
De Volkswagen ID.4 is groter dan de ID.3, dus dan moet de ID.5 de grootste tot nu toe zijn, toch? Niet helemaal. Volkswagen hanteert dezelfde namenstrategie als BMW met de X-modellen. Deze nieuwe Volkswagen ID.5 is de sportievere versie van de ID.4, inclusief een hippe aflopende daklijn. Hij verhoudt zich als de X4 tot de X3. Of als je het binnen hetzelfde concern wilt houden, is dit de Q4 Sportback van Volkswagen. Op het sportieve dak na is de Volkswagen ID.5 vrijwel gelijk aan de Volkswagen ID.4 als het gaat om de afmetingen. Ook de wielbasis is hetzelfde.
De coupé-daklijn kost de Volkswagen ID.5 1,2 centimeter hoofdruimte achterin. De bagageruimte is op papier vreemd genoeg iets groter, maar dat komt omdat deze gemeten wordt tot de hoedenplank. Als je zou gaan stapelen tot het dak, dan kun je ongetwijfeld meer kwijt in de ID.4. De bagageruimte is 6 liter groter in de ID.5, waardoor de totale inhoud neerkomt op 549 liter. De prijs van de nieuwkomer zal iets hoger liggen dan die van de ID.4, al is nog niet bekend hoe duur de Vijf zal worden. We gokken ergens net onder de 50.000 euro.
De motoren van de nieuwe Volkswagen ID.5
De Volkswagen ID.5 komt gelijk ook als GTX met 299 pk en vierwielaandrijving. De 0-100-tijd is 6,3 seconden met een top van 180 km/u. De normale versies hebben allemaal achterwielaandrijving. De Pro biedt 174 pk en 310 Nm, plus een actieradius van 520 km. De Pro Performance gaat naar 204 pk met hetzelfde koppel en een identieke actieradius. Alle versies hebben dezelfde 77-kWh accu. Laden doet de Volkswagen ID.5 met maximaal 135 kW waardoor je in een halfuurtje net geen 400 kilometer tapt. Er is een update onderweg voor de ID.4 om ook van 125 naar de 135 kW te gaan.
En waar is de Volkswagen ID.6?
Nu is het wachten op de ID.6, zou je denken, maar die is er al. In China trok Volkswagen eerder dit jaar al het doek van de ID.6. Dit is niet een nóg sportievere versie van de ID.4, maar een gezinsbak waar zeven mensen in kunnen zitten. Er zijn momenteel nog geen plannen bekend om de grote MPV naar Europa te halen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.5 GTX review: Bewijst ie dat EV’s snel én cool kunnen zijn?

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Prima aanbod maar doe de ID4 maar. Of de Enyaq, als je die mooier vindt. Value for money zijn dit de beste aanbiedingen voor de elektrische lease rijder momenteel.