
TopGear stapt net (oké, eind vorige maand, maar embargo en zo) uit de Volkswagen ID. Buzz. In ons oktobernummer – 22 september in de winkel – lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen ID. Buzz
Uitvoering: Pro 1st
Locatie: Kopenhagen en omstreken
Weersomstandigheden: graadje of 25 en zonnig
Is dit het zoveelste VW-busjesconcept dat er nooit komt?
Nee. We snappen je verongelijktheid, want inderdaad: sinds 2001 hebben we vier conceptcars gezien, en telkens weer geen productieversie. Maar die tijd is voorbij. De Volkswagen ID. Buzz is nu echt hier om je leven op te luisteren.
Elektrisch, zeker?
Wat anders? De ID. Buzz is het grootste model op VW’s MEB-platform, dat je kent van onder meer de ID.3, Q4 e-tron, Enyaq en ga zo maar door. Hij is 4,71 meter lang, bijna even hoog als breed en heeft een draaicirkel van slechts 11 meter. Maar je koopt dit busje natuurlijk om z’n uiterlijk en karakter. En dat kun je, misschien met uitzondering van de Honda e, toch niet van veel EV’s zeggen.
Ja, ik vind ‘m leuk!
Wij ook, wij ook. Hij heeft veel van de persoonlijkheid van de laatste conceptcar uit 2017 behouden en je moet wel erg zuur zijn wil ie bij de eerste aanblik niet minstens een kleine glimlach aan je ontlokken. Hij is niet over-de-top hippieblij, maar zit vooral mooi en stijlvol in elkaar. Bovendien is dit misschien wel de EV die z’n elektrisch-zijn het best benut. Wielen op de hoeken, blokkendoos vol ruimte.
Is ie praktisch?
Ja en nee. De onze heeft een bagageruimte met twee lagen, maar je kunt de scheiding niet wegklappen. De achterbank is verrijdbaar en neerklapbaar, maar daarin ouderwets onhandig. En zou het voor het echte lounge-gevoel niet tof zijn als je de voorstoelen 180 graden kon draaien, zoals in een Espace van 35 jaar geleden? Kan dus niet.
Wat kan de Volkswagen ID. Buzz wel?
Laden met 170 kW (van 5 naar 80 procent in 30 minuten). Zo’n 400 kilometer ver rijden, volgens opgave. Data van andere ID’s ontvangen over verkeerssituaties. Moeilijke parkeermanoeuvres onthouden. Dat soort dingen. Hij is érg zwaar en rijdt, tja, als een busje – een beetje hobbelig – maar is vlot genoeg, bijzonder stil en masseert je rug. Je kijkt neer op SUV’s en hebt toch weinig last van overhellen. Hij biedt qua rijden niets spectaculairs; gewoon ontspannen, ruim en vrolijk vervoer. Ben je boos, pak een Buzz.
Wat mag ie kosten?
Ah, daar kom je bij een pijnpuntje. Deze 1st, aardig compleet, kost net geen 70 mille. En dan is er nog een rijkere 1st Max (74k) en volgen er later een California-camper (ja!) en een lange versie met grotere accu en zeven zitplaatsen. Die zullen dus al helemáál prijzig zijn. Maar er komen ook minder volle varianten met een kleinere accu, waarschijnlijk vanaf zo’n 55 mille. En de kale Cargo-versie is er sowieso voor nog minder.
Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen ID. Buzz in TopGear Magazine 208, vanaf 22 september in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
