Toevallig hadden we het er van het weekend nog over: willen we wel of geen uitlaten zien bij een auto met verbrandingsmotor? Bij de nieuwe Mini Cooper zijn ze namelijk niet meer zichtbaar, maar gelukkig heeft AC Schnitzer daar dus een oplossing voor. In dit geval zijn we benieuwd of specialisten als ABT en Oettinger met een passende oplossing komen voor de Volkswagen Nivus facelift. Die heeft namelijk wel een bijzondere suggestie gekregen qua ‘uitlaat’.
Voordat we verder gaan met verbijsterd zijn, eerst even een kleine recapitulatie. De Volkswagen Nivus is een compacte crossover-coupé, wat technisch gewoon een iets opgehoogde liftback is, maar dat terzijde. De Nivus is bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt, maar wordt in Europa verkocht onder de noemer ‘Taigo‘. Het is in feite een iets frivolere T-Cross.
Volkswagen Nivus facelift
Die Nivus loopt al mee sinds 2020, dus was het tijd voor een facelift. Het is een typische opfrisbeurt zoals je mag verwachten anno 2024. Dus dat betekent dat er een led-lichtbalk aanwezig is tussen de (nu plattere) koplampen. Het is net zo fraai als een flinke pluk haar tussen je wenkbrauwen, maar het is wél mode en daar gaat het om. De grille in de bumper is breder dan ooit, om te suggereren dat er een enorme motor in het vooronder huist (komen we zo op terug).
Aan de zijkant verandert er minder, hoewel de 17-inch bicolor wielen helemaal nieuw zijn. Aan de achterzijde zien we twee opvallende dingen. Ten eerste de de LED-balk tussen de achterlichten. Ook hier is het een trend, alhoewel het VW-logo de strip nét onderbreekt. Het meest bijzondere aspect is wat ons betreft het aluminium-versiersel in de achterbumper. Moet dit een uitlaatmond voorstellen? Dat is dan het automobiele equivalent van vier paar skisokken in je broek stoppen.
Ook het interieur is aangepast
Of het is ’toevallig’ dat de designers dit fraai vinden. Dat kan natuurlijk ook. Naast het exterieurdesign is het interieur ook aangepast bij de Volkswagen Nivus facelift. Zo is nu het Volkswagen Connect-systeem aanwezig. Daarmee is het mogelijk om instructies uit te spreken. De Nivus begrijpt de opdracht en voert deze vervolgens uit. We zijn benieuwd of het werkt, want vaak hoort het zo’n systeem je kraakhelder om vervolgens een compleet andere opdracht uit te voeren.
Lees ook: Volkswagen wil kennelijk niet dat je de T-Cross koopt
Tenslotte de motoren. Heel even dachten we dat ze bij VW humor hadden en de 2.0 TSI erin gelepeld hebben. Helaas is dat niet het geval, dat ‘200 TSI’ slaat namelijk op een 1.0 TSI met 125 pk. Er komt overigens wel een sportieve versie, de Nivus GTS. Of die ook extra power krijgt, weten we nog niet. De Nivus komt sowieso niet naar Europa, maar reken er maar op dat de Taigo facelift op twee druppels water lijkt als deze Nivus. En waarschijnlijk ook gewoon met die maffe strip in de achterbumper.
Kobe heeft op 17 oktober 2024 geschreven:
Ik zie enkel een sierstrip, niks uitlaat.
Die periode kunnen we hopelijk achter ons laten.
Kees heeft op 17 oktober 2024 geschreven:
Ach het is hetzelfde geklaag van de zogenaamde journalisten als over tiptoetsen. Het zegt meer over hun eigen antieke denken dan over de werkelijkheid maar dat hebben ze zelf helaas niet door.