De Volkswagen Touareg R50, Passat R36 en Golf R32 waren serieuze auto’s met nog serieuzere motoren. Naar huidige standaarden misschien niet bloedsnel meer, maar qua techniek (een V10-diesel!) en geluid zijn ze eigenlijk nooit meer overtroffen. De R-modellen gingen mee in de tijd en zijn nu voornamelijk voorzien van viercilinders, maar ook die gaan verdwijnen.
Volkswagen R wordt een elektrisch submerk, zo meldt Autocar. In 2030 zijn er van de R-divisie geen benzinemodellen meer te koop. Tot die tijd zullen er langzaam benzinemodellen wegvallen die geen opvolger meer krijgen. Sowieso is er een grote kans dat de Volkswagen Golf überhaupt geen opvolger meer gaat krijgen.
Overigens mag het geen verrassing heten dat Volkswagen R ook elektrisch gaat. In 2035 mogen autofabrikanten geen nieuwe benzine- of dieselauto’s meer verkopen. Het nieuws is dus eigenlijk dat de R-divisie een voorsprong neemt van vijf jaar. Laten we in ieder geval hopen op een knaller van een afscheidsfeestje voor de verbrandingsmotor.
Hopelijk maken ze er een beetje werk van
Voor de elektrische ID-serie bedacht Volkswagen al het GTX-label, wat dus de elektrische tegenhanger is van GTI. Deze modellen zien er geinig uit, maar ze zijn wel wat tam om mee te rijden. Het lukte Volkswagen nog niet echt om de modellen écht spannend te maken. Hopelijk maakt de R-divisie meer werk van het toevoegen van rijbeleving.
Wat zou kunnen helpen is dat Volkswagen druk bezig is met een nieuwe elektrisch platform. Het Scalable Systems Platform (SSP) moet het huidige MEB-platform vervangen. Volgens Autocar staan alle Volkswagen vanaf 2026 op het nieuwe onderstel. Geniet er nog maar even van.
Reacties