Dieselgate heeft de auto-industrie veel pijn gedaan, maar het zou ook wat hebben opgeleverd. Het testen van de uitstoot van auto’s werd strenger, waardoor er beter zicht zou moeten zijn op wat onze motoren precies de lucht in tuffen. Echter, het blijkt dat we op dit vlak nog steeds voor verrassingen komen te staan. De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 350 procent van wat er tijdens tests in het laboratorium werd geconstateerd.

De Europese Rekenkamer berekende de verschillen tussen de werkelijke uitstoot en de uitstoot bij laboratoriumtests. Bij de tests had de PHEV een gemiddelde uitstoot van 39,6 gram CO2 per kilometer. In werkelijkheid blijkt dit 139,4 gram per kilometer te zijn. Om daarbij een beeld te geven: auto’s met alleen een verbrandingsmotor stoten gemiddeld 180,3 gram CO2 per kilometer uit.

Waarom is de CO2-uitstoot van plug-in hybrides zoveel hoger?

De rekenkamer geeft verschillende mogelijke factoren die mee kunnen spelen, zoals het gedrag van de bestuurder, de buitentemperatuur, het verkeer en de geografische hoogte. De belangrijkste factor is waarschijnlijk de manier van meten in het lab. Bij de tests zijn de professors ervan uitgegaan dat bestuurders meer gebruik maken van de elektromotor dan van de benzinemotor.

Omdat de verschillen zo groot zijn, besluit de Europese Commissie om de labwaarden aan te passen. Deze nieuwe waarden gaan in 2025 in. ‘De emissies van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor en plug-in hybride voertuigen zijn een punt van zorg’, schrijft de rekenkamer. Daarom ligt er een voorstel om een nieuw plafond in te stellen voor de ‘werkelijke emissies’ voor auto’s met een verbrandingsmotor, en dus ook hybrides. Hoe hoog dat plafond moet zijn, is niet bekend.

Reacties

  • Jantje heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Rekenen en nog eens herrekenen met andere normen en “inzichten” heeft maar één doel: ons allemaal in een EV krijgen, kost wat kost. Correcte berekeningen over de integrale vervuiling van deze laatsten is echter onbelangrijk blijkbaar, terwijl hier ook reeds nieuwe inzichten boven water gekomen zijn.

    • MB heeft op 31 januari 2024 geschreven:

      Er is maar 1 echt duurzame oplossing, de auto laten staan en de fiets of de benenwagen pakken.
      Maargoed, daarvoor zitten we niet bij topgear 🙂

      • JanMathijs heeft op 1 februari 2024 geschreven:

        Met mijn Kia ceed phev heb ik over de laatste 19.000 km, 1 op 61,6 gereden. Ongeveer de helft zijn ritten langer dan 200 km en de andere allemaal binnen de accu capaciteit van 55 km per lading.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Gigi 52 heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Tot enkele weken geleden reed ik met een Mercedes C350 e (Benzine – Plug-in hybride). Dit was nog het model van de eerste generatie met een (erg) beperkte reikwijdte (+/- 20 km). In “comfortstand” en op de autostrade rijdend conform de snelheidsbeperkingen (België 120 km/u en Nederland 100 km/u) kwam ik uit op een verbruik van +/- 7,5 liter/100 km.
    Omwille van de dreiging dat dieselwagens nergens nog een L.E.Z. binnen mogen, heb ik mij nu een nieuwe Mercedes GLC 200 benzine (mild hybride) 4-matic aangeschaft. Ik heb nog niet de kans gehad om het verbruik op grote afstand te testen, maar in de stad ligt dit, naargelang de rijstijl, tussen de 10 en de 12 liter/100 km. Ik verwacht dat het verbruik op grotere afstand en bij een normale rijstijl (comfortstand) ook niet boven de 8 liter/100 km zal uitstijgen. Dus de winst van een PHEV is minimaal in mijn geval.

    • Dieter heeft op 3 februari 2024 geschreven:

      Mijn Volkswagen We-Connect haalt al zijn data met betrekking tot rijtijd, afstand, verbruik en aandeel batterij online op. Een schat van informatie moesten ze dat ooit vrijgeven. En dan zie je meteen wie zijn phev wel of niet oplaadt, of die gewoon gekocht heeft voor lagere belastingen.

      Reageer
    Reageer
  • maarten heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    De EUers zijn een verzameling minderbegaafde, afgedankte politiekers die conform-waanzinnige ‘klimaat’ bewuste oekazes uitvaardigen, niet gehinderd door wat die in de realiteit teweegbrengen.

    Reageer
  • L van Alphen heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    De zakelijke rijder heeft vooral voor de phev gekozen voor de gunstige bijtelling.
    Het milieu zal ze ,in veel gevallen, worst wezen. De benzine is immers ook aftrekbaar. Het belastingvoordeel is dus in veel gevallen bij de foute persoon terecht gekomen

    Reageer
  • Erwin heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Ja en de diesels zitten bijna allemaal onder de 100 dus wat is het meest vervuilend

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear