
De Volkswagen ID.4 is groter dan de ID.3, dus dan moet de ID.5 de grootste tot nu toe zijn, toch? Niet helemaal. Volkswagen hanteert dezelfde namenstrategie als BMW met de X-modellen. Deze nieuwe Volkswagen ID.5 is de sportievere versie van de ID.4, inclusief een hippe aflopende daklijn. Hij verhoudt zich als de X4 tot de X3. Of als je het binnen hetzelfde concern wilt houden, is dit de Q4 Sportback van Volkswagen. Op het sportieve dak na is de Volkswagen ID.5 vrijwel gelijk aan de Volkswagen ID.4 als het gaat om de afmetingen. Ook de wielbasis is hetzelfde.
De coupé-daklijn kost de Volkswagen ID.5 1,2 centimeter hoofdruimte achterin. De bagageruimte is op papier vreemd genoeg iets groter, maar dat komt omdat deze gemeten wordt tot de hoedenplank. Als je zou gaan stapelen tot het dak, dan kun je ongetwijfeld meer kwijt in de ID.4. De bagageruimte is 6 liter groter in de ID.5, waardoor de totale inhoud neerkomt op 549 liter. De prijs van de nieuwkomer zal iets hoger liggen dan die van de ID.4, al is nog niet bekend hoe duur de Vijf zal worden. We gokken ergens net onder de 50.000 euro.
De motoren van de nieuwe Volkswagen ID.5
De Volkswagen ID.5 komt gelijk ook als GTX met 299 pk en vierwielaandrijving. De 0-100-tijd is 6,3 seconden met een top van 180 km/u. De normale versies hebben allemaal achterwielaandrijving. De Pro biedt 174 pk en 310 Nm, plus een actieradius van 520 km. De Pro Performance gaat naar 204 pk met hetzelfde koppel en een identieke actieradius. Alle versies hebben dezelfde 77-kWh accu. Laden doet de Volkswagen ID.5 met maximaal 135 kW waardoor je in een halfuurtje net geen 400 kilometer tapt. Er is een update onderweg voor de ID.4 om ook van 125 naar de 135 kW te gaan.
En waar is de Volkswagen ID.6?
Nu is het wachten op de ID.6, zou je denken, maar die is er al. In China trok Volkswagen eerder dit jaar al het doek van de ID.6. Dit is niet een nóg sportievere versie van de ID.4, maar een gezinsbak waar zeven mensen in kunnen zitten. Er zijn momenteel nog geen plannen bekend om de grote MPV naar Europa te halen.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.5 GTX review: Bewijst ie dat EV’s snel én cool kunnen zijn?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Prima aanbod maar doe de ID4 maar. Of de Enyaq, als je die mooier vindt. Value for money zijn dit de beste aanbiedingen voor de elektrische lease rijder momenteel.