‘Ah komaan, jongens, niet weer’, moet het geklonken hebben op afdeling PR-brandjes Blussen bij Volkswagen. Met de dieselgate nog vers in het geheugen doet de Volkswagen Groep iets doortrapts om aan de gestelde uitstooteisen te kunnen voldoen. Dit keer wel openbaar en compleet legaal. Al gaat het wel compleet aan het nut van de gestelde eisen voorbij. Volgens Electrive bundelt Volkswagen de krachten met het Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) om zo de uitstoot op papier te drukken.
Wat is er precies aan de hand? Aan het einde van dit jaar moeten alle autofabrikanten aan een gemiddelde uitstoot voldoen van alle verkochte modellen. Stel je voor: Volkswagen verkoopt 100 auto’s die 200 g/km aan CO2 uitstoten, en nog eens 100 auto’s die 50 g/km doen. Dan zitten ze op een gemiddelde van 125 gram per kilometer. Dat is te veel en dan kunnen ze een forse boete verwachten vanuit de EU. Dat willen ze niet, zo zul je begrijpen.
Dus wat hebben ze gedaan? Ze keken af bij Fiat, want die paste eerder hetzelfde trucje toe met Tesla. Op papier bundelt de Volkswagen Groep de verkopen met SAIC, het moederbedrijf van onder meer MG. Het Chinese concern verkoopt (in 2020) in Europa alleen maar elektrische modellen en noteert dus géén CO2-uitstoot. Door wat verkochte modellen met 0 g/km toe te voegen, keldert de uitstoot van de Volkswagen Groep en hoeven ze geen boete af te tikken. Uiteraard krijgt SAIC wel een zak geld toegeschoven vanuit Wolfsburg.
Ergens is het een bijzondere zet, want volgens Electrive was Volkswagen onderweg om de gestelde uitstooteisen te halen. Bovendien verkoopt MG in vergelijking met Volkswagen peanuts en is het effect niet enorm. Misschien willen ze het zekere voor het onzekere nemen?
Reacties