
Volkswagens en speciale edities gaan altijd heel erg goed samen. Denk aan de Polo Harlekin, Golf Cabrio Etienne Aigner of Golf GTI Pirelli. Een andere leuke is de Golf Fire & Ice. Deze variant maakt een comeback. De ID.3 Fire & Ice was een hommage van enkele medewerkers van Volkswagen, die een speciale auto bouwden voor een Volkswagen-evenement in Locarno. Kenners van ‘Fire & Ice’ weten voldoende, want dat was een specifieke speciale editie op basis van de Golf II. Nu is er een ID.3 Fire & Ice.
Het idee werd dermate leuk ontvangen dat Volkswagen het model baseerde op de Golf II. Die auto liep toen aan het einde van zijn carrière, en om hem een beetje in het zonnetje te zetten, kwam Volkswagen met die speciale uitvoering. Die auto werd in samenwerking ontwikkeld met modehuisexploitant Willy Bogner. Je kon de Golf Fire & Ice herkennen aan de paarse lak, fraaie lichtmetalen velgen, voorspoiler en spatbordverbreders.
Waaraan kan ik de ID.3 Fire & Ice herkennen?
Je zou dus denken dat je die items ook terugziet op de ID.3 Fire & Ice, maar dat is niet helemaal het geval. Wel krijg je een lekker opvallende paarse lakkleur. Het doet ons realiseren dat er tegenwoordig te weinig auto’s in het paars verkrijgbaar zijn. Het is opvallend anders, maar niet schreeuwerig. De paarse lak wordt gecomplementeerd met rode details, die – gek genoeg – wel weer goed staan.

De kleuren zien we ook samenkomen op de wielen. De kenner zal zien dat het om de Borbet BY-velg gaat. Borbet maakt ook af fabriek velgen voor diverse merken, dus zo vreemd is dat niet. Wel is de kleur (paars, grijs met rood) uniek. Die kun je niet zomaar bij Borbet bestellen. Ook in het interieur zijn er de nodige Fire & Ice-kenmerken, waaronder de stoelen en vloermatten. Die zijn in rood of blauw uitgevoerd – dit in verband met Fire (rood) en Ice (blauw).
Prestaties en prijs van de ID.3 Fire & Ice
In motorisch opzicht is dit de leukst mogelijke ID.3: de GTX. Dat betekent 326 pk en 540 Nm, waarmee je in 5,7 seconden naar de 100 km/u sprint. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Verder krijgt de ID.3 Fire & Ice dezelfde hardware als de GTX, dus de dikkere anti-rollbars en adaptieve dempers krijg je erbij. Qua rijbeleving is de auto verder gelijk aan de ID.3 GTX.
Volkswagen gaat 1.990 exemplaren van de Fire & Ice bouwen. Het mooie is dat de Fire & Ice-uitvoering van de Volkswagen ID.3 ook naar Nederland komt. De prijs van de Volkswagen ID.3 Fire & Ice is 49.980 euro. Er is niet heel erg veel concurrentie in deze hoek van de markt. Een MG 4 XPower is goedkoper en aanzienlijk sneller, maar verder een vrij gemiddelde auto. Daardoor is de enige concurrent de Cupra Born VZ, die in technisch opzicht identiek is aan de ID.3 GTX. Die Cupra is er alleen niet in het paars.
Smaken verschillen natuurlijk. Maar ik vind de ID3 sowieso al een hele mooie auto. Elektrisch of niet.
De kleur doet me meer denken aan de Polo Genesis.
Geweldig….en dddooooorrrr