
Heb jij ook weleens last van overstekende kangoeroes die zich niet aan de verkeersregels houden? Dan heeft Volkswagen misschien wel de oplossing voor jou. In de grille van deze Volkswagen Amarok zit een bijzondere badge. Het Volkswagen-logo is een speaker die loslopende kangoeroes moeten afschrikken en daarmee kansen op ongelukken moet verkleinen. Klinkt ergens als een vroege 1-aprilgrap, maar daar is dit onderwerp toch net iets te serieus voor.
Voordat je denkt dat je hier niks mee kan omdat je geen Volkswagen hebt: op iedere auto kan deze techniek gebruikt worden. Volgens VW komt er ook een versie die je onder je kentekenplaat kunt monteren die dezelfde techniek bevat als het logo. In Australië kwamen ze met dit idee omdat daar enorm veel kangoeroes worden aangereden, zoals VW aantoont in de video hieronder. Het speciale logo heeft dan ook de toepasselijke naam RooBadge.
Hoe het Volkswagen-logo met speaker een kangoeroe afschrikt
Het klinkt redelijk logisch. Dieren horen vele male hogere frequenties dan wij mensen. Hier speelt Volkswagen dan ook op in. Samen met de universiteit van Melbourne heeft het merk onderzoek gedaan naar welke geluiden kangoeroes wel en niet horen. Op dit moment zijn er al fluitjes die je op je bumper kan monteren, maar die werken volgens de onderzoekers niet.
De oplossing, volgens Volkswagen en de onderzoekers, is het gebruik van geluiden die kangoeroes herkennen. Er zijn veel verschillende soorten kangoeroes, en ook daar is over nagedacht. Op basis van GPS weet het logo waar je rijdt en past het z’n geluidjes aan aan de omgeving. Op die manier zouden alle kangoeroes moeten weten dat ze niet in de buurt moeten komen van het desbetreffende geluid.
Een van de voor een kangoeroe herkenbare geluiden is bijvoorbeeld het stampen op de grond. Hoe je zoiets boven het geluid van de wind en een 3,5-liter V6 laat uitkomen, weten wij ook niet. Wanneer de RooBadge op de markt komt en wat ie gaat kosten, is nog niet bekend. Op de website van Volkswagen Australië staat dat de techniek nu in de testfase zit. Het merk wil de badge verder ontwikkelen zodat het ook bij andere dieren functioneert, zoals herten. Dat zou aan deze kant van de wereld ook nog eens handig kunnen zijn.
Meer van TopGear


Nieuwe oude Volkswagen Amarok is geen Ford meer, wel met V6 TDI

Is de nieuwe VW Amarok ruig genoeg voor de neushoornbescherming in Zuid-Afrika?

Offroad-specialist Delta4x4 maakt de nieuwe Volkswagen Amarok extra ruig

Waarom de nieuwe Amarok een heel vreemde Volkswagen is

Eerste foto’s van de nieuwe Volkswagen Amarok, die eigenlijk een Ford Ranger is

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
