Het Nederlandse Lightyear en het Duitse Sono lieten los van elkaar zien dat een volledig nieuwe zonneauto ontwikkelen én verkopen nog net eventjes een brug te ver is. Zonnepanelen op bestaande modellen aanbieden, daar zit voorlopig misschien meer brood in. Dat denken Abt en Volkswagen in ieder geval, want vanaf volgend jaar kun je zonnepanelen bestellen voor je VW ID. Buzz.

Bij Abt kun je nog altijd terecht om de turbodruk van je Audi te verhogen, maar ze werken tegenwoordig ook aan elektrische auto’s. Zo zijn ze bezig met inductieladen voor de ID-serie, maar ze bieden vanaf 2024 ook zonnepanelen aan voor de VW ID. Buzz. Overigens monteert Volkswagen het dak voor je, dus garantie zal geen probleem zijn.

Hoeveel kilometer kun je gratis rijden?

Het zonnedak is goed voor 600 Watt, wat voor nu goed moet zijn voor maximaal 3.000 kilometer per jaar. Dat is inderdaad net genoeg voor een ritje naar de supermarkt op en neer, maar het zijn toch al snel vijf tankjes benzine. Ze zijn overigens ook nog bezig met een 1.000-Watt versie, die dan zo’n 5.000 kilometer moet geven.

Interessanter dan de gratis kilometertjes, is de toepassing voor campers. Als je zorgt dat je met een redelijk volle accu bij de kampeerplek arriveert, dan kun je met hulp van de zon heel prima off grid ergens kamperen. Je elektronica werkt dan zonder dat je ergens aan het stroom hoeft te hangen. Best handig als Volkswagen binnenkort met de ID. Buzz California komt.

Het dak met zonnepanelen voor de ID. Buzz gaat volgend jaar in productie. Wat het zonnedak moet gaan kosten, is nu nog niet bekend.

Reacties

  • Maarten heeft op 3 juni 2023 geschreven:

    600 wp doet in Nederland gemiddeld op daken (!) 510kWh op. (En het dak van een auto dus dikwijls lager door meer schaduwwerking)

    Een IDbuzz heeft een real range efficiëntie van 226 Wh/km. Dus de range die je op jaarbasis mag verwachten 2250KM, bij lange na niet de 3000km die de fabrikant opgeeft.

    En het wordt erger, het aanbrengen van deze modules zal extra gewicht betekenen. Het gewichtzwaartepunt komt daarmee hoger te liggen, leuk voor de moosetest en dat extra gewicht zal de efficiëntie ook verminderen, het hele jaar lang.

    Dus ik zou nog meer eens goed overwegen of dit iets is wat je zou moeten willen.

    Als je de buzz gebruikt als camper is het een ander verhaal, maar als daily lijkt dit niet zinvol.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)