TopGear stapt net (oké, eind vorige maand, maar embargo en zo) uit de Volkswagen ID. Buzz. In ons oktobernummer – 22 september in de winkel – lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen ID. Buzz
Uitvoering: Pro 1st
Locatie: Kopenhagen en omstreken
Weersomstandigheden: graadje of 25 en zonnig

Is dit het zoveelste VW-busjesconcept dat er nooit komt?

Nee. We snappen je verongelijktheid, want inderdaad: sinds 2001 hebben we vier conceptcars gezien, en telkens weer geen productieversie. Maar die tijd is voorbij. De Volkswagen ID. Buzz is nu echt hier om je leven op te luisteren.

Elektrisch, zeker?

Wat anders? De ID. Buzz is het grootste model op VW’s MEB-platform, dat je kent van onder meer de ID.3, Q4 e-tron, Enyaq en ga zo maar door. Hij is 4,71 meter lang, bijna even hoog als breed en heeft een draaicirkel van slechts 11 meter. Maar je koopt dit busje natuurlijk om z’n uiterlijk en karakter. En dat kun je, misschien met uitzondering van de Honda e, toch niet van veel EV’s zeggen.

Ja, ik vind ‘m leuk!

Wij ook, wij ook. Hij heeft veel van de persoonlijkheid van de laatste conceptcar uit 2017 behouden en je moet wel erg zuur zijn wil ie bij de eerste aanblik niet minstens een kleine glimlach aan je ontlokken. Hij is niet over-de-top hippieblij, maar zit vooral mooi en stijlvol in elkaar. Bovendien is dit misschien wel de EV die z’n elektrisch-zijn het best benut. Wielen op de hoeken, blokkendoos vol ruimte.

Is ie praktisch?

Ja en nee. De onze heeft een bagageruimte met twee lagen, maar je kunt de scheiding niet wegklappen. De achterbank is verrijdbaar en neerklapbaar, maar daarin ouderwets onhandig. En zou het voor het echte lounge-gevoel niet tof zijn als je de voorstoelen 180 graden kon draaien, zoals in een Espace van 35 jaar geleden? Kan dus niet.

Wat kan de Volkswagen ID. Buzz wel?

Laden met 170 kW (van 5 naar 80 procent in 30 minuten). Zo’n 400 kilometer ver rijden, volgens opgave. Data van andere ID’s ontvangen over verkeerssituaties. Moeilijke parkeermanoeuvres onthouden. Dat soort dingen. Hij is érg zwaar en rijdt, tja, als een busje – een beetje hobbelig – maar is vlot genoeg, bijzonder stil en masseert je rug. Je kijkt neer op SUV’s en hebt toch weinig last van overhellen. Hij biedt qua rijden niets spectaculairs; gewoon ontspannen, ruim en vrolijk vervoer. Ben je boos, pak een Buzz.

Wat mag ie kosten?

Ah, daar kom je bij een pijnpuntje. Deze 1st, aardig compleet, kost net geen 70 mille. En dan is er nog een rijkere 1st Max (74k) en volgen er later een California-camper (ja!) en een lange versie met grotere accu en zeven zitplaatsen. Die zullen dus al helemáál prijzig zijn. Maar er komen ook minder volle varianten met een kleinere accu, waarschijnlijk vanaf zo’n 55 mille. En de kale Cargo-versie is er sowieso voor nog minder.

Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen ID. Buzz in TopGear Magazine 208, vanaf 22 september in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)