Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt of berekent, maar over het algemeen zijn elektrische auto’s onder de streep net wat beter voor de aardbol dan benzine- of dieselauto’s. Helemaal vrij van CO2-uitstoot, dat zijn elektrische auto’s echter niet. Bij de productie komen er heel wat onaardige stofjes vrij en bij het opwekken van de energie eveneens. Mogen autofabrikanten dan wel zeggen dat de auto’s ‘zonder uitstoot’ zijn?

Op de elektrische Nissan Leaf prijkt de badge ‘Zero Emissions’ en op elektrische Renaults vind je het ‘ZE’-logo, wat een afkorting is voor dezelfde term. En daar is de Australian Consumer and Competition Commission (ACCC) het niet mee eens. Zie dit als de Reclame Code Commissie, maar dan op z’n kop. In Australië is het daarom voortaan verboden voor autofabrikanten om elektrische auto’s aan te duiden met de claim ‘Zero Emissions’.

De ACCC vindt dat autofabrikanten die beweren dat EV’s voor nul uitstoot zorgen zich schuldigmaken aan greenwashing. De restrictie geldt overigens niet alleen voor badges op auto’s, maar ook voor reclame-uitingen en teksten op bedrijfswebsites. De automerken moeten eerlijk en transparant zijn over de uitstoot die vrijkomt bij onder meer de productie. Wel mogen autofabrikanten in Australië in de uitingen stellen dat de auto’s niets uitstoten tijdens het rijden.

Allemaal badges kopen bij Subaru

Moderne Subaru’s hebben nog weleens een PZEV-badge op de achterklep. Deze afkorting staat voor Partial Zero Emission Vehicle, dus ‘deels zonder uitstoot’. Dit embleem zit achter op hybrides, maar voor Australië kunnen ze deze nu dus mooi op hun elektrische auto’s plakken. We kijken alvast uit naar jullie grapjes over de uitstoot die vrijkomt als een EV in de fik vliegt.

Reacties

  • Luc Vandeveld heeft op 27 januari 2024 geschreven:

    Hybride auto’s stoten praktisch even veel uit als gewone benzine- of dieselwagens. Al de verhaaltjes over netheid, weinig vervuiling, …enz zijn larie en apekooi. Mensen bedriegen om minder taksen te moeten betalen en de eigenaars van zulke wagens doen geloven dat ze de natuur helpen.
    Ik heb geleerd met mijn Q5 (23 07 2014) rustiger op te trekken, weinig te remmen (dus uitbollen) en dat resulteert in ongeveer een minder verbruik van 3 l/ 100 km wat gemiddeld neerkomt op ongeveer 7 l/ 100 km i.pl.v. 10l en meer.
    Ook volledig elektrische wagens hebben een uitstoot door de centrales die elektriciteit opwekken. Zelfs al is men in het bezit van zonnepanelen, die moeten ook geproduceerd, vervoerd en … met tijd gerecycleerd worden.
    Geloof dus al die mooie theorieën niet die men aan de gewone burger wijs maakt.
    SPROOKJES BESTAAN DUS NOG !!!!

    Reageer
  • Co heeft op 23 augustus 2023 geschreven:

    Wat is het verschil tussen “schoemel software* en CO2 bedrog?

    Reageer
  • De Rijck Oscar heeft op 23 augustus 2023 geschreven:

    Elektrische auto’s trekken veel rapper op dan benzine wagens hoe rijmt men dat dan met de banden slijtage. Daar zal wel wat rubber aan de grond hangen. Een vergelijking van bandenwissels. kan hier uitsluitsel over geven. Die kinderen arbeid dat is een futiliteit , geen rekening mee houden !!!

    Reageer
  • Richard heeft op 23 augustus 2023 geschreven:

    Toch zijn EV’s tijdens het rijden nog steeds heel licht vervuilend of telt fijnstof door banden- en remdelenslijtage niet meer mee?
    Of bepaalde vloeistoffen voor het koelen van de accu’s?

    Reageer
  • Kas heeft op 23 augustus 2023 geschreven:

    Onzinnig. Tijdens gebruik stoot de EV niets uit. En komt de gebruikte stroom uit groene bronnen dan is er in het geheel geen uitstoot tijdens de levensduur van de auto. Het is weliswaar onzin om een EV als milieuvriendelijk te bestempelen, naar het is wel heel veel milieuvriendelijker dan een brandstof auto. Óók in vergelijking metcde moderne diesels die cde EV-haters nog wel eens ter sprake willen brengen

    Reageer
  • Johan heeft op 23 augustus 2023 geschreven:

    Ze stoten niets uit tijdens het rijden. Dat is een feit.

    Mijn zonnepanelen stoten ook niets uit tijdens gebruik. Maargoed, bij de productie en vervoer beginnen die al met een hele negatieve score die ze pas (ecologisch en economisch gezien) goed gemaakt hebben na een paar jaar schone energie opwekken.

    Een EV is nog erger, die zal zichzelf nooit neutraliseren, die verbruikt alleen maar energie.

    Maar ten opzichte van een ICE is het een heel ander verhaal, als dat de baseline is, dan is een EV in nederland binnen 2 jaar met gemiddeld gebruik schoner. (Niet schoon, schoner)

    Heb je eigen opwek, en/of laadt je bewust op de schoonste uren dan ligt het omslagpunt rond de 6 manden gemiddeld gebruik.l

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear