Sorry dat dit berichtje wat later online kwam, we raakten afgeleid met het zoeken naar oude generaties Passat met zescilinders. Wat zijn die dingen extreem cool. En we zijn blij dat Volkswagen de krachtige stationwagen niet heeft opgegeven. Misschien komt er geen Passat R of iets dergelijks, maar wel deze Volkswagen ID.7 Tourer GTX – en die mag er best zijn, vooral in het rood.

We moeten bekennen dat het bij een rode auto al snel een gevalletje ‘uh, pardon, mijn specificaties zitten hier hoor’ is. En je mag deze Volkswagen ID.7 Tourer GTX ook in een andere kleur bestellen. Voorlopig mag je hem alleen als stationwagen bestellen, al spreekt Volkswagen in een persbericht over de ID.7 GTX van mei 2023 nog over een ‘sportieve limousine’. Een sedan kan dus nog komen.

Specificaties ID.7 GTX

De specificaties dan. De ID.7 Tourer krijgt op elke as één elektromotor die samen goed zijn voor een vermogen van 340 pk. Daarmee zou het de krachtigste productie-stationwagen van het merk ooit zijn. De topsnelheid van 180 km/u is minder indrukwekkend, maar waarschijnlijk blijft er boven de 200 toch niets over van je actieradius. De 0-100-tijd verklapt Volkswagen nog eventjes niet.

Door de twee elektromotoren krijgt de Tourer vierwielaandrijving, wat Volkswagen 4Motion noemt. Op beide assen zitten elektronische differentiëlen. Deze kun je niet zien; eigenlijk is dit software die het wiel met de minste grip bijremt om zo het effect van een sperdifferentieel na te bootsen. De gevoeligheid van het stuur is afhankelijk van de snelheid (progressive steering) en adaptieve dempers zijn een optie.

Zal ie leuk rijden?

Of het allemaal sportief en dynamisch rijdt, dat valt nog te bezien. Bij de voorgaande GTX-modellen viel de beleving tegen, maar gezien de ID.3 GTX ook ineens ruim 300 pk heeft, lijkt het erop dat Volkswagen goed naar de kritiek heeft geluisterd. Het zal heus niet de ruime tegenhanger van de Porsche Taycan worden, maar kan het merk de geliefde GTI-balans goed vatten.

Wel vertelt het merk dat de 86-kWh accu goed is voor een actieradius van 625 kilometer. In 30 minuten is de accu voor 80 procent vol aan een 200-kW lader. Dit is 25 kW sneller dan de andere ID-modellen. Verder krijgt de ID.7 GTX Tourer nieuwe bumpers en een grille met honingraatdesign. Standaard staat ie op 20-inchers, maar je kunt nog één maatje groter bestellen.

Prijs van de Volkswagen ID.7 Tourer GTX

Binnenin krijg je sportstoelen, donkere bekleding en rode stiksels. Voor de liefhebbers: de kofferbak is 605 liter groot en als je de bank plat gooit, dan krijg je 1.714 liter om je spullen in te stouwen. Voor de prijs van de Volkswagen ID.7 Tourer GTX moet je nog even geduld hebben; die horen we in mei. De instapper kost al 60.000 euro. In de zomer komt de auto al naar Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)