
De Volkswagen ID.4 is groter dan de ID.3, dus dan moet de ID.5 de grootste tot nu toe zijn, toch? Niet helemaal. Volkswagen hanteert dezelfde namenstrategie als BMW met de X-modellen. Deze nieuwe Volkswagen ID.5 is de sportievere versie van de ID.4, inclusief een hippe aflopende daklijn. Hij verhoudt zich als de X4 tot de X3. Of als je het binnen hetzelfde concern wilt houden, is dit de Q4 Sportback van Volkswagen. Op het sportieve dak na is de Volkswagen ID.5 vrijwel gelijk aan de Volkswagen ID.4 als het gaat om de afmetingen. Ook de wielbasis is hetzelfde.
De coupé-daklijn kost de Volkswagen ID.5 1,2 centimeter hoofdruimte achterin. De bagageruimte is op papier vreemd genoeg iets groter, maar dat komt omdat deze gemeten wordt tot de hoedenplank. Als je zou gaan stapelen tot het dak, dan kun je ongetwijfeld meer kwijt in de ID.4. De bagageruimte is 6 liter groter in de ID.5, waardoor de totale inhoud neerkomt op 549 liter. De prijs van de nieuwkomer zal iets hoger liggen dan die van de ID.4, al is nog niet bekend hoe duur de Vijf zal worden. We gokken ergens net onder de 50.000 euro.
De motoren van de nieuwe Volkswagen ID.5
De Volkswagen ID.5 komt gelijk ook als GTX met 299 pk en vierwielaandrijving. De 0-100-tijd is 6,3 seconden met een top van 180 km/u. De normale versies hebben allemaal achterwielaandrijving. De Pro biedt 174 pk en 310 Nm, plus een actieradius van 520 km. De Pro Performance gaat naar 204 pk met hetzelfde koppel en een identieke actieradius. Alle versies hebben dezelfde 77-kWh accu. Laden doet de Volkswagen ID.5 met maximaal 135 kW waardoor je in een halfuurtje net geen 400 kilometer tapt. Er is een update onderweg voor de ID.4 om ook van 125 naar de 135 kW te gaan.
En waar is de Volkswagen ID.6?
Nu is het wachten op de ID.6, zou je denken, maar die is er al. In China trok Volkswagen eerder dit jaar al het doek van de ID.6. Dit is niet een nóg sportievere versie van de ID.4, maar een gezinsbak waar zeven mensen in kunnen zitten. Er zijn momenteel nog geen plannen bekend om de grote MPV naar Europa te halen.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.5 GTX review: Bewijst ie dat EV’s snel én cool kunnen zijn?

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Prima aanbod maar doe de ID4 maar. Of de Enyaq, als je die mooier vindt. Value for money zijn dit de beste aanbiedingen voor de elektrische lease rijder momenteel.