Volkswagens elektrische familiehatchback heeft een vroege facelift gekregen. En die had ie nogal nodig. Ten eerste omdat ie nu eenmaal in de voorhoede van de compacte elektrische hatchbacks arriveerde en zich na verloop van tijd dus, even logisch als onvermijdelijk, geconfronteerd zag met allerlei nieuwkomers die doodleuk en meedogenloos de aandacht bij hem wegtrokken.

En ten tweede omdat de originele ID.3 gewoon niet Volkswagen genoeg was. Hij ontbeerde dat essentiële kwaliteitsgevoel, met name aan de binnenkant. Daarbij was hij op sommige punten nogal eigenzinnig, of gewoon bloedirritant. Deze facelift zou dat allemaal moeten oplossen.

De ID.3 moest de opvolger van de Golf worden

Hij zorgt er in ieder geval voor dat de ID.3 er iets minder apart uitziet. De originele pitch van VW was dat de ID.3 de auto was die het stokje van de Golf zou overnemen. Waar een Golf er altijd geruststellend en aangenaam conventioneel uitzag, oogde de ID.3 een tikje radicaal en vereiste het nogal wat studie om al zijn bedieningselementen onder de knie te krijgen. Het was niet heel erg moeilijk om je voor te stellen hoe mensen vlak na aankomst op het vliegveld minstens een half hoofdschuddend uur nodig konden hebben voor ze hun huurauto uit de garage konden rijden.

De ‘motorkap’ oogt nu langer, omdat hij niet meer in twee kleuren gespoten is. Daardoor ziet de Volkswagen ID.3 er meer uit als een normale auto en niet als een ruimtevaartuig. Veranderingen aan de voorbumper zorgen er ook voor dat hij breder oogt en helpen daarnaast om de lucht gemakkelijker langs de wielen te laten lopen.

Ook verbeteringen aan het interieur van de ID.3

De oude ID.3 was nogal kaal aan de binnenkant, met hele hectares hoekige en harde kunststoffen. Bij de facelift zijn het dashboard en de portieren bekleed met gestikte materialen die lekker zacht aanvoelen. Mooi. Net als het meubilair voelden de originele schermen en vooral de software aan alsof ze in alle haast waren gemaakt. Updates voor de software hebben de systemen nu verbeterd.

De bruikbare batterijvolumes zijn nu 58 en 77 kWh. De kleinere optie van 45 kWh is geschrapt, net als de motor met minder vermogen; beide versies van de nieuwe auto hebben 204 pk. Dat houdt in dat de goedkopere net iets sneller is (7,4 seconden naar 100 km/u in plaats van 7,9), omdat hij 100 kilo lichter is. De WLTP-cijfers voor het bereik van de Volkswagen ID.3 zijn 426 kilometer voor de kleinere accu en een indrukwekkende 546 kilometer voor de ID.3 Pro S. Daarmee zou je het op de snelweg zo’n vier uur moeten kunnen volhouden, en natuurlijk aanzienlijk langer op andere wegen.

Volkswagen scoort nog meer punten tijdens het rijden

VW heeft nog eens extra haar best gedaan op gebieden als comfort en raffinement. De nieuwe ID.3 is stabiel, soepel en heerlijk stil – niet alleen omdat motorgeluid natuurlijk achterwege blijft, maar ook omdat herrie van banden, onderstel en rijwind treffend worden onderdrukt, alsof je in een veel duurdere auto rijdt.

Bij de facelift wordt het ‘voor sommigen wat té’-uiterlijk en het kale interieur aangepakt, maar aan de kwaliteiten die de ID.3 al bezat, wordt gelukkig niet getornd. Hij is ruim, stil en comfortabel, is zuinig en heeft een prima actieradius. Hij is aardig om te rijden, al is hij voor een compacte hatchback ook weer niet écht vermakelijk. Toch geeft dit alles hem genoeg eigen karakter en sympathie om zich te midden van het groeiende aantal concurrenten staande te houden.

Specificaties van de Volkswagen ID.3 Pro S (2024)


Motor
1 elektromotor
204 pk
310 Nm
82 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,7 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
546 km (WLTP)
Laadtijd

4 uur 55 min. bij 11 kW
38 min. bij 125 kW (80%)
Afmetingen
4.261 x 1.809 x
1.562 mm (l x b x h)
2.770 mm (wielbasis)
1.828 kg
385 l (bagage)
Prijzen
€ 47.990 (NL)
€ 45.485 (B) – Pro Performance

Reacties

  • maarten heeft op 25 januari 2024 geschreven:

    Wil je de groter accu (77kW/h ipv 55kW/h) dan moet je de duurdere versie kiezen, de “Pro S” van 43.990.
    Nog steeds prima. Maar de warmtepomp is wederom een betaalde optie bij VW.
    En om het nog ridiculer te maken, prijzen ze die op 1070 euro, waardoor de cataloguswaarde uitkomt op 45.060..

    Waardoor klanten geen SEPP subsidie krijgen van 3.000 euro. (want catalogusprijs is >45.000)
    Zet die betaalde warmtepomp optie op 1009 euro en je komt uit op 44,999 euro.

    Manomanomanoman….. stagairs aan het werk daar om kosten te besparen?

    • Freddy heeft op 25 januari 2024 geschreven:

      Wat een verrassing de zuurpruim moet weer negatief doen over alles wat geen Tesla is.

      Reageer
    Reageer
  • Thomas heeft op 24 januari 2024 geschreven:

    Prima auto. De auto journo’s vonden het leuk om de ID3 te bashen maar in werkelijkheid waren met allerlei tussentijdse updates de onhebbelijkheden er allang uit en was het al een goede auto. Een van de betere EV’s in zijn klasse zelfs. Als deze nog verder verbeterd is, dan komt het steeds dichter bij de Golf: nergens subliem maar overal goed.

    • Dave heeft op 25 januari 2024 geschreven:

      Die tussentijdse updates waarover je spreekt, die losten het probleem “met hele hectares hoekige en harde kunststoffen” ook gelijk op? Straf…

      • @dave heeft op 25 januari 2024 geschreven:

        Iedereen die echt in deze auto gezeten heeft weet dat dit echt onzin is die mensen napapegaaien. De ID.3 ziet er van binnen bijvoorbeeld stukken beter uit dan de Model 3 of de nieuwe Volvo

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)