We willen allemaal een snelle auto, natuurlijk. Ook eentje graag die een beetje praktisch is. En om het droomplaatje helemaal compleet te maken, het mag ook niet te veel kosten. In de meeste gevallen moet je ergens een concessie maken. Auto’s met veel vermogen zijn nu eenmaal duurder. Ook als ze praktisch zijn. Gelukkig is Volkswagen hier met een hele ruime én sterke ID. Buzz Cargo 4Motion.
De Cargo 4Motion is de bedrijfswagenversie van de ID. Buzz. Deze heeft vierwielaandrijving, dankzij twee elektrische motoren. Eentje op de vooras en eentje op de vooras. Gezamenlijk leveren deze twee motoren 340 pk. Ja, serieus: driehonderdveertig pk. En dat in een busje, dat is hilarisch. Het is de aandrijflijn van de snelle GTX-modellen. Die kenden we al op basis van de personenversie,maar in de bedrijfswagenvariant is het gewoon een van de leverbare aandrijflijnen.
Volkswagen ID. Buzz Cargo 4Motion is een GTX, maar dan onopvallend
Niet alleen de motoren komen van de GTX-modellen, het accupakket komt er ook vandaan. Dat betekent dus een nettocapaciteit van 79 kWh. Deze kun je maximaal tot 185 kW snelladen. Van 10 procent naar 80 procent laden duurt dan 26 minuten, als de laadapparatuur meewerkt, uiteraard. Op een volle accu haal je gemiddeld 427 kilometer volgens de WLTP. Je kunt er dus wel degelijk een eindje mee rijden .
Helaas kun je de snelle versie met 340 pk niet bestellen met zwarte bumpers en steelie-velgen, want die krijg je alleen met de goedkopere Economy Business. Je moet minimaal de Cargo (zonder verdere uitvoeringsnaam) bestellen van 49.990 euro en die heeft dan gelijk mooiere wielen en in carrosseriekleur meegespoten bumpers. Desalniettemin zal niemand verwachten dat dit een bijzonder snelle bus is.
Hij is echt heel snel
Helaas wil Volkswagen alleen niet zeggen hoe snel deze precies is. Ter referentie, de versie met ID. Buzz GTX – de personenversie – doet de sprint van 0-100 km/u in 6,5 seconden. Deze iets 200 kilo lichtere ID. Buzz Cargo 4Motion zal nog ietsje sneller zijn. Een topsnelheid vermelden de Duitsers wel: harder dan 160 km/u gaat ie niet. Reken er maar op dat de maximumsnelheid begrensd is. Ook handig om te weten: de ID. Buzz Cargo met 340 pk mag 1.800 kilo trekken.
Lees ook: In Nederland rijden binnenkort acht bijzondere busjes van Porsche rond
Mocht 340 pk overkill zijn, dan kun je de ID. Buzz ook krijgen met een eenvoudigere aandrijflijn. Dan moet je de Economy Business bestellen. Die heeft een bescheiden 170-pk motor en 59-kWh batterij, maar haalt alsnog 334 kilometer. Deze kost nu 39.990 euro. Die heeft dan wel die toffe steelies en zwarte bumpers. Ook een versie met achterwielaandrijving en 286 pk is leverbaar en kost 43.500 euro. kortom, pk-junkies met bezorgingsdrang kunnen zich melden bij de VW-dealer.
M3 heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
340pk en begrensd op 160km/h ?? Doe mij m’n t5 2.0 TDI met 213pk (gerund) maar. Van 0-100 weet ik niet, maar een tip van 215 makkelijk. Nooit een EV. Laat mij maar lekkah dieselen. Is niks betrouwbaarder dan een diesel. En dat de snelheid van de ID.BuZz begrensd is, suggereert dat je dat dus kunt aanpakken. Ja ja, en je remmen en wegligging dan? En hoeveel ervaring is d’r dan met elektra? Lijkt me niet verstandig.
Dus nutteloos die 340pk. Echt weer verkoop truc.
Maar goed, dat vind ik.
Wijsneus heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
“Is niks betrouwbaarder dan een diesel.”
Je schrijft: “Er is nauwelijks een manier van energieopslag beschikbaar waarbij je zo eenvoudig zoveel energie in een relatief kleine bak met je mee kunt nemen.” verkeerd.
Remmen doet een 4WD met zowel zijn klassieke remmen als de electromotoren. Je krijgt er ook nog eens wat voor terug.
Het is geen auto voor op het circuit. En toch rijdt dit busje rondjes om jouw t5 2.0 TDI.
Alleen niet zo lang.
Rijden op elektra doen we al héél lang. Stel je je die vraag over ‘hoeveel ervaring’ ook af bij elke keer dat er een nieuwe MCU in een busje wordt gebruikt? Jouw TDI heeft op de zelfontbranding na nog maar heel weinig te maken met hoe de oude Rudolf Christian Karl het ooit bedacht heeft.
mars heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
net opgezocht: 69.990 EUR
Firefly heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Is 340 pk op de vooras niet wat veel van het goede?
Wijsneus heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Ja, en dat vinden ze bij VW ook.
Dus heeft ie 4WD.
AC-ID420 heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Kunnen ze auto’s niet nog duurder maken 😑 lekker onbetaalbaar vandaag de dag 😂😂😂
Dave heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Wat TopGear even vergeet te melden op deze verder op consumenten gerichte website is dat de genoemde prijzen exclusief B.T.W. zijn. Iets waar TopGear zelf recent nog op wees om er goed op te letten.
Tel dus voor het gemak even ongeveer €10.000 bovenop de prijs als je deze wilt vergelijken met ‘normale’ auto’s en/of dit busje helemaal niet BTW-vrij kunt kopen.