Dus ik zou de stelling “Moet je elke dag 386 kilometer of meer rijden, ga voor de Golf.” toch echt aanpassen naar een wat meer conservatieve 250. Dat haal je echt altijd, ook als je binnen Nederland ’s avonds lekker door rijdt.
Id3 Rijder heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Eens met Jeroen, bezit nu een id3 pro 58kw,
Met dit weer kom ik net 250km en dat is te beperkt.
Auto rijdt heerlijk en i.c.m. met een laadpaal thuis super voor in de regio.
Toch ben ik blij dat ik zelf weer terug ga na een benzine.
Jeroen heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Als je thuis kunt laden en voor 95% in de regio rijdt, is de ID3 wellicht een mooi alternatief. Voor de rest zou ik “gewoon” de Golf doen. Ik zie namelijk niet in waarom ik op dit bedrag E 1000 minder zou gaan betalen voor een auto die een stuk beperkter is in het gebruik dan ik gewend ben. Met de huidige stand van de techniek moet een EV echt wel een heel stuk goedkoper zijn, wil ik gaan overstappen.
PH heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Eerste dat opvalt is hoeveel geld je mag neertellen voor een Golf automaat. Ik vraag me af welke particulier dat überhaupt kan en wil betalen voor een kleine tot gemiddelde gezinsauto.
Mocht je dan toch dit bedrag bij VW willen stukslaan dan de ID3. Alle berichten over hoe veel langer accu’s meegaan dan gedacht, comfortabel rijden en toch beetje minder milieu belastend. Specificaties van laden en actieradius zijn prima. En infrastructuur verbetert snel.
Ronald heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Nou en? Dan kost opladen hier in Mijdrecht nog steeds €0,70 per kwh. Dus ook als ze goedkoper worden ben je nog steeds duurder uit. Over de komende wegenbelasting nog maar te zwijgen. En de dure verzekeringspremie. En de plakboete als je langer als 4 uur staat. Blij dat dat EV ding weg is.
Adje heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Helemaal mee eens. Ooknog de kans dat als de solid state accu in 2027 er is nul inruilwaarde want oude techniek.
Nee hoor heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Adje laat wel vaker zien het niet helemaal te snappen. 1. Die solid state accu duurt nog vele jaren. 2. De huidige auto’s hebben al een prima bereik en dus zullen die solid state accu’s geen game changer zijn. Conclusie is dat die restwaarde wel goed zit. Bij Mercedes heeft een EQE een hogere restwaarde dan de gewone E klasse.